مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: مجوز‌های لازم برای واردات واگن‌های بخش خصوصی ایران از ترکمنستان را اخذ کردیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمدهادی ضیایی‌مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در پنج ماهه اول سال جاری حدود ۴۲۴۲ دستگاه واگن با ۲۵۸ هزار تن کالا را به آسیای میانه و عمدتا به کشور‌های تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان صادر کردیم.

وی ادامه داد: حدود ۴۵ درصد افزایش تناژ صادراتی به آسیای میانه را داشتیم که از کل واگن‌هایی که به آسیای میانه فرستاده شده، حدود ۳۳۷۷ واگن از خراسان رضوی بارگیری شدند یعنی حدود ۲۰۶ هزار تن از استان بارگیری کردیم که ۸۰ درصد سهم بارگیری در مرز سرخس به آسیای میانه در استان انجام شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان این‌که میزان افزایش ارسال کالای صادراتی حدود ۶۱ درصد بوده، عنوان کرد: از کل میزان صادرات، ۵۲ درصد آن سیمان، ۱۵ درصد مصالح ساختمانی، ۱۲ درصد مواد شیمیایی، ۸ درصد مواد غذایی و مابقی سایر کالا‌ها بوده است.

ضیایی‌مهر افزود: در واقع میزان حمل و نقل ریلی به آسیای میانه افزایش یافته و علت آن تقاضای بسیار زیاد سیمان بوده که وارد سبد صادراتی استان شده است، به طوری که شرایط صادرات بهبود پیدا کرده، اما از طرفی ورود واگن‌های ترانزیت که به آن نیازمند هستیم، کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در واقع محموله‌ها به سمت ترانزیت فله‌بر و لبه بلند سوق داده شده است؛ در مجموع عملکرد خوب بوده و کالا‌های صادراتی افزایش یافته است. حدود دو ماه گذشته با کمبود واگن مواجه شدیم که حجم کالا‌های صادراتی متناسب با تعداد ورود واگن نبوده و نتوانستیم واگن مورد نیاز را تامین کنیم.

ضیایی‌مهر در خصوص روش‌های تامین واگن، تصریح کرد: اولین روش، استفاده از واگن‌های ترانزیتی است که باید مسقف باشد تا مورد استفاده کالا‌های صادراتی ما قرار گیرد. روند ارسال پنبه ازبکستان یک روند کاهشی بوده به طوری که در سال‌های گذشته حدود ۶۵۰ هزار تن صادرات داشتیم این در حالیست که در سال‌های اخیر این میزان به کمتر از ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: کود شیمیایی ازبکستان و ترکمنستان به بندرعباس توسط واگن‌های مسقف انجام می‌شد، اما به دلیل افزایش هزینه، این کود‌ها با واگن فله‌بر ترانزیت می‌شود و در راه بازگشت برای صادرات کالا‌های ما مفید نیست.

وی با اشاره به اینکه راه دیگر این است که از ورود واگن‌های امدادی دولتی از راه‌آهن آسیای میانه استفاده کنیم، بیان کرد: بنا به پیگیری‌های ما در راه‌آهن‌های آسیای میانه، میزان ورودی واگن‌های امدادی نسبت به سال گذشته افزایش یافته به طوری که تعداد واگن‌های امدادی امسال به ۷۸۴ دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است، اما با وجود ورود واگن‌های امدادی باز هم پاسخگوی تقاضا برای صادرات کالا‌های استان نیست.

ضیایی‌مهر در خصوص استفاده از واگن‌های خصوصی، تصریح کرد: روش دیگر، استفاده از واگن‌های اختصاصی است که عموما از کشور قرقیزستان وارد می‌شود تا نهاده‌های دامی را حمل می‌کند، اما این واگن‌ها، متعلق به بخش خصوصی آن کشور است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی با بیان اینکه سیمان در سبد صادراتی ما قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بازار خوبی در ازبکستان ایجاد شد به طوری که حجم صادرات ایران به حدود یک میلیون تن سیمان رسید. ما همواره سعی داریم تا این کالای صادراتی جدید را به سوی واگن لبه بلند سوق دهیم.

