وزیر راه و شهرسازی گفت: عدم پایبندی آمریکا به برجام و بازگشت تحریمها بزرگترین تهدید برای صنعت حمل ونقل دریایی است.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوری با اشاره به اینکه امروز برای سی و سومین سال متوالی شاهد برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در ایران هستیم گفت: برگزاری این همایش فرصتی را فراهم میکند تا اهداف و برنامههای کشور در خصوص حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار گرفته و افکار عمومی نسبت به نقش مثبت، سازنده و حیاتی صنعت حمل و نقل دریایی آگاهی بیشتر پیدا کند.
وی ادامه داد: برگزاری این رویداد فرصت مناسبی را برای تقدیر از دریاداران تلاشگر کشور فراهم میکند.
آخوندی افزود: مواردی چون توسعه پایدار، توسعه و بهبود وضعیت منابع انسانی و توانمندسازی آنها ،نقش و جایگاه صنعت دریانوردی در ایجاد رفاه و رشد اقتصادی ، زدودن فقر ،جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیر دار، حفاظت از محیط زیست دریایی و کاهش سوانح دریایی از جمله موضوعاتی هستند که در برنامه 5 ساله توسعه کشور در جهت تحقق آن برنامهریزی شده و بخش های اجرایی کشور موظف به اجرایی کردن آن هستند.
وی با بیان اینکه صنعت دریایی و در یک کلام فعالیتهای دریایی در ریشهکن کردن فقر نقش کلیدی ایفا میکند، افزود: این صنعت از طریق فعالیتهایی چون ثبت کشتیها، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز کشتیها، بازیافت کشتیها، مالکیت و امور خدماتی کشتیها، کشتیسازی، تعمیرات و همچنین ارائه خدمات بندری و سایر فعالیتها میتواند برای اقشار مختلف جویای کار ایجاد اشتغال کرده و به عنوان منبع مهم درآمدی برای اکثر قشرهای جامعه عمل می کند.
آخوندی ادامه داد: واقعیت این است که صنعت دریانوردی در ذات خود صنعتی محتاج به نیروی کار فراوان، تجهیزات و ماشین آلات سنگین ،دانش برنامهریزی و مدیریت قوی اجرایی است. لذا این صنعت میتواند بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری را تا حدود زیادی برطرف کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نقش صنایع دریایی و کشتی رانی حتی از این هم مهمتر است افزود: حمل ونقل دریایی به صرفهترین شیوه حمل و نقل کالا و مواد خام با مقادیر زیاد در سر تا سر جهان محسوب می شود بطوریکه بیشتر تجارت جهانی امروزه از طریق دریا به وسیله کشتی انجام میشود و هماکنون سهم کشتیها در جابجایی کالا و مواد خام به 90 درصد کل تجارت جهانی میرسد.
آخوندی با اشاره به اینکه کل کالای حمل شده توسط کشتیها در جهان تا سال 2017 قریب به 10.3 میلیارد تن بوده است گفت: این حجم حمل و نقل دریایی به وسیله ناوگانی با 1.6 میلیارد تن ظرفیت حمل شده است، ضمن اینکه نیمی از تناژ ناوگان جهان تحت مالکیت کشورهای آسیایی است.
وی اظهار کرد: نقش حیاتی حمل ونقل دریایی به ویژه در حمل ونقل نفت و مشتقات آن بسیار برجستهتر است به طوری که بر اساس آمار موجود بیش از 60 درصد از مصرف سالیانه نفت و مواد نفتی از طریق دریا حمل میشود و عمدتا نیز تا حدود 99.9997 درصد آن به صورت ایمن تحویل داده میشود.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:ایران با 2هزار و 500 سابقه دریانوردی شناخته شده و پیشتازی در امر دریا و دریانوردی و بیش از 5هزار کیلومتر خطوط ساحلی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، 15 جزیره و 90 بندر بزرگ و کوچک تجاری و صیادی جایگاه ویژهای در حمل ونقل دریایی دارد، در این بین خلیج فارس یکی از مناطق مهم و پرترافیک جهان محسوب شده و سالیانه بیش از 12 هزار کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز تردد میکنند.
آخوندی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده در سال 2017 ،جمهوری اسلامی ایران با مالکیت 238 کشتی و ظرفیت بارگیری حدود 19 میلیون تن مقام 21 جهان را از این حیث به خود اختصاص داده است.همچنین ایران با 6 میلیون و 583 هزار تن ظرفیت بارگیری ناوگان تحت پرچم ،سیو یکمین کشور جهان است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران دارای ناوگانی بیش از 11 هزار فروند شناور غیر کنوانسیونی است، افزود: عمدتا این شناورها در آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر فعالیت میکنند که از این جهت بزرگترین ناوگان دریایی منطقه است.
