در برنامه زاویه بررسی شد؛

نقش حوزه‌‌های علمیه در حل مشکلات روز جامعه + فیلم

برنامه زاویه میزبان حجت الاسلام محسن مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام احمد رهدار رئیس موسسه فتوح اندیشه بود.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه زاویه که از شبکه چهار پخش می‌شود میزبان حجت الاسلام محسن مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام احمد رهدار رئیس موسسه فتوح اندیشه بود.

حجت الاسلام رهدار در بخشی از صحبت‌هایش گفت: تعارف را برداریم، مردم دیر وقتی است که ایمانشان را به کارآمدی حوزه از دست دادند. اینکه فلان مرجع بزرگوار تقلید می‌فرمایند. مردم نزدیک است و حق دارند که وضع اگر این‌طوری جلو برود بیایند و روحانیت را در دریا بریزند، اینها شواهد است؛ که حضرت آقا می‌فرمایند اگر با روند جلو بروید یا منزوی یا حذف می‌شوید. اگر حوزه به همین روندی که جلو می‌رود، جلو برود در آینده نه چندان دور، امکان دیالوگ و صحبت خود را با لایه متدین جامعه از دست می‌دهد نه با لایه خاکستری. به این علت که نتوانستیم کارآمدی دین را ثابت کنیم.

وی افزود: دلیل آن این است که همه ما داخل قم هستیم ما اصلاً در سیستم نیامدیم.

او با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی درس‌های خارج فقه درباره مسائل روز تحت عنوان «فقه مضاف» بیان کرد: عیب کار آنجاست که حوزه علمیه قم یک جزوه 50 صفحه‌ای تاکنون به نام فقه توریسم تولید نکرده است. الان دعواها و شورش‌های مدنی که در کشور ما و گوشه و کنار هست بر سر آب و خیلی چیزهای دیگر است. 50 صفحه چیزی به نام فقه منابع طبیعی در داخل قم نداریم. 50 صفحه چیزی به نام فقه شهرسازی نداریم. ما در قم چیزی به نام فقه فضای مجازی نداریم. این یعنی حوزه با حوزه نظام اسلامی بیگانه است.

حجت الاسلام مهاجرنیا توقعات را از حوزه علمیه غیرواقعی و بیش از اندازه دانست و با تأکید بر اینکه عزل و نصب‌ها در اختیار حوزه علمیه نیست گفت: مراجع همه فریاد زدند سیستم بهره بانکی رباست.

وی ادامه داد: آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله فرمودند، بر اساس روایت جنگ با خداست و آن تعابیر شفافی که داشتند چه کسی به حرف ایشان گوش داد؟ این روزها حس می‌کنم دارد به توقعاتی که از حوزه است دامن زده می‌شود. من قدری اصل مسأله را مشکوک می‌بینم. او با این استدلال، جنجال‌های اخیر بر سر برگزاری جلسه‌ای با حضور آقای رحیم‌پور ازغدی را مورد نقد قرار داد و با تأکید بر بیانات آیت‌الله مکارم، حاشیه‌سازی‌ها و بالا بردن توقعات از حوزه علمیه را ناصحیح دانست و گفت: گویا یک اراده‌ای هست که همه مشکلات نظام را به پای حوزه می‌خواهد بنویسد.

مهاجرنیا با بیان اینکه «نظام» باید «فرصت» را در اختیار حوزه بگذارد، اظهار کرد: فقه یک دانش متأخر است فقه مثل فلسفه نیست که بخواهد نظریه‌پردازی پیشاپیش کند. یک مشکلی باید پیش آید سؤالی مطرح شود، مسأله‌ای به وجود آید بعد فقه حکمش را بدهد. فقه یک دانش حکمی است حکم هم متأخر از موضوع است. شما ببینید بحث هسته‌ای در کشور ما شکل گرفت، الان چندین درس خارج در مورد فقه انرژی هسته‌ای داریم. بحث محیط‌زیست را فرمودند، الان چند درس خارج راجع به فقه محیط‌زیست داریم. راجع به فقه ارتباطات در همین دانشکده صداوسیمای قم، درس خارج فقه ارتباطات دارند و همین‌طور فقه حکومت و فقه سیاست داریم. وقتی نظام در یک مسأله‌ای از حوزه هیچ تقاضایی ندارد به‌صورت طبیعی یعنی هنوز موضوع آماده نیست تا حکمش گفته شود. الان من سراغ دارم نزدیک به 700، 800 درس تخصصی خارج فقه داریم.


بیشتر بخوانیدنخستین واکنش رحیم پور ازغدی به ماجرای فیضیه قم + فیلم


انتهای پیام/
 

برنامه زاویه شبکه چهار + فیلم

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.