گفت‌وگوی ویژه

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع نوسانات قیمت مسکن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوسانات قیمت مسکن موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 4شهریورماه بود که با حضور محمد دامادی عضو کمیسیون صنایع و عمران مجلس شورای اسلامی و ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان تهران برگزار شد.

محمد دامادی عضو کمیسیون صنایع و عمران مجلس شورای اسلامی در ابتدای برنامه با اشاره به افزایش قیمت ها در بازار اظهار کرد: در کمیسیون عمران بارها از آقای آخوندی دعوت کردیم تا پاسخگو باشند، یکی از دلایل ناکارآمدی ما اتخاذ سیاست هایی است که کنترل مسکن و رابطه بین عرضه و تقاضا را ایجاد می کند. آقای آخوندی به موضوع مسکن مهر اعتقادی نداشتند که این مسئله بارها در رسانه ها مطرح شد، وزیر راه طرح مسکن اجتماعی را مطرح کردند که می تواند مشکلات را برطرف کند و یک بخش دیگری هم در زمینه ساماندهی بافت فرسوده بوده است که در این حوزه هم ایشان به برنامه های خود اشاره کردند.

در بحث مسکن اجتماعی عملا اتفاق خاصی رخ نداد

وی با بیان اینکه ما شاهد عملی شدن طرح مسکن اجتماعی دولت و وزارت مسکن راه و شهرسازی نبودیم، افزود:در مسکن اجتماعی عملا اتفاق خاصی رخ نداد و یک پیش نویسی در دوره گذشته مجموعه وزارت راه و شهرسازی نوشته شده است که فکر می کنم که از محتویات این پیش نویس فقط خود وزارتخانه اطلاع دارد، به این خاطر که ما شاهد عملکرد آن در بازار و صحن علنی مجلس نبودیم.

عضو کمیسیون صنایع و عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز سیاست درست و کنترل بر قیمت ها وجود ندارد، مثلا پراید با قیمت 35 میلیون تومان هیچ منطقی ندارد و شواهد نشان می دهد که کار قیمت ها در بازار از حباب گذشته است.

وی با اشاره به وضعیت فعلی و رکود اقتصادی در کشور گفت: نه تنها شرایط هیچ تغییری نکرده، بلکه قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است. یک فردی که در ماه، یک میلیون تومان حقوق می گیرد یا یک زوج، بعد از چند سال کار کردن امکان خانه دار شدن دارند، این امکان برای آن ها صفر است و شاید آقای وزیر در جریان  این مشکلات نباشند و بهانه برخی مسئولان برای این وضع تلاطم ارزی است که به عقیده من عدم کنترل در بازار و نداشتن سیاست های مناسب و تبین مسائل بازار نیز می تواند دخیل باشد.

یک گسست کامل در تیم اقتصادی دولت وجود دارد

دامادی با اشاره به استیضاح وزیر اقتصاد بیان کرد: یک گسست کامل در تیم اقتصادی دولت وجود دارد که این زنجیره فقط با استیضاح وزیر اقتصاد حل نخواهد شد و باید به زنجیره اقتصادی توجه داشت. چند سال گذشته دولت اعلام کرد که از رکود خارج شدیم، ما از کدام رکود خارج شدیم، در حال حاضر اعتماد تولید کننده و مسکن ساز سلب شده است و اتفاق مهمی در دولت نیز رخ نمی دهد.

ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه سازان تهران در ادامه برنامه در خصوص افزایش هزینه مصالح ساختمانی اظهار کرد: وضعیتِ امروز در گذشته نیز قابل پیش بینی بود ؛ ما بیش از 6سال است که شاهد رکورد هستیم و در یک مقطع زمانی پیش از بهار یک افزایش قیمتی نشان داد که مسکن از رکورد خارج شده و این درحالی است که ما طبق بررسی ها فهمیدیم سوداگران سکه به سمت مسکن آمدند و یکی از دلایل آن عدم پشتوانه تولیدی بود که سیاستگذاری برای تولید مسکن نداشتیم.