آخوندی با اشاره به اینکه گسترش حمل ونقل دریایی کشور، به کارگیری نیروهای ایران بر روی کشتیهای خودی، دادن سفارش ساخت و تعمیر کشتیها و شناورها به کارگاههای کشتیسازی داخلی ما را در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق کمک شایانی میکند،البته این امر مهم تنها با تأمین نیروی متخصص و ماهرتحقق پیدا می کند.
وی افزود: انسانها در انجام هر نوع فعالیت و کسب و کار نقش محوری ایفا میکنند وعوامل متعددی بر عملکرد انسانها تاثیر میگذارد که مطالعه و شناسایی عوامل تاثیرگذار میتواند بر برنامهریزی و تصمیمگیری صحیح موثر باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید ببینیم چه نقاط قوت و ضعفی داریم و چه فرصتها و تهدیدهایی در برابر ماست ، افزود :باید با گسترش نقاط قوت خود به مقابله با تهدیدها بپردازیم و از فرصتهای پیش رو به بهترین نحو بهرهگیری کنیم.
آخوندی در ادامه به نقاط قوت ما در حوزه دریایی اشاره کرد و گفت: ناوگان تجاری کشور با داشتن بیش از 6ونیم میلیون تن ظرفیت ناخالص در سال 2017 میلادی رتبه سیویکم جهان را کسب کرد همچنین ناوگان تجاری و نفتکش ما در سطح منطقه خاورمیانه بزرگترین است و از نظر سن ناوگان نیز کشتیهای ملکی ایران در بهترین وضعیت هستند.
وی اظهار کرد: ایران به اکثر کنوانسیون ای ام او و به تمام کنوانسیونهای مهم دریایی و همچنین کنوانسیون کار دریایی سازمان بینالمللی کار ملحق شده و قوانین داخلی خود را از حیث انطباق با استانداردهای روز بینالمللی کاملا به روز کرده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حضور ایران در لیست سفید کنوانسیون بینالمللی استانداردهای آموزش، نگهبانی و گواهینامههای دریانوردان امکان ارائه آموزش دریایی مطلوب و اعطای گواهینامه به دریانوردان ایران را استمرار میدهد.
آخوندی با اشاره به فراهم کردن زمینههای استفاده حداکثری از توان داخلی در مدیریت ترمینالهای کانتینری به واگذاری پایانههای کانتینری بندر شهید رجایی در سال 96 اشاره کرد و گفت: با همکاری شرکتهای خارجی و بینالمللی نسبت به سرمایهگذاری و راهبری پایانههای مذکور اقدام خواهیم کرد.
وی افزود: جذب سرمایهگذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت آیپیجلال هند با مشارکت یک شرکت داخلی از دیگر نقاط قوت این بخش به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش هزینه با هدف افزایش سهم بازار حمل ونقل بینالمللی گفت: تخفیف 50 درصدی بر کشتیهایی با محموله ترانزیت خارجی ، تخفیف 70درصدی بر کالاهای ترانزیت خارجی در عملیاتی باربری و ... از نقاط قوت این بخش به شمار میرود.
آخوندی به نقاط ضعف این حوزه اشاره کرد و افزود: ضعف در اشاعه فرهنگ دریانوردی در کشور ، نظام مدیریتی غیر روزآمد با نگاه سنتی و بدون توجه به تحولات ساختاری صورت گرفته در حوزههای موضوعی مختلف، وجود موانع قانونی و اجرایی برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی از نقاط ضعف این بخش اشاره کرد.
وی با اشاره به تهدیدهای حمل ونقل دریایی ما در بخش واردات و صادرات،گفت: عدم پایبندی دولت آمریکا به برجام ،بازگشت تحریمهای ناجوانمردانه و اعمال تحریمهای ثانویه آن کشور برخلاف تمامی موازین بینالمللی و حقوق بشری است. پیدایش ائتلافهای بزرگ کشتیرانی که قدرت چانهزنی آنها را بالا میبرد از دیگر تهدیدهای این بخش به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: گسترش امکان جذب سرمایهگذرای مستقیم خارجی در بنادر رقیب، حضور نیروهای بیگانه در منطقه و اخلال آنها در رفتو آمد آزاد کشتیها از دیگر تهدیدهای این حوزه به شمار میرود.
آخوندی به فرصتهای پیش رو نیز اشاره کرد و گفت: امکان گسترش ترانزیت از خاک کشور برای دسترسی به کشور های آسیای میانه و همچنین ترانشیپ کالا به سایر کشورهای منطقه از طریق بنادر جنوبی و همچنین امکان پیدا کردن شرکای جدید با عنایت به سیاستهای یکجانبه گرایانه آمریکا و تمایل بلوکهای قدرت در جهان برای ایجاد توازن قوا و مقابله با یک جانبهگرایی و همچنین ایجاد نظام بینالمللی چند جانبه گرایانه از مهمترین فرصتهای پیش در این بخش به شمار میرود.
انتهای پیام/