عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع انتقال راه آهن به خارج تهران منتفی است گفت: طبق توافق بین شهرداری و راه آهن، حریم راه آهن به کمتر از ۳۰ متر کاهش پیدا خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، 5 کیلومتر و 877 متر از خطوط ریلی شرکت راه آهن در محدوده منطقه 16 قرار گرفته که 3 کیلومتر و 27 متر آن با عبور از قلب بافت مسکونی این منطقه طی سالهای متمادی تا کنون مشکلات جبران ناپذیری را برای ساکنین این محدوده به وجود آورده است.
شرایط ایجاد شده در حریم دیوارهای راه آهن، بستری امن را برای سارقین لوازم خودرو، معتادین، فروشندگان مواد مخدور و بزهکاران اجتماعی فراهم آورده که همواره دود این اوضاع نابسامان بیش از هر کس به چشم ساکنین این محدوده رفته است.
طرح ساخت خیابان در محدوده دیوار غربی خطوط ریلی تهران – مشهد، از سالهای دور مانع نوسازی املاک این محدوده شده است و همین وضعیت سبب شده است که مالکین نه بتوانند خانه های خود را بسازند و نه بتوانند به قیمت واقعی بفروشند.
برخی خانههای فرسوده در نازی آباد شرقی به شکل نامناسبی رها شده اند و با گذر زمان تبدیل به خرابه و محل تجمع معتادین و ولگردان شده اند.
محله نازی آباد که تا دو دهه گذشته مفتخر به داشتن سرمایههای انسانی مشهور و اثر گذار در حوزههای هنری، ورزشی و سیاسی بود و نسل گذشته اش با داشتن این سرمایه ها بر خود می بالیدند، امروز در اثر بی تفاوتی و بی مسئولیتی مقامات شرکت راهآهن به مکانی تبدیل شده که نسل امروز آن در صورت معرفی شاخصه های محل سکونت خود احساس شرم می کنند.
طی سالهای گذشته شهرداری منطقه 16 به منظور ساخت خیابان در حریم دیوار غربی راه آهن کار خرید تدریجی املاک نازی آباد شرقی را آغاز و مدتی بعد هم متوقف کرد.
همین وضعیت سبب شد تا در میان املاک موجود در آن منطقه زمین هایی خالی شکل بگیرد که فضا را بیشتر از قبل برای استقرار ولگردان و معتادان مهیا کند.
هادی زبده شهردار منطقه 16 در خصوص علت توقف خریداری این املاک به خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: خارج دیوار راهآهن، از هر طرف 30 متر حریم دارد که بر این اساس کسی نمیتواند در این حریم آجر روی آجر بگذارد.
شهردار منطقه 16 تصریح کرد: با شرایط موجود حتی اگر زمین را هم بخریم، قانون کاربری ما را محدود میکند و اجازه ایجاد خیابان نمی دهد.
زبده با اشاره به اینکه شهرداری در گذشته بخشی از این 30 متر را برای ایجاد خیابان خریده بود، گفت: اخیرا موضوعی پیش آمده که این 30 متر برای زیر ساختهایی مانند آب، برق و گاز اختصاص داده شده است و این وضعیت ما را با مشکل روبهرو کرده است، زیرا شهرداری قبلا پول آن را پرداخت کرده و حالا اگر بخواهد خیابانی در آن ایجاد کند، نهادها یا سازمانهایی مثل راهآهن جلوی آن را میگیرند.
شهردار منطقه 16 با بیان اینکه دو ماه قبل به دلیل مشکلاتی که راهآهن در این بخش به وجود آورده بود جلسهای با مسئولان راهآهن برگزار کردیم، گفت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که خلأ قانونی وجود دارد و قانونگذار باید برای این مشکل تعیین تکلیف کند.
وی افزود: اگر قرار است زمین برای آب و برق استفاده شود، شهرداری نمیتواند کمک کند و ما به دنبال این هستیم که این خلأ را با استفاده از استفساریه و یا پر کردن خلأها برطرف کنیم.
در حالیکه شهرداری در گذشته با خریدن برخی املاک، عزم خود را برای تبدیل این محدوده به خیابان و حل معضل بزهکاریهای اجتماعی آن نشان داده است، اما شرکت راه آهن با بی تفاوتی نسبت به رنجی که مردم ساکن در این محدوده می کشند، نه تنها خود با خرید این املاک گره از زندگی ساکنین حریم دیوارغربی راه آهن در نازی آباد شرقی باز نمی کند، بلکه با جلوگیری از تبدیل کاربری این حریم به خیابان، خود گرهای در زندگی مردم ساکن در این محدوده و کار شهرداری انداخته است.
توافق راه آهن و شهرداری برای کاهش حریم 30 متری راه آهن
زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلات ناشی از عبور خطوط ریلی تهران-مشهد از عمق بافت مسکونی منطقه 16 شهرداری تهران گفت: خطوط ریلی راهآهن یک فرصت است که اگر از آن به درستی استفاده نکنیم، به تهدید تبدیل میشود و ممکن است آسیبهای اجتماعی داشته باشد.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه خطوط ریلی میتواند به شبکه حمل ونقل درون شهری ما کمک کند، اظهار کرد: شبکه راهآهن میتواند بخشی از مسافرین حاشیه شهر را به داخل شهر منتقل و امکانات لازم را فراهم کند که در حال حاضر این اتفاق در خطوط تهران-کرج در حال رخ دادن و ما از ظرفیت راهآهن برای انتقال مسافران استفاده میکنیم.
وی با اشاره به خطوط ریلی که از میان بافت مسکونی منطقه 16 عبور میکند، گفت: باید برای حریم این خطوط نوعی کاربری را تایید کنیم که هم منطبق بر نیازهای راهآهن و هم منطبق بر نیازهای شهر باشد.
نژاد بهرام افزود: دو دستگاه شهرداری و راهآهن در مورد این وضعیت و تبعات آن در حال مذاکره هستند و گاهی اوقات منافع آنها مانع توافق زودهنگام میشود. در دورههای گذشته شهرداری بدون اینکه به منافع راهآهن توجه کند، شروع به خرید املاک کرده بود و با اعتراض راهآهن، این وضعیت متوقف شده است.
وی با بیان اینکه معاونت حمل ونقل شهرداری گفتوگوییهای در این راستا با وزارت راه وشهرسازی انجام داده، اظهار کرد: در خصوص حریم راهآهن باید قانون اصلاح شود و از تجارب سایر کشورهای دنیا استفاده کرد. به همین منظور طی توافقی که بین شهرداری و راه آهن صورت گرفته حریم راه آهن به کمتر از 30 متر کاهش پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص فعالیتهای شرکت راه آهن در کنار خط تهران-مشهد به منظور ایجاد یک خطر دیگر گفت: این خط به خطوط ریلی اضافه نمیشود بلکه تنها به منظور بهسازی خطوط ریلی است.
نژاد بهرام در پایان تاکید کرد: چون برچیده شدن خطوط راه آهن هزینه زیادی دارد، شرکت راهآهن حاضر به انتقال آن به خارج شهر نمیشود. از طرف شهرداری منطقه و معاونت ترافیک تلاش میشود با در نظر گرفتن مصالح مردم اقدامات مناسبی انجام شود.
گزارش از علی کاظمی
انتهای پیام/