عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز، باید صادرات محصولات باغی به 3 برابر افزایش یابد.

عملکرد وزارت کشاورزی در زمینه صادرات محصولات باغی بررسی شد/ با وجود قیمت ارز صادرات باید 3 برابر شودعباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی   در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوع خود، گفت: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در مورد تولید محصولات باغی و صادرات محصولات، مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: متأسفانه با وجود فرصت‌های طلایی در حوزه صادرات و بالا رفتن قیمت ارز، هیچ اتفاقی در بحث صادرات محصولات باغی کشورمان رخ نداده، صادرات ما بین 5 تا 5 میلیون و 500 میلیارد دلار است که باید با توجه به افزایش قیمت ارز، این رقم به 3 برابر برسد.

پاپی زاده تأکید کرد: قیمت ارز بر روی دیگر مسائل کشورمان اثر منفی دارد، اما بر روی صادرات ما تأثیر مثبتی گذاشته و می‌توان از این موقعیت استفاده کرد، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و همچنین عدم فعالیت رایزن‌های بازرگانی ارتباطات دو جانبه و استفاده از فرصت برای صادرات محصولات باغی از دست رفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: ما همچنین مشکلاتی را در بحث حمل و نقل زمینی و هوایی داریم که باید توسعه پیدا کنند؛ تفاوت قیمت محصولات کشاورزی بین ایران و کشورهای خارجی بین 5 تا 10 دلار است که می‌تواند برای ایران ارز آوری داشته باشد.

وی گفت: می‌توان نزدیک به 10 میلیارد دلار برای کشور صادرات جدید داشته باشیم، اما به دلیل غیر فعال بودن رایزن‌های بازرگانی در کشور هدف و بی‌اطلاعی آنها از کنسرسیوم‌ها این تجارت‌ها میان کشور ما با دیگر کشورها شکل نگرفته است.

پاپی زاده تصریح کرد: به طور مثال حمل و نقل زمینی برای صادرات محصولات کشاورزی بیان ایران و مسکو 10 تا 15 روز است، اما ترکیه این مسافت را 12 ساعته می‌رود بر این اساس محصولات ما در بازار روسیه به عنوان درجه 2 و محصولات ترکیه به عنوان درجه 1 به فروش می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار