گوگل اعلام کرد که مجموعاً ۵۲‌حساب کاربری در شبکه‌های یوتیوب و گوگل‌پلاس و ۶ وبلاگ را به بهانه ارتباط با شبکه رادیو و تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران مسدود کرده است.

تلاش مضحک گوگل برای وصل کردن صفحاتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛شرکت گوگل هفته گذشته چندین حساب کاربری در یوتیوب، گوگل پلاس و بلاگر را که مدعی شده با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مرتبط بوده‌اند را حذف کرد.

گوگل اگرچه دلیل و سندی برای این ادعای خود ارائه نکرده اما مدعی شده هدف این حساب‌های جعلی، تبلیغ سیاست‌های حکومتی و پخش شایعات بوده است.

شرکت گوگل اعلام کرد که مجموعاً ۵۲‌حساب کاربری در شبکه‌های یوتیوب و گوگل‌پلاس و ۶ وبلاگ را به بهانه ارتباط با شبکه رادیو و تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران مسدود کرده است.

گوگل با انتشار اطلاعیه‌ای در وبلاگ اختصاصی خود گفته است که حساب‌های کاربری مسدود شده شامل ۳۹‌حساب کاربری انگلیسی زبان یوتیوب، ۱۳حساب کاربری گوگل پلاس و ۶‌صفحه وبلاگ بوده که با انگیزه‌های سیاسی در پی سرقت اطلاعات بوده‌اند. اما دلایل گوگل برای ارتباط این صفحات با صدا و سیمای ایران نیز مضحک و خنده‌آور است.

بر اساس این اطلاعیه ارتباط این صفحات با صدا و سیمای ایران بر اساس اطلاعات فنی به‌دست آمده از آدرس آی‌پی، مالکیت دامنه، مشخصات کاربران و دامنه داده‌های مورد استفاده آن کشف شده که در موارد بسیاری شباهت بالایی با اطلاعات رسمی ثبت شده از موارد فوق برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشته است!

گوگل در این اطلاعیه خاطرنشان کرده که تیم امنیت سایبری این شرکت از طریق سامانه FireEye طیف گسترده‌ای از تحرکات اطلاعاتی مشکوک مرتبط با ایران را کشف کرده است.

بنابر اعلام رسمی گوگل، این کشفیات پیشتر در اختیار مقامات آمریکایی قرار گرفته است. شرکت «فایر آی» با سابقه فعالیت در حوزه امنیت سایبری که وظیفه ارائه اطلاعات به شرکت گوگل را برعهده دارد، اعلام کرده به عملیات نفوذی که ادعا می‌شود از جانب ایران سازماندهی شده و مخاطبان در آمریکا، انگلیس، آمریکای لاتین و خاورمیانه را هدف قرار می‌دهد، مشکوک شده است.

اما فایر آی مشخص نکرده که آنچه آن را عملیات نفوذی خوانده دقیقاً به چه معناست و چه شواهدی برای اثبات این ادعای خود دارد.

گوگل در ادامه اطلاعیه خود یادآور شده که این شرکت از سال‌۲۰۱۲ تاکنون به هرگونه تلاش برای سرقت اطلاعات از حساب کاربران ایرانی با ارسال پیام‌های مختلف هشدار داده‌ایم. همچنین از سال‌۲۰۱۳ میلادی نیز هشدار وجود انگیزه سیاسی در تلاش برای سرقت‌های اطلاعاتی را به پیغام‌های خود افزوده‌ایم، اما این که گوگل چگونه این ادعا را مطرح کرده، معلوم نیست.

کاربران ایرانی چگونه می‌توانند به سرقت اطلاعات دست بزنند؟ آیا داشتن یک حساب کاربری صرف امکان سرقت اطلاعات را به کاربران می‌دهد؟ و آیا این امکان فقط برای کاربران ایرانی وجود دارد؟! اگر این گونه باشد شرکت گوگل باید برای امنیت نرم‌افزارهای خود تجدیدنظری جدی به عمل بیاورد.

