دونالد ترامپ برای نخستین بار به مشکلات موجود در نتیجه مذاکراتش با رهبر کره شمالی بر سر خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره اذعان کرد.

الجزیره: رئیس‌جمهور آمریکا چینی‌ها را عامل کندی پیشرفت در مذاکرات با کره شمالی می‌داندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار به مشکلات موجود در نتیجه مذاکراتش با رهبر کره شمالی بر سر خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره اذعان کرد. رئیس جمهور آمریکا در این میان چین را مقصر می داند. در ماه ژوئن از ترامپ به علت دستیابی به توافقی مبهم با کیم جونگ اون انتقاد شده بود. او گفته بود کره شمالی دیگر یک تهدید هسته‌ای محسوب نمی شود. اما پس از آن، تصاویر ماهواره ای نشان داد کره شمالی در حال ادامه فعالیت ها در سایتی هسته‌ای در این کشور است.

ترامپ در یک سری توئیت ها اعلام کرد سفر برنامه ریزی شده مایک پمپئو، وزیر امور خارجه خود را به پیونگ یانگ به تعویق می اندازد. پمپئو قرار بود هفته آینده به کره شمالی برود. ترامپ در توئیت خود نوشت: "من از مایک پمپئو، وزیر خارجه خواسته ام فعلاْ به کره شمالی نرود زیرا احساس می کنم ما در ارتباط با خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره به پیشرفت های کافی دست پیدا نکرده ایم. علاوه بر این، به علت سیاست های تجاری سخت‌گیرانه‌تر ما در قبال چین، بر این باور نیستم که آن ها مانند گذشته به روند خلع سلاح هسته ای کمک می کنند. این در حالی است که تحریم های سازمان ملل متحد هم وجود دارد. در همین حال، من می خواهم گرم ترین احترام خود را به رئیس کیم ابراز کنم. من به دیدار او در زمانی زود چشم دارم."

شهاب رایتانسی خبرنگار الجزیره انگلیسی از واشنگتن گزارش داد چند روز پیش، دونالد ترامپ در گفتگو با رویترز اعلام کرد پیونگ یانگ گام هایی در راستای خلع سلاح هسته ای برداشته است، آزمایش موشکی این کشور متوقف شده است و به برگزاری یک نشست دیگر با کره شمالی چشم دارد. اما در عین حال باید گفت آخرین سفر مایک پمپئو به کره شمالی فاجعه بار بود ولی در توئیت کنونی ترامپ می بینیم که او لحنی دیپلماتیک و همراه با احترام در قبال کیم جونگ اون در پیش گرفته و گفته است تمایل دارد در آینده با او دیدار کند.

مجری برنامه سپس با بونی گلیسر از مرکز مطالعات امنیت و بین المللی گفتگو کرد و گفت نظر شما درباره رویکرد دونالد ترامپ و ارتباط دادن این موضوع با چین چیست؟

گلیسر پاسخ داد: "رئیس جمهور ترامپ به صورتی فزاینده در ارتباط با چین ناامید شده است. این نخستین باری نیست که او چینی ها را عامل کندی پیشرفت در مذاکرات با کره شمالی می داند. ممکن است در این اتهام برخی حقایق نیز وجود داشته باشد. چینی ها در واقع در شرایط بهتری قرار دارند. روابط آن ها با کره شمالی بهبود یافته است. چینی ها از بهبود روابط خود با کره شمالی خوشحال هستند. فکر نمی کنم آنها خواهان بهبود بیش از پیش و سریع روابط بین آمریکا و کره شمالی باشند. از این رو، ممکن است برخی حقایق هم وجود داشته باشد. در عین حال یک سری عوامل دیگر هم در این موضوع دخیل هستند."

مجری افزود: گفته می شود دونالد ترامپ توافقی را با کره شمالی امضا کرد که جزییات آن مشخص نیست. در واقع هیچ گونه برنامه ای برای خلع سلاح هسته ای تعیین نشده است. نظر شما در این باره چیست؟

گلیسر پاسخ داد: "دقیقا درست است. هیچ گونه نقشه راهی در ارتباط با توافقی که در سنگاپور در ماه ژوئن حاصل شد، وجود ندارد. هیچ نوع جزییاتی اعلام نشده و برنامه زمانی نیز تعیین نشده است. زمانی که رئیس جمهور ترامپ از سنگاپور بازگشت، اعلام پیروزی کرد و گفت دیگر هیچ تهدیدی از سوی کره شمالی برای آمریکا وجود ندارد. اما کیم جونگ اون عملا هیچ اقدامی در جهت خلع سلاح هسته ای انجام نداده است. گزارش هایی در این باره منتشر شده است که مایک پمپئو قصد دارد به پیونگ یانگ سفر کند. به نظر من، آمریکا هیچ اعتمادی ندارد که کره شمالی بخواهد کاری در این خصوص انجام دهد."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار