مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: علی‌رغم اینکه در نیمه دوم پاییز ۹۷ به ویژه در ماه‌های آبان و آذر شرایط برای فعالیت سامانه بارشی بر روی استان مهیا می‌شود .

مجید بیجندی مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در گفت‌وگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،با بیان اینکه میانگین وزنی بارش در استان اصفهان در سال آبی جاری ۱۱۴ میلیمتر است، اظهار کرد: این میزان بارش نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال آبی گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین میانگین حسابی بارش سال آبی جاری ایستگاههای سینوپتیک استان نیز ۱۳۵.۹ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه در بلندمدت دوره آماری، ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: بر اساس آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی وضع هوا و تحلیل‌ الگوهای هواشناسی طی شهریور ماه مطابق مقادیر بلندمدت با توجه به استقرار الگوهای پایدار گذر امواج غربی بر روی استان ضعیف است و بارش خاصی در سطح استان پیش‌بینی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از نیمه مهرماه باگذر امواج غربی شرایط مناسب‌تری پیدا کرده و می‌تواند سبب بارش مطابق مقادیر بلند مدت در نیمه غربی استان شود، اضافه کرد: در مجموع طی ماه‌های شهریور و مهرماه مطابق مقادیر بلند مدت بارش قابل توجهی که بتواند بر منابع آبی استان تاثیر گذارد انتظار نمیرود.

بیجندی اضافه کرد: با توجه به کمبود بارش از ابتدای سال آبی جاری و منابع آب موجود در استان، بالا بودن میانگین دمای هوا نسبت به نرمال و افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به مقادیر نرمال و کاهش شدید رطوبت خاک در اکثر شهرستانهای استان، کاهش شدید حجم ذخایر آب نسبت به سال گذشته، خشکسالی شدید آبشناسی در سال آبی اینده در پیشرو است .

وی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در نیمه دوم پاییز ۹۷ به ویژه در ماه‌های آبان و آذر شرایط برای فعالیت سامانه بارشی بر روی استان مهیا می‌شود .

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در خصوص وضعیت دمایی استان  اصفهان گفت: به علت استقرار الگوهای پایدار تابستانه افزایش دما نسبت به بلندمدت بین یک تا دو درجه سانتی‌گراد تا پایان مردادماه ادامه داشت. در شهریورماه با نفوذ توده هوای خنک به داخل استان این شرایط تعدیل شد اما کماکان افزایش دما نسبت به بلندمدت بین ۵/. تا ۱ درجه سانتی گراد انتظار می‌رود.

 

انتهای پیام/م

وضعیت بارشها در استان اصفهان

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.