با جایگزین کردن میگوی پرورشی به جای میگوی دریا می‌توان از حذف این غذای لذیذ و پرخاصیت در سفره هایمان جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، میگو گونه‌ای از سخت پوستان آبزی است که در بیشتر آب‌های جهان اعم از آب شور و آب شیرین یافت می‌شود.

شاید تاهمین چند سال پیش به جز مردم جنوب کشورمان، کمتر کسی از ساکنان دیگر مناطق، به خوردن این آبزی علاقه داشت، اما حالا باشناختی که از این آبزی وجود دارد، دوستدارانش هم بیشترشده‌اند.

میگو را از سفره هایمان حذف نکنیم

این آبزی گران قیمت خواص زیادی دارد و مانند سایر خوراک‌های دریایی سرشار از کلسیم، ید، و پروتئین است. البته میزان بالای کلسترول، باعث شده که میگو برای برخی افراد زیان آور باشد.

مصرف پایین آبزیان در ایران


حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران می‌گوید: سال ۹۶، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آبزی در کشورمان صید شده یا پرورش یافته است، یعنی به ازای هر ایرانی ۱۱.۲ کیلوگرم.

اگر این عدد را باید مقایسه کنیم با سرانه مصرف آبزیان در دیگر کشورها، می‌‎بینیم که این میزان در کشورمان پایین است.

آمار‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف آبزیان در کشور‌های صنعتی۲۶.۸، آسیا۲۳، اروپا و۲۲.۲ و اقیانوسیه ۲۴.۸ کیلوگرم است.

میگو را از سفره هایمان حذف نکنیم

اگر چه گرانی آبزیان دریایی به ویژه میگو در کاهش مصرف آن‌ها موثر است، اما مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات معتقد است، گاهی قیمت آبزیان به نسبت سایرپروتئین‌ها مانند گوشت قرمز و مرغ ارزان‌تر است، ولی باز هم در سفره برخی خانواده‌های ایرانی دیده نمی‌شوند.

دکتر عیسی گلشاهی، می‌گوید: باید خواص تغذیه‌ای محصولات دریایی و تاثیر آن بر سلامت و پیشگیری از انواع بیماری‌ها را به مردم گفت و کودکان را از سن پایین به مصرف آبزیان عادت داد.

میگو این خوشمزه گرانقیمت

صید آبزیان از جمله میگو در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. امسال صیادان بوشهری حدود نصف پارسال میگو صید کردند که همین موضوع باعث عرضه کمتر و قیمت بالاتر آن شد.

صید این آبزی در استان بوشهر اوایل مرداد آغاز شد و دوازدهم شهریور پایان یافت، در این مدت قیمت هر کیلو میگوی متوسط و درشت از ۳۸ هزارتومان به بالا بود و شاه میگو به قیمت صد هزار تومان به فروش رسید.

میگو را از سفره هایمان حذف نکنیم

افزایش روزافزون قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم موجب شد حتی بسیاری از افراد طبقه متوسط نتوانند طعم میگوی امسال را بچشند و سهمشان از این آبزی، فقط بوی آن بود.

کارشناسان می‌گویند جایگزین کردن آبزیان پرورشی به جای نوع دریایی آن راهی است برای اینکه هم مصرف کنندگان از خواص این گونه‌های ارزشمند با هزینه‌ای مناسب بهره‌مند شوند، و هم کسب و کار بازاریان رونق داشته باشد.

بوشهر اولین تولید‌کننده میگوی پرورشی کشور


استان بوشهر نخستین تولید‌کننده میگوی پرورشی در کشور است و بیش از ۵۰ درصد میگوی تولیدی در کشور را به خودش اختصاص داده است.

میگوی پرورشی استان بوشهر گونه «وانامی» است که تولید آزمایشی آن در سال ۱۳۸۸ با موفقیت انجام گرفت و اکنون مهمترین گونه میگوی پرورشی کشور به شمار می‌رود.