وی ادامه داد: برای سیمان صادراتی از این واگن‌های ترانزیتی گوگرد ترکمنستان در مسیر برگشت استفاده شده تا سیمان ما به ازبکستان حمل شود. این در حالیست که رشد ۱۳۶ درصدی صادرات سیمان را به نسبت سال گذشته شاهد هستیم.

ضیایی‌مهر بیان کرد: در شرایط عادی برای حمل کالا‌ها از واگن‌های مسقف استفاده می‌شد، اما در شرایط کنونی با استفاده از ظرفیت واگن‌های لبه بلند که در ایستگاه شهید مطهری بارگیری می‌شود، از فشار موجود بر این حوزه برای صادرات کم شده، اما با توجه به حجم تقاضای صادراتی، تقاضا برای استفاده از واگن‌های مسقف همچنان ادامه دارد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در خصوص اعطای واگن‌های کشور‌های آسیای میانه به بخش خصوصی، عنوان کرد: راه‌آهن‌های کشورهایی، چون ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان دارای واگن‌های دولتی هستند که به بخش خصوصی داده نشده، اما در برنامه خود قرار داده‌اند که واگن‌ها را به بخش خصوصی منتقل کنند. از طرفی افزایش ۲۴ درصدی ورود واگن‌های امدادی عمدتا از ترکمنستان است.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر نمی‌توان بر واگن‌های دولتی کشور‌های آسیای میانه حساب باز کرد، زیرا اکثر آن‎ها واگن‌های خود را به بخش خصوصی منتقل کردند و این بخش واگن‌های خود را اجاره می‌دهد و برای عقد قرارداد هزینه‌هایی را دریافت می‌کند.

ضیایی‌مهر خاطرنشان کرد: در واقع واگن‌ها از طریق راه‌آهن دولتی وارد می‌شوند که با رویکرد ورود واگن‌های دولتی، صادرکنندگان هزینه‌های کمتری را متحمل خواهند شد به طوری که ۴۰ میلیون دلار به نفع صادرکنندگان بود.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی ادامه داد: هم‌چنین تامین واگن امدادی برای حمل سیمان از کشور ازبکستان حدود ۱۰۰ واگن بوده که ظرف این هفته ۵۰ واگن اول آن اعزام خواهد شد. حدود ۱۳ درصد کالای صادراتی ما از طریق حمل و نقل ریلی به تاجیکستان صادر می‌شود، اما از طرف دیگر تاجیکستان از شبکه ریلی خود برای صادرات کشورش استفاده می‌کند به طوری که ظرف ۱.۵ سال گذشته ۳ میلیون تن سیمان صادر کرده است.

وی بیان کرد: باید شرکتی که مورد اعتماد بخش خصوصی و دولت در استان باشد را انتخاب کرد و در آسیای میانه به ثبت رساند تا اقدامات لازم حمل‌ونقل ریلی در بخش خصوصی را انجام دهد. درواقع می‌توان با واگن‌های خصوصی روسیه و آسیای میانه قرارداد‌هایی بست تا از این طریق بتوانیم کسری واگن‌های مورد نیاز صادرات را جبران کنیم.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی با بیان این‌که باید به دنبال راهکاری اساسی بود، عنوان کرد: در بلندمدت باید به فکر خرید واگن برای بخش صادرات باشیم و بر اساس اصل ۴۴، راه‌آهن دولتی ایران هیچ واگنی ندارد، بنابراین بخش خصوصی باید واگن‌هایی را خریداری کند تا مجوز‌های سیر آن در آسیای میانه اخذ شود. مجوز‌های لازم برای ورود واگن‌های بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران از ترکمنستان را اخذ کردیم.

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ی

 

در بلندمدت باید به فکر خرید واگن برای بخش صادرات باشیم

برچسب ها: صادرات ، وادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.