گوگل ضمن تأکید بر ادامه بررسی‌های امنیتی خود، یادآوری کرده که این شرکت ضمن در جریان قراردادن مقام‌های آمریکایی از نتایج این بررسی‌ها، سایر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و امنیت اطلاعات را نیز از دستاوردهای خود مطلع خواهد کرد. شرکت گوگل همچنین اعلام کرد تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و به اشتراک‌گذاری یافته‌های خود با نهادهای مجری قانون و سایر نهادهای مرتبط با دولت در آمریکا و هر جای دیگر دنیا ادامه خواهد داد. شرکت گوگل همچنین مدعی شده طی ماه‌های اخیر حساب‌های برخی کاربران را که مورد حمایت دولت ایران بوده‌اند، شناسایی و مسدود کرده است.

کنت واکر، معاون بین‌الملل گوگل در این باره اعلام کرد که این شرکت طی ماه‌های اخیر تلاش کرده تا بسیاری از تحرکات اطلاعاتی و اقدامات ارتباطی دارای پشتوانه دولتی را که با هدف نفوذ به کارزارهای سیاسی، حساب‌های روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و چهره‌های علمی و دانشگاهی انجام گرفته‌اند، کشف و مسدود کند. اما معلوم نیست آقای واکر به چه استنادی اتهام هدف نفوذ داشتن را مطرح کرده است.

تلاش فیس بوک برای مبارزه با نفوذ خارجی بر انتخابات آمریکا

شرکت فیس بوک نیز هفته گذشته اعلام کرد در ادامه تلاش برای مبارزه با نفوذ خارجی بر انتخابات آمریکا، صدها «حساب مرتبط با ایران و روسیه» را حذف کرده است. فیس بوک اعلام کرده این حساب‌های کاربری اصالت ایرانی و روسی داشته‌اند و به دلیل تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا، حذف شده‌اند.

فیس بوک این صفحات را از شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیتش از جمله فیس بوک و اینستاگرام حذف کرده است. بر اساس بیانیه این شرکت، ۶۵۲‌صفحه که اصلیت ایرانی و روسی داشته‌اند، به دلیل رفتارهای هماهنگ نامعتبر و تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا، از شبکه‌های اجتماعی این شرکت حذف شده‌اند. اگرچه اسامی و مشخصات این صفحات اعلام نشده است اما فقط اتهامی علیه ایران برای دخالت در انتخابات آمریکا عنوان شده است.

چگونه می‌توان پذیرفت که شرکتی همچون فیس بوک اتهامی را برای کاربرانی مجهول‌الهویه مطرح کند و جنجالی رسانه‌ای به راه بیندازد؟ این شرکت همچنین اعلام کرده که هنوز هیچ ارتباطی میان آنها پیدا نشده است اما این حساب‌های روسی و ایرانی رفتارهای مشابهی داشته‌اند. یعنی صرفاً بر اساس رفتار مشابه، توهم توطئه‌ای جمعی و شبکه‌ای را مطرح کرده است.

لازم به ذکر است حذف این صفحات بر اساس اطلاعات شرکت امنیت سایبری فایر آی صورت گرفته است. در همین حال، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک نیز روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: برای فیس بوک مهم است که همزمان با برقرار ارتباط با مجریان قانون، دولت‌ها و دیگر کشورها برای تبادل اطلاعات، ابزارهای خود را برای مقابله با محتواهای مشکوک توسعه دهد.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌۲۰۱۶ آمریکا، شرکت آمریکایی فیس بوک از سوی رسانه‌ها و کنگره آمریکا برای تغییر عملکرد و حذف صفحاتی که تصور می‌شد با روسیه در ارتباط هستند تحت فشار قرار گرفت. از آن زمان به خصوص پس از افشای فروش اطلاعات کاربران فیس بوک به شرکت تحلیل داده «کمبریج آنالایتیکا»، این شرکت هر از چند گاهی شماری از صفحات را به بهانه مبارزه با انتشار اخبار جعلی و سوءاطلاعات حذف می‌کند. به عنوان مثال فیس بوک سال گذشته گفته بود که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا یک کارزار روس با انتشار و خرید تبلیغاتی در فیس بوک قصد دخالت در آن انتخابات را داشته است. وزارت دادگستری آمریکا اواخر تیرماه تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات سال‌۲۰۱۶ را تأیید کرد و ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به مداخله در انتخابات سال‌۲۰۱۶ متهم کرد. به دنبال آن واشنگتن نیز تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرد. دونالد ترامپ٬ رییس جمهوری آمریکا در واکنش به این اتفاقات گفت که قبول دارد روسیه در آن انتخابات دخالت کرده است، اما تأکید دارد که این دخالت تأثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است.