وی با بیان اینکه دستگاه دولتی مستلزم اجرای مصوبات مجلس است افزود: از گذشته بیش از 97 درصد متولی در حوزه مسکن، خصوصی بوده، غافل بودن از موضوع مسکن صرفا به دلیل تولید آن نیست و دولت باید علاوه بر تولید مسکن، مسئله اشتغال را نیز در نظر می گرفت، در صورتی که طرح جامع ما بیش از یک میلیون واحد را سالانه پیش بینی می کند.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان تهران درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی تاکید کرد: بازار مصالح تا 2ماه گذشته، رشد متعادلی را به دنبال داشت، ولی بعد از جریانات ارزی قیمت ها سه برابر شد که آثار رکود فعلی را در سال های آینده شاهد خواهیم بود، کما این که ما نتایج رکود سال های قبل را می بینیم.

افزایش قیمت‌ها نشان دهنده عدم کنترل ما به بازار و کیفیت است

دامادی در ادامه با بیان اینکه نمی توان همه مشکلات اقتصادی را در حوزه وزارت اقتصاد و امور دارایی دانست بیان کرد: بعضی از مصالح ما همانند فولاد که در داخل کشور وجود دارد، اما با افزایش قیمت بسیاری روبه رو بوده که این نشان دهنده عدم کنترل ما به بازار و کیفیت مصالح است.

رهبر در ادامه با اشاره به گرانی های فولاد اظهار کرد: زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، بسیاری از کالاهای ما تمایل به صادرشدن داشتند به طور مثال صادرات فولاد بسیار مقرون به صرفه است که از این طریق ارز بسیاری وارد کشور کنیم، وزارت صمت بایستی سیاستگذاری مناسبی در این زمینه داشته باشد.

در ادامه برنامه ارتباط تلفنی با پروانه اصلانی معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برقرارشد که وی درخصوص بسته تنظیم اجاره بها،گفت:در اواخر سال 96 از رکود خارج شدیم و شاخص های رکود براساس ارزش افزوده بحث ساختمان و شهرسازی ارزیابی می کنیم.

وی با بیان اینکه سال91 نزدیک به یک درصد رشد منفی را شاهد بودیم، افزود: برنامه ریزی های صورت گرفته در مهار تورم در سال های اخیر بسیار مناسب بوده، بنابراین شاخص ها گویا این است که ما تا پایان سال 96 به رشد خوبی رسیدیم و از رکود خارج شدیم، اما تحولاتی در اواخر سال 96 اتفاق افتاد که رشد معاملات را کاهش داد.

حدود 35 درصد خانوارهای ما مستاجر هستند

اصلانی تصریح کرد: آمار مردادماه نشان دهنده این است که حدود 7 درصد رشد معاملات ما نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، تقریبا بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ما حدود 20 درصد رشد اجاره بها را داشتیم که در مناطق شهر تهران این رشد افزایش را نیز به دنبال داشت و این درحالی است که حدود 35 درصد خانوارهای ما مستاجر هستند و این لایحه در هیئت دولت مطرح شد که قراردادهای منعقد شده به 2سال افزایش و برای یک سال نیز نرخ اجاره به 10 درصد افزایش پیدا کند.

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مسئولان باید شجاعت اعتراف به اشتباهات خود را داشته باشند، اما این مسئله موضوعی است که هنوز در این مملکت ایجاد نشده گفت: باید ماموریت بانک مسکن به بانک توسعه ای تغییر پیدا کند، یعنی بانک مسکن باید توسعه محور باشد.

بهترین سازمان و تشکیلاتی که می‌تواند حوزه مسکن را شناسایی کند شهرداری ها هستند

وی با اشاره به اینکه بسته های تشویق مالیات می تواند برای تولید کننده موثر باشد خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث مسکن نقش شهرداری ها را جدی نگرفته ایم ، بهترین سازمان و تشکیلاتی که می‌تواند حوزه مسکن را شناسایی کند شهرداری ها هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در بحث مسکن خالی باید وصول مالیات و عوارض را از سازمان مالیات به شهرداری ها واگذار کنیم ادامه داد: مستاجرین زیر دست و پای ماجرای مسکن لِه می شوند، گیر کارهای ما با گفتن گام های رو به جلو است ، هر وقت نمی خواهیم کاری انجام دهیم می گوییم انشاءالله.

