کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سیر اتهامات و شبهاتی که در نامه کروبی به خبرگان رهبری عنوان شده، آن را فرافکنی دانست.

بی‌سوادی مثل کروبی مطلق فقهی را به جای مطلق حقوقی به کار می‌بردبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا مرندی کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نامه کروبی چیزی جز فرافکنی و از آب گل آلود ماهی گرفتن نیست،گفت: نگارش چنین نامه‌ای از سوی شخصی چون کروبی جای تعجب دارد که پس از گذشت چند سال این موضوع را عنوان می‌کند، در حالی که وی و سایر دوستانش از دهه ۶۰ به بعد در زمره افرادی بودند که در جمهوری اسلامی همواره در پست‌های مختلف بر سر حاکمیت قرار داشته‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سابقه حضور کروبی و همفکرانش در پست‌های مهم دولتی بیان داشت: با نگاهی اجمالی به کلیه دوره‌های حکومتی در ایران متوجه می‌شویم بیش از سی سال قدرت در دست آقای کروبی و دوستانش بوده است.

وی با طرح این پرسش که مشکلاتی که در حال حاضر کشور با آنها دست به گریبان است، ره‌آورد حضور کدام جریان فکری در دولتهاست که دامنه مسائل و مشکلات کشور را روز به روز افزایش داده است ، تصریح کرد: مگر دولتمردان همان دوستان کروبی نیستند که کشور را به چنین وضعیتی کشانده‌اند؟

مرندی ادامه داد: آیا جز این است که مقام معظم رهبری در مسئله برجام بار‌ها به این نکته خطیر اشاره کرده‌اند که نباید تمام امیدتان را به برجام ببندید؟ یا تمام تخم مرغهایتان را در سبد برجام نگذارید. آیا تاکید نکردند که نباید به خارجی‌ها و خدمات آنها دل بست بلکه با تکیه بر توان داخلی و استفاده از همه ظرفیت‌های خودی، راه را ادامه داد؟

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به بیانات رهبر انقلاب یکی از مشکلات جدی کشور است، خاطرنشان کرد: مسلما آنچه که منجربه ایجاد و افزایش مشکلات کشور شده بی توجهی دولتی‌ها به تاکیدات معظم له است و حتی می‌توان نتیجه گرفت آنچه از مشکلات در کشور وجود داشته و دارد عمدتا محصول حاکمیت جناح اصلاح طلب و دوستان کروبی و جریان چپ است.

این کارشناس مسائل سیاسی منتقد بودن آقای کروبی به نظام را عجیب خواند و اظهارداشت: نکته دوم اینکه چگونه می‌شود فردی مانند کروبی که همواره از مسئولین کشور بوده پس از ادعای دروغین تقلب در انتخابات ۸۸ یک باره خودش را خارج از حاکمیت تلقی می‌کند؟ مگر کروبی رئیس و نایب رئیس مجلس نبوده و مسئولیت‌های بزرگی در جمهوری اسلامی نداشته، چگونه یک باره وی منتقد نظام و حاکمیت و رهبری شده است؟

مرندی در تحلیل و بررسی موضوع ولایت مطلقه فقیه و اختیارات رهبری که در نامه کروبی به آن اشاره شده است؛ تصریح کرد: آنچه در بحث ولایت مطلقه فقیه توسط کروبی مطرح شده باز هم به نوعی فرافکنی و گریز از واقعیت است. جالب است که کروبی و دوستانش اتفاقا دیدگاه‌های تندی در خصوص ولایت مطلقه داشتند و اتفاقا در دهه ۶۰ اختیارات زیادی برای رهبری قائل بودند، پس چگونه می‌توان پذیرفت که امروز کروبی دموکراسی خواه شده است؟

این فعال سیاسی با بیان اینکه شاید بهتر است نامه کروبی را در راستای اظهارات سال گذشته نتانیاهو و مک کین عنوان کرد که گفته‌اند نباید اجازه دهیم جمهوری اسلامی چهلمین سال خودش را ببیند.