بیشتر بخوانید:همکاری گوگل با سازمان سیا علیه ایران افشا شد!


دنباله‌روی توییتر از فیس بوک

شرکت توییتر نیز در روزهای اخیر اعلام کرد ۲۸۴ حساب کاربری «مرتبط با ایران» را تعلیق کرده است. توییتر در ادعایی مشابه با فیس بوک اعلام کرد، صدها حساب کاربری را که اصالت ایرانی و روسی داشته‌اند، به دلیل تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا حذف کرده است.

توییتر مدعی شده این حساب‌ها دست به اقدامات خرابکاری هماهنگ می‌زدند. شرکت‌های فناوری اعلام کرده‌اند انتساب حساب‌های کاربری به ایران براساس شماره تلفن‌ها، آدرس‌های ایمیل، تاریخچه ثبت وب سایت و تطابق زمان فعالیت این حساب‌ها با ساعات کاری ایران صورت گرفته است.

معلوم نیست اطلاعاتی همچون تاریخچه ثبت وب سایت و تطابق زمان فعالیت با ساعات کاری ایران چگونه می‌تواند اثبات‌کننده ایرانی بودن این حساب‌های کاربری باشد. گرچه این یافته‌ها به نگرانی درباره احتمال دخالت خارجی در انتخابات ماه نوامبر در ایالات متحده دامن زده، اما شرکت فایرآی اعلام کرده به نظر نمی‌رسد فعالیت سایبری ایران به تأثیرگذاری بر روند انتخابات آمریکا اختصاص یافته باشد.

اقدامی مضحک

در ادامه رییس بخش مطبوعاتی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به حذف صدها حساب کاربری مرتبط با ایران و روسیه از فیس بوک و توییتر واکنش نشان داد. به گزارش وال استریت ژورنال علیرضا میریوسفی، رییس بخش مطبوعاتی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به حذف برخی حساب‌های کاربری مرتبط با ایران و روسیه در توییتر و فیس بوک گفت:‌ چنین ادعایی مضحک و بخشی از اقدامات آمریکا برای تغییر نظام در ایران محسوب می‌شوند. این اقدام فیس بوک و توییتر سوءاستفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

گوگل، فیس بوک و توییتر علیه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم الله
۱۵:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
داخل کشور خودمون دارو گران شده مردم بیمه ندارند و بیکار شدند. یکی بیاد جلوی این خطر سلامتی ملت ایران را بگیرد نه پیگیر مسدود شدن 4 تا حساب مجازی باشد! مردم زنده و حقیقی و مظلوم را دریابید از شر امواج مرگبار پارازیت! هی رهبر بزرگوارمون میگویند به درد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
مذتضی
۱۴:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
من مانده ام که اینها چطور داعش را فیلتر نمی کنند.شاید چون با حرفهای داعش هم عقیده هستند.اصلا شاید خودشان داعش هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
ب درک حالا ما شب خوابمون نمیبرره هخخخخخ!!!!!
Seychelles
امین(مجازی گرد)
۱۴:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
سلام . متاسفم برای ایرانی جماعت که این سایتها ی فساد با کاربران ایرانی دشمنی میکنند ان وقت ایرانی ها دل بسته شدن به این......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
حالا خوبه اینا فیلتر هستن