ارز و خشکسالی موجب افزایش قیمت آجیل و خشکبار شده است و در ۸۰ درصد اقلام خشکبار با افت تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی مواجه هستیم.

ارز و خشکسالی آجیل و خشکبار را گران کرد/ تولید ۸۰ درصد خشکبار داخل افت کردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار درباره دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار اظهار کرد: در تعیین قیمت آجیل و خشکبار چند مولفه اثرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تولید است، متاسفانه در فصل زراعی امسال، تولید برخی اقلام به دلیل خشکسالی و سرمازدگی تا ۵۰ درصد کاهش داشته که بالطبع قیمت را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مولفه بعدی تاثیر گذار بر قیمت آجیل و خشکبار را نرخ ارز عنوان کرد و افزود: اقلام آجیل و خشکبار یا صادراتی و یا وارداتی هستند که هر دو با ارز سروکار دارند زمانی که نوسانات در قیمت ارز به وجود می‌آید بر قیمت اثر می‌گذارد، با کمبود تولید و افزایش نرخ ارز مشخص است که قیمت آجیل و خشکبار افزایش پیدا می‌کند، قیمت برخی اقلام با نوسان ارز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تغییر و گران شده است.

وی دیگر مولفه تاثیرگذار را عرضه و تقاضا ذکر کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی تقاضا طی ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و بالطبع این موضوع نیز بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

احمدی تصریح کرد: برای فصل زمستان و ایام عید با توجه به افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌ها تغییر کند البته امیدواریم کمبود تولید جبران شود و قیمت‌ها بیش از این گران نشود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با بیان اینکه در ۸۰ درصد اقلام خشکبار با افت تولید ۳۰ تا ۵۰ درصدی مواجه هستیم، افزود: سالانه ۱۵ هزار تن مغز گردو مصرف داریم، اما امسال با کاهش ۷۰ درصدی تولید مواجه هستیم و ناچار به واردات هستیم و با توجه به افزیش نرخ ارز قیمت گردو نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در پسته نیز وضعیت به همین گونه است، سالانه ۱۹۰ هزار تن پسته تولید داشتیم اما، امسال فقط ۹۰ هزار تن تولید داریم.

احمدی خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با مسئولان وزارت جهادکشاورزی برگزار کردیم نسبت به کمبود هشدار دادیم و اعلام کردیم نسبت به واردات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش گردو بسته است و کسی نمی‌تواند از مبادی قانونی وارد کند که تا جبران کمبود صورت گیرد تصریح کرد: ما وظایف مان را انجام دادیم مابقی بر عهده وزارت جهادکشاورزی است که آیا می‌پذیرد ثبت سفارش را آزاد کند یا خیر.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تاکید کرد: هر کالایی که با افزایش قیمت بیش از اندازه مواجه شود خریدار نخواهد داشت و بازار آن راکد می‌شود و در حال حاضر فروش واحد‌های صنفی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است، فقط اقلام افزایش قیمت داشته است.

منبع: میزان
انتهای پیام/

ارز و خشکسالی آجیل و خشکبار را گران کرد/ تولید ۸۰ درصد خشکبار داخل افت کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
وهاب
۲۳:۴۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
علت اصلی گرانی اختلاس است
آخرین اخبار