وی با اشاره به مشکوک بودن قضایای دی ماه سال گذشته با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی کشور ادامه داد: آنچه از دی ماه گذشته دیده می‌شود موضوعاتی مشکوک است که به نظر می‌رسد در پی تامین نظرات دشمنان جمهوری اسلامی است. از طرفی سیاست‌های غلط اقتصادی و عملکرد ضعیف مدیران منجر به افزایش قیمت ارز و طلا شد.

مرندی سیاست‌های غلط دولتمردان را دلیل اصلی مشکلات کشور عنوان کرد و در این باره یادآور شد: از سیاست‌های غلط و مشکوک چنین برآورد می‌شود که دست‌های پشت پرده‌ای در درون، در حال برنامه ریزی‌هایی است.

وی با اشاره به حمایت اصلاح‌طبلان از دولت روحانی اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان و شخصیت‌های دلسوز اعلام کردند که روحانی توانایی اداره دولت و توان اجرایی ندارد، اما اصلاح‌طلبان با بسیج عموم مردم، خواهان روی کار آمدن مجدد دولت شدند!

مرندی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کشور ماحصل سیاست‌های غلط اصلاح طلبان است، خاطرنشان کرد: با این وجود اصلاح‌طلبان اکنون به عنوان منتقد خارج از گود ایستاده و تقصیر مشکلات را برگردن نظام انداخته‌اند؟

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص شبهات وارد شده به جایگاه مطلقه ولی فقیه در نامه مورد نظر اظهار کرد: آنچه کروبی در خصوص ولایت مطلقه و اختیارات رهبری عنوان کرد، موضوع گسترده‌ای است که نیازمند فرصت مغتنمی است، اما به صورت کوتاه ولایت مطلقه یک اصطلاح فقهی است، مطلق فقهی غیر از مطلق حقوقی است که افراد بیسوادی مثل آقای کروبی مطلق فقهی را به جای مطلق حقوقی به کار می‌برند.

وی ادامه داد: مطلق حقوقی درخصوص نظام‌های استبدای مطرح می‌شود، اطلاق افعالی و تام است، به این معنی که حاکم، هر کاری که بخواهد به طور مطلق انجام می‌دهد، اما اطلاق فقهی اطلاق حقوقی نیست اطلاق احکامی و غیرتام و ناقص است به معنای آن نیست که حاکم هر کاری بخواهد انجام بدهد بلکه حاکم درچارچوب احکام مختلف شرعی می‌تواند هر نوع حکم شرعی نه خارج از شرع اعم از اولیه، ثانویه و مصلحتی را انجام دهد.

مرندی با اشاره به تعریف خود از معنای ولایت مطلقه تصریح کرد: کروبی یا به دلیل بی‌سوادی یا برای عوام فریبی این مساله را به گونه‌ای مورد استفاده قرار داده که گویی لفظ ولایت مطلقه با مطلق حکومت‌های استبدادی یکی است، درحالی که نه طبق شرع ونه طبق قانون اساسی، ولایت مطلقه چنین اختیاراتی ندارد.

مرندی دراین باره افزود: طبق قانون اساسی رهبر اختیارات محدودی دارد چرا که قوه مجریه در دست رئیس جمهور است و رهبر تنها به عنوان ناظر حضور دارد. طبق اصل ۵۷ قانون اساسی وظیفه رهبر نظارت بر قوا از جمله قوه مجریه است بنابراین براساس قانون، ناظر حق دخالت در کار مجری را ندارد، مگر در مواردی که مجری تخلف می‌کند آن هم تخلف راهبردی نه تخلف موردی.

وی تصریح کرد: با اینکه رویکرد روحانی با رویکرد رهبری در بسیاری از مواضع متفاوت است، اما به دلیل اینکه رئیس جمهور منتخب مردم است و رای مردم حرمت دارد ایشان همواره بر این نکته تاکید داشته‌اند که باید از رئیس جمهور حمایت کرد و نمی‌توان وی را به دلیل پاره‌ای از مشکلات وادار به استعفا کرد. این موضوع در خصوص نمایندگان مجلس نیز صدق می‌کند و رهبری با سعه صدر در کنار همه دولت‌ها و منتخبین مردم بوده است.

