مراسم دید و بازدید عید غدیر در روستای سرخ ولیک متفاوت با روستا‌های دیگر مازندران اجرا می‌ شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سرخ ولیک ، روستایی از توابع بخش چهاردانگه ساری و در ۳۵ کیلومتری جاده ساری - سمنان بعد از روستای سرسبز چاچکام واقع شده که با روستاهای خالخیل، کرسام و الیرد منطقه شویلاشت را تشکیل می ‌دهند.

بیشتر مردم اینجا مانند دیگر روستائیان مازندرانی در کنار کارهای دیگر به کشاورزی و زراعت زمین و دامپروری می‌ پردازند و اینگونه امرار معاش می ‌کنند.

سنت غدیر در روستای سادات

یک روز متفاوت در روستای سرخ ولیک

امروز روز هجدهم ذی ‌الحجه، روز عید غدیر از بزرگ ‌ترین اعیاد شیعیان است و نکته جالب اینکه همه مردم روستای سرخ ولیک سید هستند.

یکی از روستاییان روستای سرخ ولیک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: امروز یک روز متفاوت برای من و روستاییان است و ما برای این عید یک مهمانی بزرگ تدارک دیدیم.

سرخ ولیکی دهیار روستای سرخ ولیک هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید: بانوان روستایی با پخت نان و کلوچه محلی، شیرینی های سنتی و تخم مرغ های محلی از مهمانان پذیرایی می کنند.

وی افزود: روستای سرخ ولیک ۷۰ خانوار، یعنی بیش از ۲۰۰ نفر جمعیت سادات دارد و فقط سه خانواده که پس از وصلت به این روستا آمدند، سید نیستند.

سنت غدیر در روستای سادات

سنت غدیر در روستای سادات

یکی از بانوان روستاهای اطراف سرخ ولیک که برای دید و بازدید به منزل یکی از سادات این روستا آمده است، می گوید: آمدن به منزل سادات برای ما افتخار بزرگی است و نکته جالب حفظ سنت هایی است که مردم این روستا به آن پایبند هستند.

سنت غدیر در روستای سادات

سنت غدیر در روستای سادات

ساده برگزار کردن مراسم عید غدیر در مسجد روستا

مردم روستای سرخ ولیک علاوه بر پذیرایی در منزل، به منظور کاهش هزینه ها و ساده برگزار کردن این مراسم معنوی در مسجد، پایگاه بیداری اسلامی در جهان جمع می شوند.

سنت غدیر در روستای سادات

سنت غدیر در روستای سادات

سنت غدیر در روستای سادات

یکی از اهالی روستای سرخ ولیک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: در این مراسم از پیرمرد ۸۵ ساله که بزرگترین و کودک ۸ ماهه که کوچکترین سادات به شمار می‎‌روند ،در مسجد جمع و این عید بزرگ را جشن می گیرند.

وی افزود: پذیرایی در این مراسم ساده است و هزینه آن به صورت اشتراکی با مشارکت همه سادات پرداخت می شود.

سنت غدیر در روستای سادات

سنت غدیر در روستای سادات

شجاعی خادم امامزاده سید محمود میرعمادالدین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: مردم روستای سرخ ولیک طبق شجره نامه ای که اکنون موجود است و علمای وقت آن را تایید کردند، به سید محمود میرعمادالدین و ایشان متصل به امام موسی کاظم(ع) هستند.

سنت غدیر در روستای سادات

سنت غدیر در روستای سادات

۲۰ درصد جمعیت مازندران سادات هستند

طبق آمار سازمان ثبت احوال  ۶ میلیون نفر در کشور سادات هستند و مازندران رتبه نخست تعداد سادات در کشور را دارد.

همچنین یزد و کهگیلویه و بویراحمد رتبه های دوم و سوم از لحاظ تراکم سادات دارند.

محمد امامزاده سرپرست نمایندگی تولیت آستان قدس رضوی در مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: مردم مازندران دلداده اهل بیت هستند و ۲۰ درصد جمعیت مازندران سادات هستند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت استان معادل ۶۲۰ هزار نفر سادات هستند، افزود: ۳۱۵ هزار نفر مرد و ۳۰۴ هزار زن سادات در مازندران حضور دارند.

مامزاده گفت: ۲.۶ درصد سادات کشور در مازندران به سر می برند.

موقعیت جغرافیایی منطقه غدیرخم

بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت پیامبر اکرم(ص) به دستور خدا امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.

واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

عید غدیر در احادیث

در کتب اهل سنت روایت شده که هر کس روز هیجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد، خداوند ثواب روزه ۶ ماه را برای او می ‌نویسد و این روز، همان روز عید غدیر خم است.

رسول خدا(ص) فرمود: روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

همچنین امام صادق(ع) می ‌فرماید: روز غدیرخم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است.

در روایتی دیگر امام صادق(ع) عید غدیر را عظیم‌ ترین و باشرافت‌ ترین عید مسلمین می‌ دانند که سزاوار است در هر ساعت آن شکر خدا به جای آورده شود و مردم روزه شکرانه بگیرند که روزه این روز معادل شصت سال عبادت است.

امام رضا(ع) فرمود: روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین... اگر مردم ارزش این روز را می‌ دانستند، بی‌ تردید فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه می‌‏کردند.

اعمال عید غدیر خم

روزه گرفتن، غسل کردن، خواندن زیارت امین الله، خواندن دعای ندبه، گفتن این تهنیت در هنگام ملاقات مؤمنین: "اَلحمدُ لِلهِ الّذی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسّکینَ بِولایةِ اَمیرِالمؤمنینَ و الائمةِ المَعصومینَ علیهم السلام"، پوشیدن لباسهای نیکو، زینت کردن، استعمال بوی خوش، صله رحم، اطعام مومنین، خواندن زیارت غدیریه از اعمال عید غدیر خم است.

عید غدیر فرصتی برای دور هم جمع شدن و ایجاد صمیمیت بیستر بین مردم است، سنتی که از گذشته ها باقی مانده و هنوز هم پابرجا است.

سنت غدیر در روستای سادات

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.