به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: همزمان با هفته دولت حدود ۳۲۰۰ پروژه به ارزش ۱۸۰۰ میلیارد تومان در استان افتتاح و یا کلنگزنی میشود که از این تعداد حدود ۱۷۷۰ پروژه در روستاها و بقیه در شهرها است.
وی گفت: توان مالی کشور محدود است و اولویتبندی و میزان تاثیرگذاری پروژهها نقش اصلی را در نحوه اجرای پروژهها دارد.
وی افزود: در استان حداقل ۵۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال احداث است که رقم سنگین اعتبار مورد نیاز این پروژهها با مکانیسمهای موجود قابل تامین نیست؛ بنابراین ما در یک سری از این پروژهها به دنبال جلب مشارکت بخش خصوصی هستیم و سعی ما این است این بزرگراهها به شکل قطعه قطعه به بهرهبرداری برسد.
رحمتی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تلاش میکنیم دو قطعه ۱۵ کیلومتری از جاده تبریز- اهر تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد و یا اخیرا یک قطعه ۲۰ کیلومتری از جاده تبریز - ارومیه به بهرهبرداری رسید.
این مسوول به راهآهن میانه- تبریز نیز اشاره و تصریح کرد: انتظار میرود حدود ۱۳۳ کیلومتر از محور میانه به بستان آباد امسال به بهرهبرداری برسد و در یک و نیم تا دو سال آینده مابقی پروژه تکمیل شود که آقای نوبخت در سفر اخیر خود به تبریز قول تامین اعتبار مورد نیاز ۴۵۰ میلیاردی این پروژهها را داده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی با اشاره به وضعیت نامطلوب اتوبان شهید کسایی توضیح داد: در مورد این اتوبان احداث کمربندی دوم تبریز که قطعه ششم از اتوبان تبریز- ارومیه است به طول ۲۸ کیلومتر پیشبینی شده و اصلاح علائم، خطکشیها، ایمنسازی جاده، کنترل و مدیریت سرعت و اصلاحات هندسی اتوبان در دستور کار قرار دارد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود ابنیهها و خانههای تاریخی را شناسنامه شهر تبریز دانست و افزود: در قدم به قدم تبریز تاریخسازی وجود دارد؛ اما ما برخورد خوبی با تاریخ خود نداشتهایم و بیشتر بناها و اماکن هویتدار و قدیمی شهر را خراب کردهایم تا اصلاح.
رحمتی اذعان داشت: کمکم فضای شهری ما که اتفاقات تاریخی در آن رخ داده از بین میرود؛ چرا که در دخالتهایی که در ساخت و سازها داشتهایم کوچکترین توجهی به بافت تاریخی نشده و ما ارتباط خود را با هویت تاریخی خود قطع کردیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی ادامه داد: اکثر ساختمانهای دولتی و مدارس ما بعد از انقلاب به گونهای نوسازی شدهاند که نشانگر هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی ما نبودهاند و کاراکتر و هویت ساختمانهای عمومی و دولتی ما از بین رفتهاند؛ در حالی که باید ساختمانهای فاخر قدیمی را حفظ میکردیم و الگوی ساخت و سازهای بعدی قرار میدادیم.
این مسوول با بیان اینکه دولت و میراث فرهنگی توان مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی و ساختمانهای قدیمی را ندارد، افزود: میراث فرهنگی باید نقشه، طرح و مجوز مرمت ارائه دهد تا افراد خودشان بتوانند این ابنیهها را بازسازی کرده و با تعریف کاربری متناسب برای هر یک از این بناها هویت آنها را احیا و حفظ کند.
وی به توسعه فرودگاه تبریز نیز اشاره کرد و گفت: باند فرودگاه استاندارد است و در ضلع غربی سالن فعلی قرار است پایانههای جدیدی برای باراندازی و حمل بار احداث شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی یادآور شد: در سال جاری ۷۲ درصد افزایش سفر در تبریز اتفاق افتاده و در حال حاضر ظرفیت تمام هتلهای تبریز تکمیل است، ولی سفر خارجی آنطور که باید اتفاق نیفتاده که باید برنامهریزیهای موثرتری در این ارتباط صورت گیرد.
رحمتی اضافه کرد: امسال برای مقوله تبریز ۲۰۱۸ رقم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و ۱۸ میلیارد تومان نیز اعتبار جاری تخصیص یافته است؛ البته ۲۰۱۸ پایان کار نیست؛ بلکه شروعی برای معرفی پتانسیلها و جاذبههای استان است.
انتهای پیام/ش