به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دشمنی کشورهای غربی با محوریت ایالات متحده علیه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موضوع جدید و نوظهوری نیست و در طول نزدیک به چهار دهه گذشته به انحای گوناگون شاهد عِناد ورزی کشورهای متخاصم با ایران اسلامی بودهایم.
به واقع مشکل غربیها با جمهوری اسلامی ایران یک تقابل جدی و عمیق است، اختلافی که نه ارتباطی به حقوق بشر دارد و نه ارتباط به اختلافات خاص میان تهران و واشنگتن و نه مساله هستهای، بلکه این تقابل یک دشمنی دیرین و چهل ساله با مبانی و ساختار جمهوری اسلامی ایران است و حتی زمانی که برنامه اقدام جامع مشترک موسوم به برجام نیز منعقد شد کم نبودند افراد وگروههایی که نسبت به این مفاهمه خوشبین نبودند و آن را ناپایدار عنوان میکردند، پایه این تحلیل نیز بر همان اختلافات جدی میان مبانی جمهوری اسلامی ایران با غرب استوار بود که به تبع با گفتگوهای چندین ماهه سخت و دشوار از سوی دیپلماتهای ایرانی که امین و مورد وثوق نظام بودند نیز قابل تغییر نبود.
سالهاست، نظام غرب با محوریت ایالات متحده بر طبل تخاصم و دشمنی با ایران میکوبند و در مقابل این تهدیدات انتظار دارند ایران را مجاب نمایند به خواستههای نامشروع آنها تن دهد که حصول چنین خواب پریشانی از سوی غربیها محال ممکن خواهد بود.
با عنایت به واقعیتهای مذکور، دشمن در صدد برآمد با تحمیل فشار اقتصادی و به تعبیر صحیحتر جنگ اقتصادی به اهداف شوم خود در این مرز و بوم نائل شود.
به واقع هدف اصلی از تحریمهای اقتصادی، ناکارآمد نشان دادن نظام و ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت است تا به این طریق با ایجاد نارضایتی در میان مردم، بستر را برای نائل شدن به اهدافِ شومِ خویش فراهم سازند.
این استراتژی سالها پیش و قبل از ظهور و بروز برخی مشکلات اقتصادی بصورتی هوشمندانه و حکیمانه از سوی مقام معظم رهبری پیش بینی شد و اساس طراحی و تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی با هدف عبور از این دسیسهها و توطئههای اقتصادی غرب تدوین و ابلاغ شد.
سیاستهایی که به کرات از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفت و متاسفانه از سوی برخی دستگاههای ذی ربط (فارغ از هر جناج بندی سیاسی) مورد کم توجهی قرار گرفت.
با نیم نگاهی به نقشه شطرنج خاورمیانه، موضع گیریهای واشنگتن و برخی تحرکات کشورهای غربی و سیاستهای یک بام و دو هوای آنها، به روشنی میتوان این خط را پیش بینی و گمانه زنی کرد که نظام غرب با محوریت کاخ سفید در صدد تشدید تحریمهای دوباره به تهران است و البته این طرح، موضوعی است که علنا از سوی مقامات ایالات متحده به طرح و بحث گذاشته اند و به تبع در چنین شرایطی میطلبد برخی راهکارها برای عبور از تحریمهای اقتصادی و مهار و تعدیل آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
چندی پیش، مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، در ارتباط با راهکارها و الزامات مقابله و مبارزه با تحرکات اقتصادیِ ایالات متحده و غرب علیه ایران، چنین فرمودند: (نقل به مضمون):
۱) اراده داخلی از سوی مسئولان و کارگزارن نظام و باور به ظرفیتها و توانمندیهای داخلی و اجتناب از گشایشهای نیسه و احتمالی.
۲) پرهیز از پیاده سازی و دنباله روی از نسخههای غربی که اساسا هیچ تطابق و سنخیتی با شرایط و اقتضائات بومی کشور ندارد و بعضا میتوان آن را به نوعی کلاهبرداری، چپاول منابع، حفظ و تشدید وابستگی در پوششهای به اصطلاح کارشناسی عنوان کرد که مسئولان نظام را از حیث محاسباتی دچار مشکل و اختلال و ظهور و بروز خسارتهای پنهان و آشکار خواهد کرد.
۳) تجربه خروج شرکتهای بزرگ اروپایی از ایران تجربهای است که نباید به سادگی آن را نادیده انگاشت، بنابرراین باید حتی المقدور از سپردن امور اقتصادی و تولیدی به طرفهای خارجی پرهیز شود مگر در شرایط اضطرار آن هم به نحوی که به وابستگی منتهی نشود.
۴) تلاش مضاعف وزارت امور خارجه و طرح دعاوی حقوقی در محافل بین المللی (که این موضوع در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد) و با اتکای به ظرفیتهای دیپلماتیک در راستای گشودن و باز کردن گرههای احتمالی و البته هدایت و معطوف کردن انرژی (بسانِ آنچه در مذاکرات برجام متمرکز شد) بر ظرفیتهای داخلی و بهره گیری از منابع خارجی به غیر از آنچه در چارچوب منابع خارجی آمریکا و اروپا قابل تعریف است.
چندی پیش، محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با شرایط ویژه اقتصادی کشور و موضع گیریها و تحرکات دونالد ترامپ علیه ایران، اظهار کرد: تجربه برجام ثابت کرد تنها راهکار موثر برای مقابله با تحریمهای اقتصادی تکیه بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی و بهرهبرداری از توان داخلی و بومی است.
وی میافزاید: باید استراتژی لازم برای مقابله با تحریمها تعریف شود و میطلبد دولت برنامههای میان مدت و بلند مدت موثری را در این خصوص پیشبینی و عملیاتی کند.
پور ابراهیمی میگوید: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سناریوهای لازم را برای مقابله با تحریمها را پیشبینی کرده و یقینا عبور از فشارهای آمریکا، با اقتدار قابل امکان خواهد بود.
وی در ادامه با بیان نقش تعیین کننده حضور مردم در اقتصاد میگوید: یکی از ارکان و مولفههای اساسی قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران مردم هستند و تا زمانی که مردم در عرصه اقتصادی حضور دارند موفقیت در دسترس است و در صورتی که ما و دولت زمینه و ضریب هر چه بیشتر این حضور را تأمین و تسهیل نکنیم امکان حصول موفقیتِ شایسته میسر نخواهد شد و میطلبد با فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی شاهد دستیابی به دستاوردهای اقتصادی هر چه بیشتری باشیم.
محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تشریح راهکارهای موثر برای مقابله با تحریمها و مهار و تعدیل آن اظهار کرد: ظرفیتهای مطلوب و قابل توجهی در داخل کشور برای حصول این امر (مقابله با تحریمها) وجود دارد که نیروی انسانی و جمعیت مناسب، مستعد، جوان، باهوش و تحصیلکرده یکی از نمونههای آن به شمار میرود.
جمالی تصریح کرد: منابع طبیعی و زیرزمینی از دیگر ظرفیتها و پتانسیلهای کشور برای مقابله با تحریمها به شمار میرود که البته در این خصوص باید با فاصله گرفتن از خام فروشی و فرآوری مواد و محصولات خام و تکیه بر ارزش افزوده حاصل از آن در راستای تسریع توسعه اقتصادی کشور گام برداشت.
انتهای پیام/