اکبری گفت: حدود ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد که وزارت نیرو باید آنها را مسدود کند.

تیتر:وجود ۳۵۰ هزار حلقه چاه عیر مجاز در کشور/حذف کشت برنج در استان های غیر شمالیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیمراد اکبری، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه وجود چاه‌های غیرمجاز در کشور، به معنای غارت منابع زیرزمینی است، اظهار کرد: هم اکنون ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که وزارت نیرو باید آنها را مسدود کند.
 
وی افزود: وزارت نیرو تاکنون حدود ۲۰ هزار حلقه چاه معادل ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب را مسدود کرده است و همواره تمامی دستگاه ها از جمله وزارت جهاد، قوه قضاییه و نمایندگان مجلس باید وزارت نیرو را همیاری کنند.
 
اکبری ادامه داد: در جلسه شورای عالی آب، طرح الگوی کشت آماده شده است و در حال حاضر به تصویب کارگروه ملی سازگار آب می‌رسد.
 
این مقام مسئول از حذف کشت برنج در سایر استان ها به جز گیلان و مازندران خبر داد و گفت: در دوهفته گذشته حذف کشت برنج در سایر استان ها به جز گیلان و مازندران در کارگروه مصوب شده است و برای جایگزین آن در این مناطق، پیشنهادات و الزاماتی داریم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۶۳۰ هزار هکتار شالیزار در شمال کشور داریم، بیان کرد: ۱۷۰ هزار هکتار از این میزان در استان های خارج از شمال و مابقی در این دو استان است که اگر زیرساخت های لازم از جمله تجهیز و نوسازی، زهکشی و...انجام نشود، امنیت برنج به خطر می افتد.

کمبود بارش در 50 سال اخیر بی سابقه بود

وی با اشاره به اینکه امسال سال بسیار سختی را در بخش کشاورزی پشت سرگذارندیم، افزود: امسال از نظر میزان بارندگی و خشکسالی های ممتد طی 50 سال اخیر با بدترین سال مواجه بودیم، به طوریکه میزان بارندگی نسبت به بلندمدت، 31 درصد کاهش داشته است.

به گفته اکبری؛ میزان بارش های موثر بالای 10 درصد در کشور بسیار کاهش یافته است  و میزان باران های کمتر از 10 میلی متر به سبب تبخیر شدید، نفوذ عمقی ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود آنکه بارندگی در آذربایجان غربی 25 درصد بیش از حد نرمال بود، اما روان آبی که وارد دریاچه ارومیه شد، به نسبت سال های گذشته که میزان بارندگی در این حد نبود، میزان چشمگیری نداشته است.

وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در 49 سال گذشته، 224 میلی متر بوده است، بیان کرد: متوسط میزان بارش در 30 سال اخیر، 237 میلی متر، در 10 سال اخیر 209 میلی متر، پنج سال اخیر 205 میلی متر و امسال 168 میلی متر بوده است.

اکبری منابع آبی سطحی را 21 درصد اعلام کرد و گفت: منابع آبی قنوات 512 درصد، چشمه ها 17.5 درصد، چاه ها 56.3 درصد و شبکه آب خور مدرن 3.2 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در کشور 37 میلیون هکتار استعداد خاک کشاورزی دارد، بیان کرد : هم اکنون 18.5 میلیون هکتار به سبب محدودیت منابع آب در چرخه تولید است که از این میزان 8.5 میلیون هکتار آبی است.

این مقام مسئول ادامه داد: از مجموع 18.5 میلیون هکتار خاک موجود 1.3 میلیون هکتار فاقد محدودیت و دارای خاک عالی، 4.3 میلیون هکتار کلاس دو و دارای محدودیت، 5.3 میلیون هکتار کلاس سه، 3.1 میلیون هکتار کلاس چهار و حدود 4.95 میلیون هکتار کلاس 5 و 6 و غیر قابل استفاده است.

60 درصد خاک کشور دارای مواد عالی و کربن مناسب نیست

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه 60 درصد خاک کشور دارای مواد عالی و کربن مناسب نیست، بیان کرد: هم اکنون کمتر از نیم درصد خاک کشور دارای پارامترهای اصلی نگهداری آب و مواد عالی درون خاک است که انتظار می رود در بودجه سال 98، منابعی مناسب برای این بخش در نظر بگیرند تا بتوانیم نقشه  کربن عالی خاک را تهیه کنیم.

