۴ هزار میلیارد ریال در حوزه آب خراسان شمالی هزینه شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: برای اجرای طرح‌های عمرانی مدیریت آب استان بیش از چهار هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛ ابراهیم علوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اظهار داشت: کل اعتبار هزینه شده برای طرح‌های مدیریت آب استان از ابتدای تشکیل این شرکت تا ابتدای تشکیل دولت یازدهم سه هزار و ۶۴ میلیارد ریال بوده است.
وی افزود: توان تنظیم سالانه آب توسط سد‌های خراسان شمالی از ۱۶۵ میلیون مترمکعب با بهره‌برداری از چند سد جدید در ابتدای دولت یازدهم به ۱۷۸ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته و با تکمیل دو سد در دست‌ساخت این رقم به حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید.
علوی گفت: شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در پنج سال گذشته از دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۲۷۴ میلیون و ۷۳۲ هزار مترمکعب آب را برای مصارف مختلف تأمین کرده و تحویل داده است و این رقم در دولت‌های قبل درمجموع ۲۶۷ میلیون و ۲۶۲ هزار مترمکعب بوده است.
وی با اشاره به اقدامات دولت برای بهره‌برداری بهینه از آب تنظیمی توسط سد‌های خراسان شمالی اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید هزار و ۳۳۰ هکتار شبکه آبیاری مدرن برای پوشش زمین‌های کشاورزی ایجاد شده که با احتساب ۲۰ هزار و ۳۹۰ هکتار شبکه آبیاری ایجاد شده در دولت‌های قبل، زمین‌های زیرپوشش شبکه‌های آبیاری پایاب سد‌های استان به ۲۱ هزار و ۷۲۰ هکتار افزایش‌یافته است.
وی گفت: به‌منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی از ابتدای تشکیل شرکت تاکنون هزار و ۵۰۶ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که ۷۶۹ حلقه آن در دوران پنج‌ساله دولت تدبیر و امید انجام‌شده و برای مدیریت و ساماندهی منابع آب سطحی نیز در این پنج سال، ۳۳۱ دستگاه موتور پمپ غیرمجاز جمع آوری شده است.
علوی شمار چاه‌های کشاورزی برقی استان را بیش از هزار و ۳۰۰ حلقه ذکر کرد و گفت: پیش‌تر، هزار و ۲۲۹ حلقه چاه برقی استان به شمارشگر‌های هوشمند آب و برق تجهیز شده بود و در دولت تدبیر و امید تجهیز این چاه‌ها به شمارشگر‌های هوشمند آب و برق کامل شد.
وی اظهار داشت: برای بهره‌برداری قانونمند از منابع آب زیرزمینی تا قبل از دولت یازدهم دو هزار و ۷۵۹ مجوز برای برداشت ۴۴۱ میلیون مترمکعب صادرشده و پس از تشکیل دولت یازدهم تاکنون، سه هزار و ۷۹ مجوز برای برداشت ۴۳۷ میلیون و ۵۲۹ هزار مترمکعب آب شرب، صنعت و کشاورزی استان صادرشده است.
انتهای پیام/آ


وجود هزار و ۳۰۰ چاه کشاورزی در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.