مرندی با اشاره به سیره امام خمینی (ره) تشریح کرد: امام (ه) هم تا یک هفته قبل از عزل بنی صدر از او حمایت می‌کرد، بنابراین در می‌یابیم علیرغم اینکه روسای جمهور خط و مشی متفاوت با رهبری داشته اند، اما به دلیل اینکه از نظر فقهی و حقوقی براساس قانون اساسی رهبری اجازه ورود به جزییات را ندارد، بنابراین آنچه آقای کروبی عنوان کرده اند فرافکنی و خلاف واقع درخصوص رهبری و مسئولیت‌های ایشان است.

این کارشناس مسائل سیاسی ورود رهبری را در عرصه‌های مختلف موفقیت آمیز خواند و یادآور شد: تجربه نشان داده در حوزه‌هایی که مقام معظم رهبری ورود مستقیم داشته اند پیشرفت‌ها بسیار چشمگیر بوده که نمونه آن را می‌توان در پیشرفت‌های نیروی نظامی کشور و در مسائل راهبردی منطقه‌ای عنوان کرد.

مرندی گفت: در مساله سوریه با آنکه هفت سال پیش همه قدرت‌های جهان و دست نشاندگان منطقه‌ای آن‌ها کوشیدند تا رژیم سوریه را سرنگون کنند، اما چون ایران موافق چنین موضوعی نبود همچنان شاهد استقرار حکومت بشار اسد در سوریه هستیم، این موضوع بیانگر آن است در جایی که رهبری نظارت و مدیریت را به صورت مستقیم اعمال کرده اند موفقیت‌ها بسیار چشمگیر بوده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف بیان کرد: پیشرفت صنعت نظامی کشور و در کنار آن موانع عدم پیشرفت صنعت خودرو نشان دهنده میزان موفقیت و ناکارآمدی مدیران ناظر بر آن است؛ بنابراین این نکته مشخص می‌شود آنجایی که رهبری متصدی کار هستند می‌تون تا صد‌ها هزار کیلومتر آن طرف‌تر را به صورت نقطه‌ای نشانه گرفت، اما جایی که ایشان نظارت نداشتند با چالش‌های متعددی رو به رو شده‌ایم.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر توجه مقام معظم رهبری به نص صریح قانون اساسی و تبعیت از آن در عدم دخالت در فعالیت‌های سایر قوا اظهار کرد: به هر حال برخی از مسئولین باید تکلیف خود را با مردم و اتفاقا رهبری مشخص کنند، برخی مواقع که مقام معظم رهبری در موضوعی ورود می‌کنند آن را مخالف روند آزادی دانسته و نظام را به دیکتاتوری محکوم می‌کنند.

وی ادامه داد: در پاره‌ای مواقع این افراد برخلاف جریان آب حرکت کرده و اگر رهبر انقلاب در موضوعی وارد نشوند گله و شکایت می‌کنند که چرا رهبر وارد مسائل نمی‌شود، از این رو آنچه درست‌ترین کار است انتخاب خود رهبر است که براساس توجه به قانون اساسی تا کنون دنبال شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: مطابق قانون اساسی وظیفه رهبر نظارت بر قواست نه تصدی بر قوا. کشور از رئیس جمهور و رؤسای قوا برخوردار است که به نوعی منتخب مردم هستند پس آنچه در جامعه دیده می‌شود مطابق رای و سلیقه مردم در انتخاب مسئولینی است که خود بر راس امور گماشته اند.

مرندی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بار‌ها به این پرسش پاسخ داده‌اند که به این دلیل در مسائل کشور دخالت نمی‌کنم، چون دخالت در کار‌ها به مصلحت نیست و من نیز براساس قانون اساسی وظایف مشخصی دارم و غیر از آن کاری نمی‌توانم انجام دهم. بنده در این خصوص حاضر به مناظره هستم و ثابت می‌کنم که اختیارات رهبر معظم انقلاب اسلامی حتی از ملکه انگلستان کمتر است، بنابراین آنچه در نامه کروبی مطرح شده فرافکنی و بی انصافی بزرگ در حق رهبر انقلاب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
یعنی بیسواد بود؟
آخرین اخبار