اکبری از افتتاح 3 هزار و 650 پروژه در بخش کشاورزی در هفته دولت خبر داد و گفت: در این هفته 50 درصد پروژه ها در بخش آب و خاک افتتاح می شود که این امر بیانگر آن است که باوجود تمامی محدودیت ها، دولت توجهی خاص به بخش آب و خاک دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه صد درصد فاز اول پروژه 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام به اتمام رسیده است، افزود: در مجموع 255 هزار هکتار از فاز دوم این پروژه را آغاز کردیم.

به گفته وی؛ در فاز اول پروژه 550 هزار هکتاری خوزستان از مجموع 1.5 میلیارد دلار اعتبارات، 1.4 میلیارد دلار اعتبار در اختیار وزارت جهاد و 100 میلیارد دلار در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت.

معاونت امور آب و خاک درباره آخرین وضعیت پروژه شبکه فرعی آبیاری زهکشی شمال و غرب کشور اذعان کرد: هم اکنون این پروژه در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گلستان و خراسان شمالی در حال اجراست  و حدود 81 درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار به شبکه آبیاری زهکشی غرب و شمال غرب اختصاص یافته است، بیان کرد: ظرف دو الی سه ماه آینده این پروژه به پایان خواهد رسید.

رکورد اجرای پروژه آبیاری تحت فشار در تاریخ ایران بی سابقه بود

اکبری با بیان اینکه سال گذشته پروژه آبیاری تحت فشار در 180 هزار هکتار اجرا شد، گفت: 100 هزار هکتار از پروژه های آبیاری تحت فشار در آب خور اراضی مدرن اجرا کردیم که رکورد آن در تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

معاونت امور آب و خاک ادامه داد: تا کنون در 2 میلیون و 36 هزار هکتار از اراضی کشور آبیاری تحت فشار اجرا شده که 745 هزار هکتار از این میزان از سال 92 به بعد اتفاق افتاده است.

وی درباره آخرین وضعیت تجهیز و نوسازی اراضی افزود: تا کنون 91 هزار هکتار از شالیزارها تجهیز و نوسازی انجام شده که 30 هزار هکتار  از این میزان  در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.

ضروت اختصاص سالانه 200 میلیارد تومان اعتبار به قنوات

اکبری از افزایش 7 برابری اعتبارات قنوات خبر داد و گفت: در سال 94، مجموع اعتبارات قنوات 10 میلیارد تومان بود که هم اکنون به 70 میلیارد تومان  رسیده است که متاسفانه این میزان اعتبارات جوابگوی لایروبی و مرمت قنوات نیست؛ چراکه سالانه حداقل 200 میلیارد تومان پول نیاز داریم تا بتوانیم قنوات را بازسازی کنیم . هم اکنون این موضوع در حال پیگیری است که انتظار می رود دولت در بودجه سال آینده منظور کند.

به گفته وی؛ راندمان آبیاری از 33 به 44 درصد و بهره وری آب از 92 صدم درصد به 1.4 درصد رسیده است که با جود کاهش میزان بارندگی ، میزان خرید تضمینی گندم از 9.5 میلیون تن گذشت و در شکر نیز به خودکفایی رسیدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس پژوهش های جهانی سهم آب در بهره وری 34 درصد اعلام شده است، در حالیکه سهم سایر عوامل نظیر نوع بذر، تغذیه، خاک، ماشین آلات، خاک ورزی،مدیریت بهره وری و مبارزه با آفات 66 درصد است.

سالانه 35 میلیارد متر مکعب آب مجازی وارد کشور می شود

وی درباره آخرین وضعیت واردات و صادرات آب مجازی در کشور بیان کرد: سالانه 30 تا 35 میلیارد متر مکعب آب مجازی وارد و حدود 5 میلیارد متر مکعب از کشور خارج می شود.

اکبری ادامه داد: مدیریت تقاضا و مصرف آب، بهره وری بهینه از آب های خروجی کشور، توسعه تحقیقات، اجرای طرح های سازگار با کم آبی و متناسب با شرایط اقلیمی، تقویت حکمرانی آب توسط بهره بردار، اجرای طرح های سازگار با کم آبی،کاهش ضایعات، حمایت از محصولات کم آب بر، اصلاح روش های کشت و توسعه کشت نشایی، کشاورزی حفاظتی، توسعه گلخانه ها و سیاست آب مجازی را از عوامل موثر در بهره وری مصرف آب اعلام کرد.

وی در پایان تصریح کرد: هر گونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به منابع خاکی کشور، آب در هاونگ کوبیدن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار