وزیر خارجه روسیه هدف از ترور رهبر جمهوری دونتسک را تضعیف توافق مینسک در شرق اوکراین خواند.

سرگئی لاوروف: ترور الکساندر زاخارچنکو اقدامی آشکارا تحریک‌آمیز استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر خارجه روسیه ترور رهبر جمهوری «دونتسک» را اقدامی تحریک‌آمیز خواند.

بنا به گزارش «راشاتودی»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته است قتل «الکساندر زاخارچنکو»، رهبر جمهوری خلق «دونتسک» آشکارا اقدامی تحریک‌آمیز و هدف از آن تضعیف توافق «مینسک» در شرق اوکراین است.

به گفته لاوروف، در شرایط کنونی و پس از این ترور، گفتگو درباره اوضاع شرق اوکراین با شرکای اروپایی غیرممکن شده است.

الکساندر زاخارچنکو، رهبر جمهوری خلق دونتسک، روز جمعه بر اثر انفجار در رستورانی واقع در مرکز دونتسک زخمی شد و پس از آن درگذشت. الکساندر تیموفیو، وزیر دارایی جمهوری خلق دونتسک نیز در این حادثه زخمی شده است.

روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز در واکنش به قتل الکساندر زاخارچنکو گفت: قتل ناجوانمردانه الکساندر زاخارچنکو شاهد دیگری است بر وجود کسانی که راه ترور و خشونت را به جای راه حل سیاسی مسالمت آمیز و حتی گفتگو با مردم جنوب شرق در پیش گرفتند و برای به زانو درآوردن مردم دنباس راه حل خطرناکی انتخاب کرده‌اند که نتیجه‌ای برای آن‌ها در پی نخواهد داشت.

شبه جزیره کریمه سال ۲۰۱۴ طی یک همه پرسی قانونی پیوستن خود به خاک روسیه را اعلام کرد، اما دولت مرکزی اوکراین و کشور‌های غربی نتیجه این همه پرسی را نپذیرفتند.

پس از گفتگو‌های طولانی بین رهبران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه، صلح پیشنهادی برای خاتمه بحران در اوکراین روز ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵ (۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۳) در مینسک، پایتخت بلاروس امضا شد که به «توافق مینسک» معروف شد.

بر طبق توافق ۱۳ ماده‌ای مینسک، استقلال‌طلبان شرق اوکراین و نیرو‌های دولتی اوکراین نباید تا فاصله ۲۵ کیلومتری خط مقدم از سلاح‌های خمپاره‌انداز و موشک انداز با کالیبر کمتر از صد میلی‌متر استفاده کنند تا حریمی عاری از تسلیحات به عرض ۵۰ کیلومتر ایجاد شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار