احسان حدادی در میان ملی پوشان دوومیدانی تنها ورزشکارری بود که هزینه ارزی اش به طلا منجر شد و به غیر او هزینه ریالی در نتیجه گیری موفقیت بیشتری داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در رقابت‌های دوومیدانی بازی‌های آسیایی جاکارتا، در مجموع ۳ مدال رنگارنگ نصیب ورزشکاران کشورمان شد. فدراسیون دوومیدانی به قولش که داده بود، عمل کرد هر چند که در برخی رشته‌ها شاهد عملکرد ضعیفی از سوی نمایندگان کشورمان بودیم.

دوومیدانی ایران در چالش یورو‌های بی ارزش و ریال‌های طلایی

حسین کیهانی، احسان حدادی (طلا) و امیر مرادی (نقره) سه ورزشکاری بودند که توانستند برای کشورمان مدال آوری کردند و بهترین نتایج دوومیدانی را در سال‌های اخیر در بازی‌های آسیایی برای ایران به ارمغان بی آورند.

همان طور که از قبل پیش بینی می‌شد احسان حدادی توانست با اختلافی زیاد نسبت به حریفانش در همان پرتاب نخست مدال طلایش را قطعی کند و با ۴ طلا، نامش را در بازی‌های آسیایی جاودانه کند رکوردی که تکرار آن کار دشواری است.

حدادی که از نظر بیشتر کارشناسان و ورزشکاران این رشته پدیده دوومیدانی است با سایر ورزشکاران این رشته فرق دارد، نباید او را از لحاظ افتخار با دیگران قیاس کرد، اما عملکرد سایر نمایندگان کشورمان در جاکارتا چه آن‌هایی که موفق بودند و چه ورزشکارانی که انتظارات را برآورده نکردند، باید در جلسه سازمان تیم‌های ملی فدراسیون مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود دلایل عمده این نتایج ضعیف با وجود فراهم آوردن امکانات لازم از سوی مسئولان برای ورزشکاران چه بوده است؟

دوومیدانی ایران در چالش یورو‌های بی ارزش و ریال‌های طلایی

برخی ورزشکاران مانند حسن تفتیان که نزدیک به ۱۸ ماه در اردوهای گوناگون و آن هم با مربی خارجی تمرین می‌کردند و مسئولان از او توقع کسب مدال در دوی ۱۰۰ متر را داشتند، اما نتوانست کار خاصی انجام دهد. عملکرد مربی تفتیان بر خلاف پول‌هایی که ماهیانه به صورت یورو دریافت می‌کرد چندان موفقیت آمیز نبوده است.

تمام تلاش‌ها برای موفقیت این دونده از سوی مسئولان فدراسیون صورت گرفته بود و در یک سال مانده به بازی‌های آسیایی نه تنها در اردوی پاریس حضور داشت بلکه حتی مربی‌اش هم در بیشتر مسابقات کنارش بود، اما اینکه چرا او خوب نتیجه نگرفت، نیاز به کارشناسی بیشتر مسئولان فدراسیون دوومیدانی دارد و باید دید فدراسیون با توجه به این نتایج ضعیف باز هم حاضر می‌شود مانند ۱۸ ماه اخیر تفتیان را روانه اردوی فرانسه کند یا خیر؟

این امکان وجود دارد با توجه به وضعیت موجود مسئولان فدراسیون، قید ادامه همکاری با «اونتانون گای» را بزنند تا بیشتر از لحاظ مالی ضرر نکنند.

دوومیدانی ایران در چالش یورو‌های بی ارزش و ریال‌های طلایی

امیر مرادی و حسین کیهانی ۲ دونده‌ای که زیر نظر سجاد مرادی کار کردند و بدون حتی یک روز اردوی برون مرزی توانستند، مدال‌های طلا و نقره را برای کشورمان به ارمغان بیاورند. این موضوع  نشان می‌دهد بدون شک حضور در اردوی خارجی و مربی یورویی نمی‌تواند موجب قهرمانی یک ورزشکار شود.

همچنین رضا مقدم (پرتاب چکش) و ‌‌بهنام شیری (پرتاب دیسک) هم فدراسیون از روز اول با اعزام آن‌ها به اردوی بلاروس و روسیه و جذب مربیان خارجی تا جایی که امکان داشت، با پرداخت ماهیانه دلاری و پول بیت المال از آن‌ها حمایت کرد تا بتوانند با آمادگی کامل راهی مسابقات شوند و توقعات را بر آورده کنند، اما برخلاف تصور این ۲ پرتابگر به هیچ وجه نتوانستند تلاش‌هایی که از سوی فدراسیون در قبال آن‌ها صورت گرفته بود را به ثمر بنشانند و با وجود حمایت صددرصدی فدراسیون عملکرد نامناسبی از آن‌ها در رقابت‌های آسیایی شاهد بودیم.

سپیده توکلی و الهام کاکلی نتوانستند حد نصاب‌های تعیین شده برای ورود به بازی‌های آسیایی را کسب نمایند، اما اعضای سازمان تیم‌های ملی دوومیدانی با نگاهی حمایتی آن‌ها را به مسابقات فرستادند تا آنها تجربه کسب کنند. این ۲ ورزشکار هم دست خالی به کشور بازگشتند و نشان دادند که اگر بهتر و بیشتر تمرین می‌کردند می‌توانستند از حمایت فدراسیون نهایت بهره را ببرند.

دوومیدانی ایران در چالش یورو‌های بی ارزش و ریال‌های طلایی

فدراسیون دوومیدانی باید از بازی‌های آسیایی جاکارتا درس عبرت بگیرد و اعتماد به مربیان داخلی را در دستور کار قرار دهد. البته در این راه ورزشکاران هم باید یاد بگیرند که هر از گاهی به بهانه مربی خارجی قهر و ناز راه نیاندازند چرا که اندونزی گواهی بر توانمندی مربی ایرانی بود، هزینه کمتر و عملکرد بهتر شعاری است که در بازی‌های آسیایی رنگ عملیاتی به خود گرفت.


بیشتر بخوانید: چهارمی کیهانی در دوی پنج هزار متر/پرونده ایران با 2 طلا و یک نقره بسته شد


انتهای پیام/

آخرین اخبار از فدراسیون دوومیدانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار