واشنگتن‌پست نوشت رئیس‌جمهور آمریکا پیش از دیدارش با رهبر کره شمالی، در ملاقاتی با نخست‌وزیر ژاپن گفته است ماجرای حمله ژاپنی‌ها به پرل هاربر را فراموش نکرده است.

ترامپ، حمله ژاپنی‌ها به پرل هاربر را فراموش نکرده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور، در ملاقاتی که با شینزو آبه -نخست وزیر ژاپن داشت- به او گفته است: «واقعه پرل هاربر را فراموش نکرده ام!»

به رغم روابط دیپلماتیک قوی میان توکیو و واشنگتن، ترامپ ظاهرا همچنان با ژاپنی ها درگیر است. به نظر می رسد ترامپ منازعه پرل هاربر در سال 1941 را فراموش نکرده و دیدگاه چندان خوشایندی نسبت به آن ندارد.

نخست وزیر ژاپن پیش از دیدار سران واشنگتن و پیونگ یانگ، با ترامپ دیدار کرد. آبه در نظر داشت ضمن پیشبرد اهداف ژاپن در خصوص بازگرداندن شهروندانی که در کره شمالی زندانی هستند و پیش کشیدن این موضوع که کره شمالی تهدیدی برای کشورهای شرق آسیا و شبه جزیره کره است، ترامپ را متقاعد کند موضع سختگیرانه خود را در مورد دولت پیونگ یانگ حفظ کند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، ترامپ نیز در واکنش به اظهارات آبه گفته  است واقعه پرل هاربر را فراموش نکرده است. وی همچنین از سیاست های اقتصادی ژاپن و کسری تجاری میان واشنگتن و توکیو انتقاد کرده است.

برخی تحلیلگران معتقدند آبه از نرمش ترامپ در قبال کره شمالی واهمه دارد. این در حالی است که ترامپ نیز ماجرای پرل هاربر را فراموش نکرده است و در خصوص اعتماد کردن به ژاپنی ها مردد است. او حتی، ژاپن را نیز مشمول افزایش تعرفه های گمرکی قرار داد.

ترامپ نشست سنگاپور را مثبت تلقی کرد و آن را بسیار مهم و جامع خواند. با این حال، کارشناسان کره شمالی با  اشاره به این که نشست سنگاپور ابهاماتی دارد، آن را فاقد اطمینان اعلام کردند.

در روز هفتم دسامبر سال 1941، جنگنده های ژاپنی با حمله به پایگاه دریایی  آمریکا در بندر پرل هاربر هاوایی موجب ورود این کشور به جنگ جهانی دوم شدند.

ژاپن روز گذشته در نخستین بررسی سالانه مسائل دفاعی از زمان آغاز مذاکرات دیپلماتیک در شبه جزیره کره  با انتشار گزارشی از فعالیت های کره شمالی پس از برگزاری نشست سنگاپور مدعی شد به رغم تعهدات پیونگ یانگ در خصوص غیرهسته ای شدن، تهدید این کشور همچنان پایدار است و ژاپن باید توانایی های موشکی خود را برای مقابله احتمالی با تهدیدات پیونگ یانگ ارتقا دهد.

آمریکا نیز اخیرا اعلام کرد که قصد ندارد هزینه بیشتری برای رزمایش نظامی گسترده در شبه جزیره کره صرف کند و ترامپ نیز در صدد کم کردن حضور آمریکا در این منطقه است. همچنین علیرغم نشست مهمی که در سنگاپور برگزار شد پیشرفتی در روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی صورت نگرفته است و روابط پیونگ یانگ-واشنگتن در حال تیره شدن است. به طوری که ترامپ سفر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی را به طور ناگهانی لغو کرد.

انتهای پیام/

ترامپ حمله ژاپنی‌ها به پرل هاربر را فراموش نکرده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار