رئیس هیئت مدیره تولیت شمس تبریزی از برگزاری همایش بین المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا در شهرستان خوی خبر داد.

برگزاری همایش بین المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا در خویسید محمد عابدینی رئیس هیئت مدیره تولیت آرامگاه شمس تبریزی خوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به زمان برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا اظهار داشت: چهارمین همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا از پنجم شهریور شروع می‌شود و هفتم شهریور به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: امسال به دلیل تقارن ایام محرم و اوج برنامه‌های عزاداری و ملاحظه‌های بجا و نشات گرفته از آئین‌های مذهبی و دینی با تصمیم هیئت‌مدیره تولیت شمس تبریزی مقرر شد برنامه‌های هفته بزرگداشت شمس تبریزی از پنجم تا هفتم شهریورماه، همزمان با ایام عید قربان تا غدیر خم برگزار شود.
 
فرماندار خوی تصریح کرد: در این رابطه ۱۹۳ نفر از پژوهشگران، محققان و اساتید دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور برای حضور در همایش ثبت نام کرده که از این تعداد ۱۰۰ مقاله به مرحله داوری پذیرش شده اند که ۱۶ مقاله از آن‌ها در قالب سخنرانی در ۶ و ۷ شهریور ماه در سالن مجتمع فرهنگی هنری ارشاد الامی خوی ارائه خواهند شد.
 
عابدینی افزود: در بخش جشنواره ملی این همایش نیز که به مدت سه شب از پنجم شهریور تا هفتم در محوطه برج شمس تبریزی برگزار می‌شود «آئین‌ها، آوا‌ها و نماها» هم در دو بخش موسیقی سنتی و نمایش‌های موسیقی و خوشنویسی در رشته خط نستعلیق برگزار خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره تولیت آرامگاه شمس تبریزی خوی با اشاره به اینکه جشنواره ملی شمس و مولانا در بخش نما‌ها شامل خوشنویسی در رشته نستعلیق است، اضافه کرد: بخش آیین‌ها و آوا‌های این جشنواره نیز شامل موسیقی و آواز سنتی، حرکات نمایشی موسیقیایی و مثنوی خوانی است.

وی بیان کرد: اجرای ۹ اثر موسیقی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، تهران، خراسان رضوی، قزوین و همدان از پنجم تا هفتم شهریور جذاییت و نشاط همایش علمی شمس و مولانا را افزایش می‌دهد.
 
به گفته فرماندار خوی هنرمندان کشورمان ۹۶ اثر موسیقی و ۵۰ اثر خوشنویسی به جشنواره ملی شمس و مولانا اثر هنری ارسال کرده اند که از این تعداد ۴۲ اثر موسیقی و ۴۵ اثر خوشنویسی به مرحله داوری راه یافته اند.

سفرا، رایزن‌های فرهنگی و سرکنسول کشور‌های مختلفی، چون آذربایجان، ترکیه، چک، تاجیکستان، قرقیزستان بلغارستان، ازبکستان و پاکستان برای حضور در همایش علمی بین المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا اعلام آمادگی کرده اند.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.

بارگاه این عارف شهیر و برجسته کشور و دنیا در طول ایام سال خیل عاشقان عرفان اسلامی و ایرانی و حتی گردشگران خارجی بی شماری را به زیارت مزارش در شهرستان خوی می‌کشاند.
 
برج شمس تبریزی روی مزاری منسوب به شمس تبریزی در دوره صفویان در شهر خوی ساخته شد، این بنا در محلهٔ امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی در آذربایجان غربی واقع است.
 
انتهای پیام/م
 

جشنواره ملی شمس و مولانا برگزار می شود

برچسب ها: شعر ، اخبار هنرمندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.