دهم ماه ذی الحجه هر سال قمری مصادف است با یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان ، در تاریخ اسلام این روز به عنوان روز بندگی و اطاعت از پروردگار نام گزاری شده است ،شناخته می شود.

مهابادی ها همزمان با سراسر کشور عید قربان را جشن گرفتندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،روزی که حضرت ابراهیم (ع) به فرمان پروردگار اقدام به قربانی کردن فرزندش اسماعیل ( ع) نمود. براساس آیات الهی قرآن،پروردگار به پاس اطاعت پیامبرش از این دستور ، گوسفندی را در اختیار بنده اش قرار داد تا به جای اسماعیل (ع) قربانی کند.

گوشه گوشه شهر در انتظار عید قربان

دهم ماه ذی الحجه هر سال قمری مصادف است این روز بزرگ در تاریخ اسلام به نام عید قربان و مناسک آن را در مراسم حج به عنوان عرفه نامگذاری شد.در این روز حجاج حاضر در بیت الله الحرام با ذبح گوسفند و شتر یکی از رسوم آیین حج را بجا می آورند.

در کشور ما نیز مردم مسلمان ایران با قربانی کردن ،علاوه بر تمکین در برابر این سنت الهی ، کمک به نیازمندان و تامین بخشی از نیاز غذایی مستمندان را بر عهده می گیرند.اقدامی که به طور حتم پایه های عدالت اجتماعی و برابری اقشار جامعه را می تواند مستحکم کند.

این رسم و سنت ابراهیمی بین مردم مسلمان و خداجوی منطقه کردستان از جمله شهرستان مهاباد نیز به بهترین شکل ممکن،برگزار می شود.این عید به همراه عید رمضان وولادت پیامبر مکرم اسلام جزو سه عید بزرگ اسلامی است در این روز افرادی که از قبل نذر قربانی کرده اند دام خریداری شده را قربانی وبین نیازمندان وآشناییان توزیع می کنند.

حاج عبدالله 57 ساله یکی از افرادی است که به گفته خودش هر ساله سعی می کند در روز عید قربان قربانی کند او در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،  گفت : همیشه در این موقع از سال به یاد روزهای حضورش در مکه مکرمه می افتد و تلاش دارد تا با ذبح یک دام سنگین و یا 2 دام سبک همچنان این رسم و سنت دین اسلام را به جا آورد.

حاج عبدالله می گوید ثواب این قربانی علاوه بر پیروی از دستور پروردگار ،در این است که بتوانی لقمه نانی بر سر سفره ی یک خانواده نیازمند قرار دهی .

با حاج عبدالله راهی کشتارگاه شدیم تا پس از معاینه دام توسط دامپزشک ذبح شرعی ذبح شرعی آن صورت گیرد.

وارد  کشتارگاه شدیم افراد زیادی برای ذبح دام هایشان حضور داشتند افرادی که قرار بود با قربانی کردن دام هایشان این عید را با همشهریانشان جشن بگیرند.

کاک اسماعیل که منتظر تحویل دام ذبح شده اش بود هم این عید را متعلق به همه مردم مسلمان دانست او در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،  گفت :   با به جای آوردن این سنت دیر پای الهی و تقسیم گوشتهای قربانی بین همسایه ها و اقوام به نوعی روابط اجتماعی مستحکم تر می شود . و نوعی همدوستی بین اقشار غنی و فقیر صورت می گیرند.

ارائه خدمات ویژه در این ایام

یکی از اداراتی که درا ین روز ها فعالیت بیشتری دارد شبکه دامپزشکی است. به همین منظور به سراغ آقای حسن پور رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد رفتم .

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان مهاباد در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،  گفت: به منظور نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام در روز عید قربان این شبکه 15 نفر را در قالب شش گروه سازمان دهی کرده که از این تعداد دو گروه سیار به صورت رایگان به همشهریان خدمات دهی خواهد کرد.

وی همچنین افزود: یکی از راه های کنترل و کاهش بیماری های مشترک بین دام و انسان در این روز ها کشتار دام ها در کشتارگاه و تحت نظارت بازرسان بهداشتی است.

میادین عرضه دام زیر ذره بین اداره دامپزشکی مهاباد

طبق اعلام شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در عید قربان سال ( 96) ؛  میزان لاشه بررسی شده 80 راس  است که از این تعداد 2 تا لاشه اصلاحی ( گوسفند، گاو)، 10 کبد ضبط ؛( کبد اصلاحی 19 مورد) ، ریه ضبطی32 مورد توسط بازرسان دامپزشکی مورد نظارت قرار گرفت.

البته در روز عید قربان کمیته امداد هم برای کمک به نیازمندان به شهروندان خیر خدمات دهی می کنند .

خضری؛ رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان مهاباد هم در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، گفت : مردم خیر مهاباد همه ساله در روز عید قربان با ذبح دام و ارائه آن ها به این نهاد و همچنین با کمک های نقدی به کمک مردم نیازمندان این شهرستان می آیند.

وی افزود : سال گذشته 828 میلیون و 750هزار تومان کمک های مردمی در اختیار کمیته امداد امام خمینی مهاباد قرار گرفت که از این میزان گوشت گرم 27 هزار و 625 کیلوگرم توسط خیران مهابادی بین 7 هزار خانوار و بی بضا عت تقسیم شد.

وی همچنین اظهار داشت: امسال میزان کمک های نقدی این نهاد نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش و مورد استقبال مردم خیر و نیکو کار مهاباد قرار گرفت.

نشانه سپاس گزاری مومنان

خداوند متعال اصل قربانی کردن را از شعائر بندگی دانسته و آن را نشانه سپاس گزاری مومنان بر نعمت هدایت معرفی کرده و قربانی کننده را از محسنین و نیکو کاران برشمرده است.

در قرآن کریم آمده است : وقتی شما قربانی می کنید آنچه متعلق به خداست تقوای شماست نه گوشت و پوست قربانی ؛ بنابراین در قربانی کردن هر چند ظاهر کار سر بریدن است ، اما واقعیت قضیه نهایت تسلیم ، سر سپردگی ، عشق و علاقه بنده به خدای خود است . در واقع قربانی کردن نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره و نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلقات و وابستگی های دنیوی و مادی و رهایی از زندان مال پرستی و دنیا طلبی است.

گزارش از سپیده خشمن

 

انتهای پیام / س خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.