میگو را از سفره هایمان حذف نکنیم

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر گفت: امسال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون قطعه بچه میگو در چهار هزار و ۸۰۰ هکتار استخر این استان ذخیره سازی شده و پیش بینی می‌شود ۱۷ هزار تن میگو از آن‌ها برداشت شود.

عباسعلی زنده بودی با بیان اینکه ۱۰ هزار هکتار زمین برای پرورش میگو به پرورش دهندگان آماده و واگذار شده است، افزود: بیش از ۸۰ درصد میگوی پرورشی استان بوشهر صادراتی است و به ویتنام، چین و برخی از کشور‌های آسیایی و اروپایی صادر می‌شود.

ذائقه مردم استان بوشهر با میگوی دریایی عجین شده و به همین علت اقبال کمتری به مصرف میگوی پرورشی دارند، اما اگر فرهنگ سازی  صورت گیرد و شهروندان به خرید آن که قیمت مناسب تری در مقایسه با میگوی دریایی دارد روی خوش نشان دهند، کمک زیادی به هزینه خانوار می‌شود.

ارز آوری و رونق اقتصادی با دوبار برداشت میگو در سال

امسال طرح آزمایشی پرورش دو بار در سال میگوی «لیتوپنئوس وانامی» در استان بوشهر با موفقیت اجرا شد؛ طرحی که اگر درهمه استخر‌ها اجرا شود، تولید این آبزی دو برابر خواهد شد.

این طرح در ۱۰ استخر پرورشی منطقه حله به اجرا در آمد و پس از دو ماه پرورش، برداشت میگو آغاز شد. از این استخر‌ها ۳۰ تن میگو برداشت می‌شود.

میگو را از سفره هایمان حذف نکنیم

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: تا آبان دمای هوای این استان برای رشد میگو مناسب است و می‌توان پس از نخستین برداشت، استخر‌های پرورش میگو را ضدعفونی ساخت و یک هفته بعد دوباره بچه میگو ذخیره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری بوشهر هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با اشاره به آغاز صنعت پرورش میگو از دهه ۷۰ در این استان، گفت: با پیشرفت این صنعت، بوشهر قطب تولید میگو در کشور محسوب می‌شود.

سعید زرین فر افزود: تلاش می‌کنیم طرح برداشت دو بار درسال، در همه استخر‌های پرورش میگوی استان اجرا شود تا افزون بر پایداری اشتغال در این صنعت، زمینه افزایش درآمد پرورش دهندگان و صنایع وابسته نیز فراهم شود.

توسعه پرورش میگو؛ معامله دو سر سود

توسعه آبزی پروری از جمله پرورش میگو، یکی از برنامه‌های سازمان شیلات است؛ کاری که هم به نفع مصرف کننده است و هم تولید کننده.
از یک سو، مصرف کنندگان می‌توانند با قیمتی مناسب این ماده غذایی ارزشمند را تهیه کنند و از سوی دیگر عده‌ای صاحب شغل می‌شوند وکسب و کارشان رونق می‌گیرد.

میگو را از سفره هایمان حذف نکنیم

پرورش میگو، زنجیره‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود و گسترش آن، باعث توسعه حوزه تولید و تکثیر لارو، تولید غذای میگو، پرورش لارو، بسته بندی وصادرات می‌شود.

با توجه به اینکه رویکرد کلان اقتصادی در کشور عبور از اقتصاد نفتی است، افزایش تولید میگوی پرورشی می‌تواند علاوه برتامین نیاز داخل، به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/م

گزارش مژده پاینده

برچسب ها: صنعت ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
میگو؟!!!‌ گوشت قرمز و گوشت مرغ به زور می‌تونیم بخریم برای یک ماه پول کم میاریم و دوباره می‌مونه ماه بعد گوشت بخریم و...!
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۰۹:۵۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
خیلی وقته که میگو از سفره مردم حذف شده و فقط تو منوی از ما بهترون پیدا می شه !! Only for VIP !!