دومین نشست خبری اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با بیان گلایه های اعضای اتحادیه قرآنی کشور از شورای توسعه قرآنی تشکیل شد.

اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور تحت تاثیر برجامبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛دومین نشست خبری اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور صبح امروز مورخ یازدهم شهریور ماه، با حضور مرتضی طلایی رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی مردمی کشور، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین کوششی عضو هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی کشور در ساختمان اتحادیه قرآنی مردمی کشور برگزار شد.

مرتضی طلایی ابتدای برنامه ضمن قدردانی از رسانه‌ها از حضورشان در نشست خبری اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور، درباره راهگشایی فعالیت‌های قرآنی ابراز امیدواری کرد و گفت: امروز در پاسخ به موضوع ادغام اتحادیه‌های قرآنی اینجا جمع شده‌ایم. شما مستحضر هستید که موضوع ادغام از سال ۸۷ زمزمه او آغاز شد و طرح این موضوع جدای از آنکه توسط موسسات قرآنی صورت گرفت، در سه سال ۸۶،۸۷ و ۸۸ اتحادیه موسسات قرآنی با آن مخالفت کرد، اما دوستان و همکاران ما پیگیر ادغام موسسات بودند تا نهایتا این گفت و شنودها در اولین نشست خبری در باغ موزه دفاع مقدس در سال ۸۹ شکل گرفت. باید در نظر داشت که نهادهای بالادستی قرآنی تا امروز ۴۱ جلسه با موضوع ادغام داشته است که به دنبال آن شورای توسعه قرآنی و هیئت رسیدگی با ما همراه بود و سرانجام از آنکه اساسنامه قرآنی استانها و کشوری تصویب شد به انتخابات اتحادیه های استانی و کشوری رسیدیم.

وی ادامه داد: امروز بالغ بر یکسال است که پس از مصوبه هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی فعال، هنوز ۴۰ پرونده وجود دارد که نمونه‌ای از بهانه جویی‌های ادغام موسسات است. ما به دلیل اتفاقاتی که در انتخابات استان‌ها و تهران رخ داد و بعد از اینکه ما به انتخابات اتحادیه‌های کشوری ورود کردیم، بهانه جویی‌ها برای تصویب اساسنامه اتحادیه‌های قرآنی شروع شد و آقایان می‌گفتند که باید اعضای مجمع اتحادیه‌های کشوری از خارج از مجموعه اتحادیه باشد‌. با این حال ما شروط این عزیزان را قبول کردیم و به سازمان دارالقرآن که نائب رئیس این اتحادیه هستند ارسال کردیم و نظر آنها را قدر دانستیم.

طلایی با تاکید براینکه ما نمی توانیم با سیستم دولتی، موسسات و اتحادیه مردمی قرآن را اداره کنیم، گفت: از منظر اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور، ما نه در گذشته و نه امروز هیچ گاه مخالفتی برای ادغام نداشتیم و بالعکس درپی سرعت بخشیدن و یکپارچگی در فعالیت‌های قرآنی بودیم. نکته اینجاست که از دوستان و همکارانم درخواست می‌کنم میزان هزینه‌های دو اتحادیه کشوری را بررسی کنند، تا بودجه قرآنی کشور به صورت عادلانه بین اتحادیه ها توزیع شود.

