مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: 85 درصد خدمات بیمهای ما رایگان است و افزایش خدمات بیمهای ادامه مییابد.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ طاهر موهبتی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت همان خدمات درمانی است که در دهه 70 آغاز به کار کرد و در سال 83 از وزارت بهداشت به وزارت رفاه واگذار شد، گفت: بر اساس قانون، بخش درمانی همه سازمانها باید ادغام میشد ولی سازمان بیمه سلامت بدون ادغام کامل تشکیل شد و در برنامه ششم توسعه از سال 96 بیمه سلامت به وزارت بهداشت بازگشت.
وی با بیان اینکه مجموعا نزدیک به 40 میلیون تحت پوشش بیمه سلامت هستند افزود: در صندوق کارکنان دولت، 5 میلیون و 700 هزار بیمه شده، در سایر اقشار 1 میلیون و 300 هزار بیمه شده، در صندوق روستاییان و عشایر بیش از 22 میلیون بیمه شده و در حوزه سلامت همگانی هم 14 میلیون و 600 هزار بیمه شده داریم که 10 میلیون فعال هستند و بقیه برای تمدید دفترچه مراجعه نکردهاند.
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه 85 درصد خدمات بیمهای ما رایگان است و افزایش خدمات بیمهای ادامه مییابد ابراز داشت: بیمه رایگان البته برای افراد محروم است که نمیتوانند ماهی 22 هزار تومان را پرداخت کنند ولی علی رغم مشکلات مالی دولت، سعی میکنیم به خدمات سلامت محرومان خدشهای وارد نشود.
وی با بیان اینکه در سرپایی 75 درصد و در بستری 10 درصد هزینهها را بیمه سلامت پرداخت میکند اضافه کرد: در برنامه ششم هزینه درمان از جیب مردم باید به 25 درصد کاهش یابد که این موضوع به اعتبارات بسیار ویژه ای نیاز دارد.
موهبتی مهمترین برنامه بیمه سلامت در سال 97 را استقرار سازمان الکترونیک بیمه دانست و خاطر نشان کرد: در بیمه به سمت رسیدگی الکترونیکی اسناد پزشکی میرویم تا حتی قبل از صدور هزینه درمان هم آن را کنترل کنیم. باید تدبیری شود که از طریق سیستم ارجاع، برخی کنترلهای درمانی و هزینهای اعمال شود که به عنوان مثال سالی 5 بار به ام.آر.آی مراجعه نکند.
وی با اشاره به اینکه در بیمه سلامت، 4 میلیون و 800 هزار همپوشانی افراد تحت پوشش با بیمه تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح داشتیم، گفت: این رفع همپوشانی میتواند به کنترل هزینه منجر شود که از طریق ایجاد پایگاه جمعیتی با تامین اجتماعی هم پوشانی جدید با قابلیت اطمینان 97 درصد رخ نخواهد داد.
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران اجرای راهنمای خدمات بالینی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه خرید خدمت بر اساس راهنمای بالینی است ادامه داد: این راهنما، هزینههای درمان و خدمات بالینی را منطقی خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه مشکل دارو در کشور نداریم تصریح کرد: برای بیماران خاص در مورد 7 دارو بازنگری میشود تا مابه التفاوت را بپردازیم چراکه تلاش میکنیم بیمار به جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد.
موهبتی با اشاره به میزان بدهی بیمه سلامت به بیمارستانها و داروخانهها، اظهار داشت: بدهی ما به بیمارستان ها قبلا در دوران بیمه سلامت وزارت رفاه، 12 تا 13 ماه و داروخانهها 10 ماه بود که در دوران بیمه سلامت وزارت بهداشت بدهی ما به داروخانهها تقریبا به روز است، به بیمارستانهای دانشگاهی هم 6 ماه بدهکار هستیم و اسناد خزانه در اختیار دانشگاهها قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه پرداختیهای بیمه سلامت از سال 97 تقریبا به روز است تاکید کرد: منظم کردن پرداختها در امنیت روانی بیمارستانها و داروخانهها اهمیت دارد.
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما این است که 40 میلیون بیمه شده داریم که باید نظارت و شکایت و پیشنهاد پل ارتباطی داشته باشیم ابراز داشت: سامانهای راه اندازی شد تا به شکایت، نظارت و پاسخ به سوالات مردم پاسخگو باشیم، باید به سمتی برویم که پزشکان عمومی برای مشاوره ویدیویی در تمام اوقات شبانه روز جوابگو باشند و در یکی از استانها به صورت پایلوت اجرا میکنیم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد آماری از افرادی که هیچ گونه بیمهای ندارند، گفت: بر اساس آمار سازمان آمار کشور، 10.5 درصد از مردم فاقد هرگونه پوشش بیمهای هستند ولی بر اساس آمار وزارت بهداشت 6 میلیون فرد فاقد بیمه داریم.
انتهای پیام/ب