وی با اشاره به اینکه نباید تولید کننده را تحت فشار بگذاریم افزود: چند وقت است که دولت اعلام کرده مالک می‌تواند مهندس ناظر خود را انتخاب کند، قریب به دو ماه است که مالک مهندس ناظر خود را معرفی می‌کند، اما شرکت های بازرسی هنوز به کار خود نپرداخته اند.

رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۵ سال رکود در بخش مسکن حاکم بود، لذا رشد مسکن نداشتیم گفت: اگر قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۸۷ را اگر همه دستگاه‌های اجرایی به اجرا بگذارند خیلی از مسائل حل می‌شود.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن قبل از قیمت ارز بوده، عنوان کرد: دولت باید تسهیلات ارزان قیمت، زمین های دولتی و امثال آن را در نظر بگیرد تا تولید کننده برای تولید مسکن رغبت نشان دهد.

قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، فقط به مسکن مهر منتهی شد

رهبر با اشاره به اینکه قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، فقط به مسکن مهر منتهی شد اظهار کرد : از دولت دهم به بعد هیچ استقبالی از این قانون نشد ، این قانون، قانونی بسیار جامع بود اگر اجرا می‌شد قدرت خرید مردم بیشتر می‌شد.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر معاملات مسکن ۱۰ برابر شده است گفت: خیلی از دوستان در طی ۴،۵ سال گذشته واحد های خود را پیش فروش کرده بودند، قانون مالیات بر معاملات سبب متضرر شدن تولید کننده شده است.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران و یا تولید کنندگان مسکن با توجیه اقتصادی کار خود را دنبال می‌کنند، افزود : اگر واحدهای کوچک از نظر فروش به صرفه باشد، آنها حتما اقدام به تولید واحدهای کوچک می‌کنند، لذا برخی نیاز به واحدهای کوچک و برخی نیز نیازمند واحدهای بزرگ هستند.

رهبر با اشاره به اینکه مسکن لوکس بیشتر ساخته شده و مشتری بیشتری دارد گفت : دلالان و سوداگران بیشتر به سراغ واحدهای لوکس و گران قیمت می‌روند، زیرا منافع این گونه مسکن ها بیشتر از خانه های کوچک است.

پروانه اصلانی معاون مدیر کل برنامه ریزی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در همه بازارها از جمله بازار مسکن شاهد ایجاد اختلال هستیم تصریح کرد: در حوزه واقعی مسکن برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده بود که روند شاخص‌های واقعی رشد قابل ملاحظه ای را نشان دهد.

نوسانات موجود، همه بازارها را دچار مشکل کرده است

وی با اشاره به اینکه تمام آمارهایی که بر روی آن متمرکز هستیم، مرتبط با آمارهای رسمی بانک مرکزی است گفت: در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ متوسط قیمت مسکن در ۱۰/۳ درصد بود، در صورتی که متوسط نرخ تورم ۱۵ درصد اعلام شد، لذا افزایش قیمت مسکن در این دوره کنترل نشده نبود، اما بعد از سال ۹۶ در همه بازارها شاهد اختلال از جمله در بازار مسکن بودیم .

معاون مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نوسانات موجود همه بازارها را دچار مشکل کرده است ادامه داد: اثر گذاری صندوق پس انداز کمی کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی مسکن در کشور بانک محور است، لذا عمده محورهایی که ما بر روی آن متمرکز هستیم شیوه‌های بهبود وضعیت تسهیلات است گفت: افزایش قیمت ها مربوط به شهر تهران است، قیمت مسکن در کل کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما قیمت مسکن بدون افزایش قیمت در شهر تهران ۲۴ درصد رشد یافته، لذا افزایش قیمت مسکن در شهر تهران نیز سبب تسری افزایش قیمت به سایر شهرهای کشور می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
مردم به خاطر وضعیت معیشتی اقتصادیشون توی سر و کلشون میزنن چرا هیچ کاری نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
همه چی ارومه من چقد خوشبختم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
منم
آخرین اخبار