سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، یک متخصص مغز و اعصاب پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های عصبی» را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ  سوالات شما در زمینه «بیماری‌های عصبی» را نسیبه امیرزرگر متخصص مغز و اعصاب پاسخ داده است.

سوال: شب‌ها هنگام خواب دست‌هایم از مچ به پایین دچار بی حسی و گزگز می‌شود تا جایی که از خواب بیدار می‌شوم و این حالت برایم آزار دهنده است اما بعد از صاف کردن مچ دست این حالت کم کم از بین می‌رود. به تازگی از مچ بند آتل دار استفاده می‌کنم، علت ایجاد این حالت چیست؟ آیا این علامت بیماری است؟

جواب: احتمال زیاد زمانی که دچار این حالت می‌شوید عصب در تونل کارپ گیر می‌افتد، علت بروز این حالت کم کاری تیروئید، کم خونی، افزایش وزن و بارداری است.

آیا کوچک شدن مخچه ارثی است؟

سوال: 28 ساله ام، از دوران ابتدایی تاکنون مبتلا به سردرد هستم به طوری که از زیر ابروها تا پشت سرم تیر می‌کشد و هنگام سردرد عرق سرد می‌کنم، سردردها یک طرف سَرم اتفاق می افتد؛ راست یا چپ. هنگام راه رفتن تعادل ندارم مثلا روی یک خط صاف نمی‌توانم راه بروم، پای راستم هنگام راه رفتن  بازتر از پای چپم است. به حدی تعادل ندارم که یک سینی چای مخصوصا در جمع نمی‌توانم تعارف کنم، لرزش دست می‌گیرم و بر روی زمین می‌افتم، چون تعادل ندارم از رانندگی با موتور و ماشین می‌ترسم، گاهی دچار دوبینی می‌شوم، هنگام صحبت کردن اغلب تپق می‌زنم، اگر در جمع صحبت کنم لرزش صدا دارم، سال 95 رفتم پیش متخصص مغز و اعصاب و سی تی اسکن مغز انجام دادم، گفتند مخچه‌ام کوچک شده است و جینسینگ و ویتامین B , E  تجویز کرده‌اند، علت این حالت چیست؟

جواب:کوچک شدن مخچه معمولا ارثی است، برای درمان تعادل نداشتن باید به توانبخشی مراجعه کنید و با انجام حرکات لازم این مشکلات رفع خواهد شد، باید بررسی شود مشکلاتان ارثی است یا خیر تا بتوان آن را درمان کرد.

سوال: زمانی که در جمع صحبت می‌کنم دچار استرس و لرزش صدا می‌شوم، علت آن چیست؟

جواب: دچار فوبیا هستید و باید به روان‌پزشک مراجعه کنید.

سوال: همیشه به مرگ اطرافیانم فکر می‌کنم و این فکر آزارم می‌دهد، همچنین دچار حمله پانیک‌ می‌شوم، علت آن چیست؟

جواب: گاهی وابستگی بیش از حد به اطرافیان منجر به استرس و اضطراب می شود و باعث می شود تا از نبود آن‌ها دچار دلشوره شوید، باید استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

سوال: نزدیک 10 سال است که دچار اضطراب و وسواس فکری هستم؛ متاسفانه 2 سال است دچار حملات عصبی می‌شوم، البته 2 ماه قرص مصرف کردم اما چون به شدت خواب آلود می‌شدم، از مصرف آن خودداری کردم، در حال حاضر بزرگترین مشکلم سبکی سر و احساس بی‌هوش است که گاهی اوقات از ابتدا صبح تا آخر شب ادامه پیدا می‌کند، لرزش دست هم دارم، علت آن چیست؟

جواب: این حالت از عوارض مصرف دارو است که باید دارو را با دوز پایین مصرف کنید و به مرور دوز آن را افزایش دهید.

آیا سرگیجه دلیل بر مشکلات اعصاب است؟

سوال: 2 سال پیش به دلیل برخی علایم مانند احساس گیجی، حالت تهوع، بی حوصلگی، وسواس فکری و استرس زیاد به روانپزشک مراجعه کردم و تحت نظر قرار گرفتم، دکتر تشخیص افسردگی و استرس داد و قرص آسنترا تجویز‌ کردند. سه هفته اول واقعا اثر آن را دیدم و تا الان هم مناسب پیش رفته است، اما روانپزشک دیگری گفت اگر روان درمانی را شروع کنی می‌تواند جای دارودرمانی را بگیرد، به مدت یکسال روان‌درمانی را  انجام دادم و به خیلی چیزا پی بردم، اینکه پنیک بودم و کمتر شد و دچار دو تا از طرحواره ها هستم اما چون امسال فارغ التحصیل شدم دیگه نتونستم ادامه بدم به نظر شما برای مشکلاتی که ریشه در گذشته دارد و زندگی من را درگیر کرده است، باید چه کار کنم؟

جواب: باید نزد روانشناس بروید و اگر نیاز بود به روانپزشک مراجعه کنید، با تشخیص پزشکان باید دارودرمانی کنید تا مشکل کاملا حل شود.

سوال: 30 ساله ام و سابقه حملات پانیک دارم،  مشکل این است که در خانه  فشار خون 11 است و مکان‌های شلوغ یا مطب فشارم روی 18 می‌رود، از نظر قلب و مغز و اعصاب هیچ مشکلی ندارم،  4 سال هم دارو (سیتالوپرام و کلونازپام) مصرف کردم و پانیکم خوب شد ولی فشار خون بیرون از خانه خوب نشد و الان هیچ دارویی مصرف نمی‌کنم،  آیا این قبیل فشار خون به سلامتی من صدمه می‌زند؟

جواب: معمولا استرس و اضطراب باعث تپش قلب و افزایش فشار می‌شود، مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند، اما اگر این افزایش فشار  ادامه دار باشد باید بررسی شود و آن را درمان کنید.

