به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور که روز دوشنبه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، بااشاره به وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی گفت: در حال حاضر میانگین بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است که این امر نشاندهنده آن است که ما باید در مجموع حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از دانشجویان را بدون شغل در نظر گرفته و مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ رخدادهایی بسترساز برخی از توسعههای بیرویه در حوزه آموزش عالی کشور شد، افزود: ایجاد دانشگاههای آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در سطح وسیع در آن زمان سبب افزایش بیش از حد نیاز جامعه به مراکز دانشگاهی و فارغالتحصیلان شد که متاسفانه امروزه نیز چالشهای موجود در حوزه آموزش عالی از آنها بیتاثیر نیست.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه اکنون شکلگیری مراکز مختلف آموزش عالی غیر استاندارد، سبب بروز مشکلاتی از قبیل بیکاری فارغالتحصیلان شده است، عنوان کرد: در گذشته ما تا این حد با مشکل بیکاری مواجه نبودهایم البته باید به این موضوع توجه کرد که بیکاری فارغالتحصیلان صرفا به دلیل فقدان شغل در کشور نیست بلکه بخشی از آن به دلیل نداشتن قابلیتهای لازم در دانشجویان است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات انجام شده جهت حل مسائل حوزه آموزش عالی و اشتغال فارغالتحصیلان ادامه داد: به منظور مقابله بااین وضعیت و رفع چالشها، در سال ۹۳ بحث آمایش از سوی وزارت علوم مطرح شد که یکی از مهمترین مباحث موجود در این طرح، مأموریتگرایی و ساماندهی است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه توجه وزارت علوم در سیاستگذاریها، به اسناد بالادستی از جمله طرح آمایش و برنامه ششم توسعه است، گفت: متاسفانه در حال حاضر مأموریتگرایی یکی از مباحثی است که در طرح آمایش مغفول مانده است و روسای دانشگاهها بعضا این موضوع را فراموش کردهاند بیتوجهی به بحث ماموریتگرایی و ساماندهی طرح آمایش سبب بیتوجهی دانشگاهها در جذب دانشجویان متناسب با نیاز بازار و منطقه شده است و برنامه ششم توسعه یکی از اسناد بالادستی است که باید توسط دانشگاهها بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه به بحث تنفیذ اختیار متناسب با جایگاه دانشگاهها به عنوان موضوع مورد توجه دیگر وزارت علوم، اشاره کرد و اظهار کرد: ساماندهی موسسات از جمله موضوع مهم دیگری است که در حال حاضر بصورت جدی دنبال میشود که امیدواریم تا پایان سال ۹۷ اقدامات لازم جهت تحقق این امر انجام شود همراهی مدیران مراکز آموزش عالی از جمله نکات مورد توجه وزارت علوم است، مدیران این مراکز باید توجه داشته باشند که ساماندهی موسسات که اکنون از مقطع دکترا آغاز شده است به درستی انجام شود زیرا امروزه حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی دکترا در کشور وجود دارد درحالی که کل ظرفیت پذیرش دانشگاهها و آنچه جامعه به آن نیاز دارد، ۴ یا ۵ هزار نفر است.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ هزار فارغالتحصیل مقطع دکتری به جامعه تحویل داده میشود در صورتی که ۱۵ هزار نفر از آنها مازاد هستند، افزود: باید جلوی این افسارگسیختگی گرفته شود در حال حاضر همافزایی از وزارت علوم آغاز شده و در این راستا این موضوع بین بخشهای مختلف از جمله آموزش و پژوهش قوت بیشتری گرفته است؛ اکنون این همافزایی باید در دل دانشگاهها نیز شکل بگیرد توجه به شیوههای نوین آموزشی، تحول در برنامهریزیهای آموزشی، بازنگری واحدهای عمومی، اطاله دورههای درسی، مهارت افزایی و ارتقا توان اشتعال را از جمله محورهای مهم و مورد توجه دیگر است که در حال حاضر توسط وزارت علوم پیگیری میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم به بحث مهارتافزایی اشاره کرد و گفت : در این حوزه ۴ محور مد نظر است. بخش اول توجه جدی به دروس کاربردی و عملی است. بخش دوم مرتبط با دروس اختیاری است که در سال ۹۵ این موضوع به دانشگاهها ابلاغ شد که میتوانند دو درس را تا زمانی که در محدوده سنوات دانشجویان باشند به آنها ارائه و تعریف کنند بخش دیگر آموزش مهارتهای عمومی به دانشجویان است که البته بخشی از آن فرابرنامهای است و خوشبختانه اکنون توسط برخی از دانشگاهها دنبال میشود و باید ادامه پیدا کند.
وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که دانشجویان علاوه بر مهارتهای تخصصی متناسب با رشته خود در دانشگاهها، مهارتهای عمومی را هم فراگیرند بحث اشتغال موضوعی همگانی است و منحصرا به آموزش عالی مربوط نمیشود لذا همه دستگاهها و نهادها باید در این حوزه فعالیت و حمایت کنند.
شریعتی نیاسر درباره محورهای مورد توجه سال تحصیلی جدید، عنوان کرد: یکی از نکات مورد توجه امسال، صرفهجویی در مسائل آموزشی است که به عنوان شعار سال نیز در نظر گرفته شده است و بر همین اساس باید تلاش کنیم تا رشتههای کم اقبال و رشتههای تخصصی فاقد اعتبار را حذف کنیم.
انتهای پیام/