به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بندر بوشهر همواره یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در ادوار مختف تاریخی بوده است.
این بندر به سبب محصور بودن در محدوده شهری امکان توسعه نداشته و تنها راه گسترش آن در جزیره نگین طراحی شد.
جزیره نگین بوشهر که دارای بیش از ۴۵۰ هکتار است ظرفیت مهمی برای توسعه طرحهای بندری و پسکرانهای بندر بوشهر فراهم کرده است.
در اجرای طرح پسکرانهای بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین پس از طراحیهای لازم زمینه مشارکت بخش خصوصی برای اجرای پروژههای بندری فراهم کرد.
با بهره جستن از ظرفیتهای بخش خصوصی برای تقویت زیربناها و توسعه فعالیتهای بندری که از سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی در بندر بوشهر است و در واقع با اجرای طرحهای مهم توسعهای بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین، ظرفیت این بندر تجاری به دو برابر افزایش مییابد.
با این هدف در دی ماه سال ۹۳ عملیات اجرایی طرح توسعه بندر بوشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مجتمع بندری نگین آغاز شد تا دومین بندر کانتینری کشور به سمت توسعه پیش رود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به طراحیهای انجام شده در مجتمع بندری نگین اظهار داشت: طرح توسعه بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین با مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار، شامل سه پایانه کانتینری، چند منظوره و فله مایع طراحی شد.
سیاوش ارجمندزاده از افتتاح ترمینال کانتینری جزیره نگین بوشهر خبرداد و افزود: در فاز نخست این طرح، پایانه کانتینری شامل دو اسکله ۳۰۰ متری احداث میشود و یکی از این اسکلهها با اراضی پشتیبانی به مساحت ۲۵ هکتار در هفته دولت امسال به بهره برداری میرسد.
وی، با اشاره به افتتاح فاز نخست ترمینال کانتینری نگین در هفته دولت گفت: در اجرای این پروژه با همکاری بخش خصوصی ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به مشخصات فنی پروژه ترمینال کانتینری نگین پرداخت و خاطر نشان کرد: اسکله این پروژه دارای ۳۰۰ متر طول و ۳۰ متر عرض است که زمینه تردد کشتیهای ۲۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم میکند.
پیش بینی میشود با تامین زیرساختهایی شامل برق رسانی، جاده دسترسی و لایروبی زمینه ترغیب بیش از پیش سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث فازهای بعدی مجتمع بندری نگین نیز فراهم شود.
در ارتباط با مزیتهای بنادر استان بوشهر میتوان گفت: بندر بوشهر نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی بندری به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت، قطر، بحرین و عربستان است.
با توجه به توسعه زیرساختهای بندری مناسب در بنادر استان بوشهر، این بنادر دارای ظرفیت خوبی برای مراودات اقتصادی با بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص قطر هستند.
این شرایط در کنار داشتن قریب به ۹۳۷ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس و نزدیکی به بنادر قطر با مسافت کمتر از ۱۴۸ مایل، سبب شده که بنادر استان بوشهر مهمترین خواستگاه تجار برای صادرات کالاهای مورد نیاز کشور قطر باشند.
انتهای پیام/م