سوال: دلیل استرس و بی حسی کل بدن بعد از مصرف قرص سیتالوپرام چیست؟ آیا ادامه مصرف قرص مشکلی ندارد؟

جواب: قرص سیتالوپرام  جزو داروهای کم عارضه اعصاب و روان است، باید با مشورت پزشک از دوز پایین آن را شروع کرد و به مرور دوز آن را افزایش داد.

آیا داروهای اعصاب و روان بر حافظه تاثیرگذار است؟

سوال: آیا مصرف داروی دپاکین 500 به صورت شبی نصف بر روی حافظه، توجه و یادگیری تاثیرگذار است؟

جواب: بله هر دارویی عوارضی دارد اما باید توجه کرد اگر دارویی درست مصرف شود سودی بیشتر نسبت به عوارض دارد.

سوال: 24 ساله هستم، با زیاد شدن نور یا صدا به سرعت واکنش نشان می‌دهم، وقتی عصبی می‌شوم احساس افت قند پیدا می‌کنم، زمانی که دستم ببرد احساس ضعف و  تاری دید می‌کنم یا اگر ایستاده باشم از حال می‌روم؛ گاهی اوقات قسمت سمت چپم مخصوصا دست چپم تیر می‌کشد و دردناک می شود، نوار قلب، اکو و عکس پرتو نگاری هسته ایی انجام دادم گفتند مشکلی نداری، آیا امکان دارد همه‌ موارد از ضعف اعصاب و استرس باشد و اگر از اعصاب باشد، راه درمان آن چیست؟

جواب: استرس و اضظراب بسیار تاثیرگذار است، باید تحت نظر روانپزشک باشید تا با دارودرمانی درمان شوید.

سوال: ۴۰ ساله هستم، مدتی است در خواب و بیداری و در حالت درازکش، دست و پاهایم از داخل دچار لرزش و پرش می‌شود و همراه با احساس سرمای شدید باعث تحریک اعصابم می‌شود، گاهی در خواب دچار پرش شدید پا و بدن می‌شوم که چندین بار به فاصله چند دقیقه از هم تکرار می‌شود (مثل ماهی که از آب بیرون افتاده باشد)، علت این حالت چیست؟

جواب: نیاز است متخصص مغز و اعصاب معاینه کند، در صورت لزوم باید نوار خواب گرفته شود و بررسی شود آیا در سر امواج غیرطبیعی وجود دارد یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
سوال...منم همیشه دچار ضعف عضلات هستم هیچ نمیتونم کاری انجام بدم احساس خستگی میکنم ناتوانی وکم انرژی هستم سرهمیشه گیجه دستام لرزش دارن پیش دکتر رفتم همش داروی ویتامین و داروی معده تجویز میکنه هیچ خوب نمیشه لطفا چی کار کنم آزمایش خونم نرمال است
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۹:۰۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
سلام منمدت ده ساله که شبها خوابم نمیبره وباقرص زولپیدم حدود دوساعت میخوابم وششساله که مشکلات گوارشی دردشدیدمقعد هم دارم جراحهای زیدی هم مراجعه کردم کلونسکوپی هم انجام دادم پزشکم گفتن مشکلینداری مشکل شما ازاعصاب روانتون خواستم نظر شماروهم بدونم ه دارویی استفاده کنم
United States of America
امیرساوه
۰۸:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
داروقرص هیدروکسی زین چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناصرمصاحب
۲۳:۱۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام بنده دست راست وچپ وانگشتام رگهام درد میکنه چندین سال هست دکتر هم رفتم ولی جواب نگرفتم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۸
درتشخیص بیماری پانیک مزمن ایاتجویزداروی آلانزاپین بعنوان داروی مکمل صحیح است وعلت عرق زیاددرهنگام خواب وسردی بدن چیست.باسپاس
Iran (Islamic Republic of)
اهوازی
۲۲:۳۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
باسلام . بیش از دوسال است که دست راستم در هنگام نوشتن تغییر حالت میگیره به پزشک مربوطه مراجعه کردم پس از معاینات و آزمایشات و سی تی اسکن از سر خدا رو شکر خوب بوده تشخبص داد که بیماری رایتر کرامپ هست . آیا درمان خاصی هست و روند بیماری به چه شکله ؟ باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث‌ قاسمی
۱۳:۵۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام خیلی حساسم به صدای گریه کردن بعضی از گریه کردنا منو عصبی می کنه دوست دارم اون طرفو‌بگیرم بزنم خواهشن راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
سوال من پاسخ داده نشده
Iran (Islamic Republic of)
علی اهوازی
۲۲:۵۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام . سوال پزشکی دارم
Iran (Islamic Republic of)
ایوب مرادی
۲۲:۴۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام.من ۲۵ سال سن دارم .سه سال پیش در خواب دچار تشنج شدم.به دکتر مراجعه کردم برام قرص دپاکین و فنی تونین تجویز کرد.تا مدتی خوب بودم اما بعداز یه سال باز در خواب دچار تشنج شدم ولی اینبار عوارضی مثل لرزش دست و پت پت کردن در هنگام صحبت پیدا کردم تا الان ولی مشکلم حل نشد.تازگیام یجورایی منگ میشم یعنی یکی باهام حرف میزنه صداش دیرتر بهم میرسه فضا یه جوری جلو چشمام میاد ک نمیتونم چطور بگم.اگه امکان داره راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
بینهایت از پزشک محترم و شما عزیزان متشکرم
آخرین اخبار