وی با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تربیت جامعه قرآنی گفت: بنای گلایه ندارم اما متعجبم که توسعه فرهنگ قرآنی از دغدغه های اصلی رهبری است و ما باید تدابیر ایشان را عملیاتی کنیم، تعجب من در این است که چرا شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعد از چندین سال با سیاست سکون کژدار مریض رفتار می‌کند؟ چرا اجازه می‌دهند افرادی مانند خودشان موسسات قرآنی را دستمایه حرف دیگران کنند؟ باید یادآور شوم که اگر ادغام بد بود، این محوریتی است که خود شما آقایان داوطلب آن بودید و زمین و زمان را به هم دوختید تا این مسیر پیش برود‌، اما امروز که همه راضی هستند و ما ثمره آن را می بینیم؛ سکوت برای چیست؟ درواقع این بلاتکلیفی موجب شده است که هر استانی حرف خودش را بزند و‌ اگر این مسیر ادامه داشته باشد چیزی جز لطمه به موسسات قرآنی کشور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین کوششی در ادامه این نشست گفت: ما مشکلمان با نهاد و گروه نیست ما مشکلمان با دو سه نفر از عزیزانی است که همه ما آنها را می‌شناسیم که اگر بر طبل تفرقه در بین اتحادیه‌های قرآنی بکوبد چیزی جز کوبیدن بر طبل شیطان نیست و سنگ اندازی پیش پای موسسات قرآنی است. اساسنامه اتحادیه کشوری در شورای توسعه قرآنی تصویب و حل شد و نهایتا به اینجا رسیدیم که اساسنامه‌های مشترک و هیئت رسیدگی را به تصویب برسانیم.

وی افزود: دوستان ما که دو سه نفر هستند به شکل مکرر و مقرر در این راه سنگ اندازی می‌کنند، اساسنامه اتحادیه‌های کشوری را خودشان تصویب کردند و حالا آن را نقض می‌کنند و ممانعت ایجاد می‌کنند و بعد از تصویب اساسنامه در اولین روز از ادغام اتحادیه‌های استانی، آقایان به وزارت ارشاد استان‌ها نامه زدند و برای منع ادغام اتحادیه‌ها کارشکنی کردند.

عضو هیئت رسیدگی به اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور با اشاره به کارشکنی‌ها و نقض اساسنامه اتحادیه‌های قرآنی کشور بیان کرد: درست در همان زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، این دوستان ما هم برخلاف قانون و آیین نامه از شورای توسعه قرآنی و اتحادیه قرآن خارج شدند و رفتاری خلاف قانون این اساسنامه اعمال شد‌. دوستان ما باید از انحصار‌طلبی در اتحادیه های قرآنی کشور دوری کنند.

کوششی افزود: دبیر خانه شورای توسعه قرآنی بر ادغام تاکید دارد اما دبیر شورای توسعه قرآنی نسبت به اتحادیه های قرآن سکوت می کند که نقش بسیار تاثیرگذاری در تاخیر ادغام اتحادیه های قرآنی دارد. البته درباره وزارت ارشاد هم تصور ما چیز دیگری بود که ما فکر می کردیم در وزارت ارشاد نظارت سیستمی وجود دارد، نه نظارت سلیقگی، بعد از نامه نگاری به معاونت قرآن و عترت آقای فقهی زاده طی نامه‌ای مکتوب،ما را به ۷ سال گذشته بردند و تمام تلاش دستگاه های حاکمیتی و قرآنی را از بین بردند.

عضو هیئت رسیدگی به اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور، تصریح کرد: ما گلایه‌های بسیاری از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیرخانه شورا داریم که چرا توزیع بودجه اتحادیه های قرآنی به صورت جانب‌دارانه صورت می گیرد؟ درواقع این رفتار جانبدارانه دبیر شورای توسعه قرآنی کشور مورد تردید است که ایشان به عنوان امین جامعه قرآنی نباید چنین رفتاری داشته باشند‌.

وی افزود: سوال ما این است که چرا در کمیته تخصیص بودجه موسسات قرآنی یک نفر از اتحادیه موسسات مردمی نیست و سکوت معنادار دبیر شورای توسعه قرآنی است که باعث زیاده خواهی موسسات و به تاخیر افتادن ادغام موسسات قرآنی مردمی کشور شده است.باید در نظر نداشته باشیم که در پایان این نتایج، ادغام موسسات با نظر حداکثر آرا و براساس اساسنامه و شیوه نامه اتحادیه‌های کشوری می تواند به صورت قانونی در استانها تشکیل شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار