روزنامه الاخبار لبنان از درخواست‌های هیئت اعزامی آمریکایی از سوریه و پاسخ‌های قاطعانه دمشق به آن پرده برداشت.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی فاش کرد: در هفته آخر ژوئن گذشته هیئتی متشکل از چند افسر سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به دمشق سفر و با سرتیپ علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه، دیدار کردند. در این دیدار سرتیپ زیتون، رئیس اداره کل اطلاعات، و موفق اسعد نائب، رئیس ستاد ارتش سوریه، نیز حضور داشتند. این دیدار چهار ساعت به طول انجامید.

بر اساس اطلاعاتی که به دست «الاخبار» رسید، طرفین در این دیدار ابعاد بحران سوریه، مراحل تحول و پیامد‌های آن در منطقه را بررسی کردند.

پیشنهاد طرف آمریکایی واضح و مشخص بود: آمریکا آماده است نیروهایش را بطور کامل از خاک سوریه از جمله پایگاه التنف و منطقه شرق فرات بر اساس ساز و کار امنیتی زیر نظر ارتش روسیه و سوریه، خارج کند. در مقابل دمشق باید به سه خواسته آمریکا پاسخ مثبت بدهد:

نخستین خواسته خروج ایران بطور کامل از منطقه جنوب سوریه است.

دومین خواسته دستیابی به تضمین‌های مکتوب است که بر اساس آن شرکت‌های آمریکایی در بخش نفت سوریه در مناطق شرق آن سهم داشته باشند.

سومین خواسته این است که سوریه باید «اطلاعات» کامل درباره گروه‌های تروریستی، اعضا آن‌ها از جمله تعداد کشته‌های خارجی این گروه‌ها و تعداد اعضا باقی مانده آن و تعداد کسانی که از آن‌ها توانستند به کشور‌های غربی بازگردند، در اختیار آمریکا قرار دهد زیرا «خطر تروریستی فرا قاره‌ای است و اطلاعاتی که در این زمینه به دست می‌آید در خدمت امنیت بین‌المللی خواهد بود».

طرف سوری به هیئت آمریکایی و پیشنهاد وسوسه‌انگیزش با خونسردی پاسخ داد. پاسخ مملوک به این سه خواسته چنین بوده است:

نخست اینکه شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید و به زور و بدون اجازه وارد سرزمین ما شدید و می‌توانید به همین روش خارج شوید. تا زمانی که این اتفاق بیفتد با شما مانند نیروی اشغالگر تعامل می‌کنیم.

دوم، سوریه یک کشور بی‌ریشه نیست بلکه بخشی از یک محور گسترده است و موضع ما درباره رابطه با ایران واضح است که بشار اسد، رئیس جمهور، بار‌ها از جمله در سخنرانی‌هایش تکرار کرد. مضمونش این است رابطه ما با تهران، حزب‌الله و نیرو‌های متحدی که در کنار ارتش سوریه با تروریست‌ها جنگیدند «رابطه مستحکم است و این پیشنهاد ائتلاف ثابت ما را تغییر نخواهد داد».

سوم اینکه اولویت ما پس از جنگ همکاری با کشور‌های متحد و دوستی است که علیه ملت سوریه توطئه نکردند و ما به شرکت‌های وابسته به کشور‌هایی که با ما جنگیدند و هنوز هم می‌جنگند تسهیلات نخواهیم داد.

مملوک افزود: می‌توان این امر را به مرحله بعدی یعنی زمانی که دولت سوریه سیاست بازسازی را تعیین می‌کند، واگذار کرد. در آن زمان شرکت‌های آمریکایی می‌توانند از طریق شرکت‌های غربی یا روسی وارد بخش انرژی سوریه شوند و ما این را نشانه حسن نیت در پاسخ به این دیدار شما به شمار می‌آوریم.

او درباره اطلاعات درباره گروه‌های تروریستی گفت: تقریبا یک سال قبل نائب رئیس سازمان اطلاعات استرالیا با من در دمشق دیدار کرد. در آن زمان تاکید کرد سفرش با اطلاع شما (آمریکائیها) انجام می‌شود و تا حدودی نماینده شما هستند و اطلاعاتی درباره افراط‌گرایان استرالیا که اصالتا عرب هستند و در صفوف گروه‌های تروریستی می‌جنگند، خواستند. اکنون پاسخی را که آن روز دادم برای شما هم تکرار می‌کنم؛ ما اطلاعات زیادی درباره این گروه‌های تروریستی داریم که طی سال‌های بحران بطور گسترده‌ای افزایش یافت. ما کاملا خطرات این گروه‌ها را علیه شما و خودمان درک می‌کنیم. همچنین میزان نیاز شما به این اطلاعات را می‌دانیم و همچنین می‌دانیم بخش مهمی از وظایف نهاد‌های امنیتی ادامه تماس‌ها حتی طی بحران‌ها است.

این مقام سوری تاکید کرد: این قبلا اطلاعاتی را به اردنی‌ها و بسیاری از کشور‌ها از جمله امارات دادیم. اما موضع ما امروز به تغییر موضع سیاسی شما در قبال سوریه، نظام و ارتش آن مرتبط است. بنابراین قبل از برقراری ثبات در روابط سیاسی بین دو کشور، سوریه هیچگونه همکاری و هماهنگی امنیتی با شما در این زمینه نخواهد داشت.

انتهای پیام/

سفر هیئتی از آمریکا به دمشق برای دیدار با مقامات سوری

برچسب ها: سوریه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۱:۰۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
آفرین بر شما خوب جواب دادی به شیطان بزرگ دیروز به فکر سقوط دولت بشار اسد بودن امروز به فکر رابطه خوب هستند واقعا شیطان بزرگ هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
آفرین، واقعاً تودهنی محکمی به آمریکایی ها زده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
به خدا خیلی سخت نیست ما که آمریکاییها رو تونستیم از عراق بندازیم بیرون حالا نوبت اینه که از سوریه بندازیم بیرون اونم با تلفات سنگین تر ایول وقتشه شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
حميد
۱۷:۲۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
آفرين بر شما برادران سوري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
ایران وطن من است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
عجب روباه خطرناکی این امریکا لعنتی
تا دیروز میخواست بشار اسد را ساقط کنه امروز اومده پیشنهاد دوستی میده لعنتی
آخرین اخبار