معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان اردکان گفت: تغییرات جوی آب و هوایی عامل کاهش تولید پسته در اردکان است.

سید علی حسینی پور معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان اردکان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: بیش از هفت هزار و پانصد از هکتار از مزارع شهرستان اردکان زیر کشت پسته است که مساحتی بالغ بر شش هزار هکتار آن بارور است و هزار و پانصد هکتار آن به صورت نهال باقی مانده است و بارور نیست.

حسینی پور افزود: متوسط تولید پسته در شهرستان اردکان در سال گذشته حدود هزار و پانصد کیلوگرم بوده است که متاسفانه  بخاطر وضعیت جوی که به وجود آمده است برآورد برداشت پسته امسال ما کمتر از۸۰۰  کیلوگرم است.

وی اظهار داشت: گرم شدن هوا در اسفند ماه باعث شد توانایی رویشی پسته ها زودتر از جوانه های زایشی حرکت کنند و این موضوع نه تنها بر پسته های شهرستان اردکان بلکه برای پسته مزارع سراسر کشور از جمله مزارع پسته رفسنجان ، مروست و ... تاثیر نامطلوبی گذاشت. 

مسئول فنی جهاد کشاورزی اردکان اضافه کرد: بیشتر پسته بومی در شهرستان برداشت می شود که این پسته بومی رقم های مختلفی دارد مثل؛ بادامی، پرنده ای، و پسته های زود رس که در تیرماه آماده می شود, البته پسته های اکبری، کله قوچی، حاج عبداللهی و احمد آقایی نیز از جمله  پسته های صادراتی ما هستند.

حسینی پور گفت: پسته کله قوچی هم به عنوان یکی از پسته های پر تولید در سال های گذشته بوده است که در حال حاضر به علت شرایط  نامناسب  آب و هوایی تولید آن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بیشتر پسته های تولیدی شهرستان اردکان جنبه صادراتی به استان ها و کشور دیگر دارد گفت: پسته ی بومی ما  نیز بخاطر کیفیت مغزی و کیفیت رنگی، بیشتر در فرآورده هایی از قبیل؛ بستنی، گز و سوهان استفاده می شود.

انتهای پیام/ غ

تغییرات جوی آب و هوایی عامل کاهش تولید پسته در اردکان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار