گروه «دادخواهی حفاظت از غیر نظامیان» در افغانستان اعلام کرد طی ماه اگوست سال میلادی جاری مصادف با 10 اسد/ مرداد تا 9 سنبله/ شهریور ماه در این کشور 261 غیر نظامی کشته و 524 تن زخمی شده اند که در قیاس با ماه قبل کاهش یافته است.

261 غیر نظامی طی یک ماه گذشته در افغانستان کشته شدندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، گروه «دادخواهی حفاظت از غیر نظامیان» در افغانستان اعلام کرد طی ماه اگوست سال میلادی جاری مصادف با 10 اسد/ مرداد تا 9 سنبله/ شهریور ماه در این کشور 261 غیر نظامی کشته و 524 تن زخمی شده اند که در قیاس با ماه قبل کاهش یافته است.

این گروه نتایج یافته های خود را در یک نشست خبری بیان کرد و گفت که این افراد در پی انفجار بمب های جاسازی شده در کنار جاده، درگیری های رو در رو و انفجارهای انتحاری کشته یا زخمی شده اند مسئولیت بیشتر آنها را طالبان بر عهده دارد.

بر اساس گزارش از گروه مردم نهاد، دراین مدت بیشترین تلفات به غیر نظامیان در ولایت غزنی افغانستان وارد شده است که آمار دولت نیز نشان می دهد که 82 غیر نظامی در درگیری هایی که دو هفته پیش در غزنی رخ داد کشته و 212 تن دیگرمجروح شده اند.

یافته های این گروه که نامشان با حروف لاتین CPAG نشان داده می شود ، بیانگر آن است که این تعداد کشته و زخمی که در بین آنها زنان وکودکان هم هستند درسطح 19 ولایت افغانستان پراکندگی دارد.

شهر کابل پایتخت افغانستان در صدر فهرست تلفات شهری غیر نظامی قرار دارد که به خاطر حمله انتحاری به مرکز آموزشی «موعود» در غرب شهر کابل و مسئولیت آن را داعش برعهده گرفت یک جا 69 کشته و 95 زخمی به آمار تلفات غیر نظامیان این شهر افزود.

بر اساس گزارش گروه دادخواهی برای حفاظت از غیر نظامیان همچنین در ولایت پکتیا نیز در حمله بر مسجد شهر «گردیز» مرکز این ولایت 29 غیر نظامی کشته و 54 تن دیگر زخمی شدند.

این نهاد از طرف های درگیر می خواهد که از حمله به مدارس، مساجد، مدارس دینی، مراکز آموزشی و تاسیسات غیر نظامی خودداری کنند.

این گروه در ماه قبل یعنی جولای نیز اعلام کرده بود که 542 غیر نظامی کشته و زخمی شده اند که در آن 232 تن کشته و 313 تن زخمی بودند.

گروه دادخواهی و حفاظت از غیر نظامیان یک نهاد مردم نهاد داخلی در افغانستان است و همکار خارجی ندارد که خود با شبکه مردمی در باره کشته شدن غیر نظامیان تحقیق و آمار خود را منتشر می کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار