اهالی روستای نعمت آباد با تولید بیش از ۶ میلیون اصله گل و گیاه در سال ،حدود بیست میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اسماعیل ۴۱ سال پیش برای پیدا کردن کار روستا را به مقصد شهر ترک کرده بود، چند سالی در مکانیکی کار کرد و دید هیچ جایی بهتر از زادگاه او نیست.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

اسماعیل محجوب گفت: رفتم که برای خودم شغلی دست و پا کنم که دیدم هیچ کاری بهتر از این نیست که به روستا برگردم.

کاری که آقای محجوب از آن صحبت می‌کند پرورش گل و گیاه هست، بازدهی زمین‌های این منطقه سبب شد تا روستاییان دیگر هم به این کار مشغول شوند.

محجوب افزود: بنابر بومی گری و تشویقی که بر بومی‌های محل داشتیم اکثر بومی‌ها هم وارد پرورش گل و گیاه شدند.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

نعمت آباد ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مسکونی دارد که ۱۴۱ هکتار آن را گلخانه تشکیل می‌دهد یعنی به اندازه ۱۴۱ ورزشگاه آزادی پر از گل، در این روستا در هر خانه‌ای را که می‌زنید به پرورش گل و گیاه مشغول هستند.

لیلا خانم یکی از گلخانه داران نعمت آبادی گفت: من با دختر‌ها و  پسرهایم این گلخانه‌ها را برپا کردیم.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

فاطمه خانم یکی دیگر از گلخانه داران این روستا گفت: به همراه همسرم در این گلخانه مشغول به پرورش گل و گیاه آپارتمانی هستیم البته چند کارگر هم هستند که با ما همکاری می‌کنند.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

خدادوست فارغ التحصیل رشته گل و گیاه و از گلخانه داران روستای نعمت آباد ادامه داد: از آنجایی که روستای ما دارای پتانسیل خوب برای کار گل و گیاه در فضای باز بود، تصمیم گرفتم در کنار تحصیل کار پرورش گل و گیاه را در پیش بگیرم.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

نعمت آباد مرجع خریداران گل و گیاه از سراسر کشور

اهالی این روستا با پرورش گل حدود بیست میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک می‌کنند، تنوع گونه‌های گل و گیاه این منطقه سبب استقبال خریداران هم شد.

طالبی از خریداران گل و گیاه استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه شهرستان پاکدشت تا به حال محل خرید بیشتر فروشندگان گل و گیاه استان بود، گفت: قیمت مناسب، تنوع و کیفیت انواع گل آپارتمانی و شاخه بریده نعمت آباد سبب شد تا گل مورد نیاز را از این روستا تهیه کنیم.

رستمی از فروشندگان گل و گیاه تنکابن با بیان اینکه تا به حال گل و گیاه مغازه را از استان‌های تهران و البرز تهیه می‌کرد، گفت: از زمانی که دیدم تنوع گل‌های این روستا زیاد هست و در عین حال مقرون به صرفه هم هست، انواع پیوندی و درختچه‌های زینتی را از این روستا تهیه می‌کنم.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

واسطه گری و بحران منطقه سنگ جلوی پای گلکاران نعمت آبادی

با اینکه ۹۰ درصد مردم نعمت آباد گلکار هستند و بیکاری در این دهکده گل و گیاه رنگ باخته، اما این پرورش دهندگان گل با مشکل مواجه هستند.

امیرصادقی عضو شورای روستای نعمت آباد گفت: واسطه گری و بحران منطقه از عوامل داخلی و خارجی است که در ۲ سال اخیر بر رونق این روستا تاثیرگذار بوده است.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

رمضانی از گلخانه داران این روستا گفت: اگر به این صورت پیش برود همکاران هیچ گونه امنیت شغلی نخواهند داشت و تمام تولیدات آن‌ها در گلخانه‌ها روی دست آن‌ها می‌ماند.

فروش بی واسطه و با قیمت بیشتر در گرو ساماندهی تولیدات گل و گیاه

کاویانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن با بیان اینکه تعاونی فعال در شهرستان وجود ندارد، گفت: درصدد این هستیم به اتفاق گلکاران یک مجمع عمومی تشکیل دهیم تا بتوانیم یک تعاونی فعال در شهرستان داشته باشیم.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

تعاونی که قرار هست همه بهره برداران گل و گیاه را ساماندهی کند تا تولیدات آن‌ها بدون واسطه و با قیمت بهتر به فروش برسد.

روستای نعمت آباد با ظرفیت تولید بیش از ۶ میلیون اصله در سال سهم ۴۰ درصدی از صادرات گل و گیاه شهرستان تنکابن را دارد، ظرفیتی که بهره گیری از آن سبب ایجاد اشتغال و درآمد پایدار در این منطقه می‌شود.

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

 

گلخانه‌ای به بزرگی یک روستا

 

گزارش از مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن محجوب
۱۲:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
سلام به پیج اینستاگرام گلخانه محجوب هم سر بزنید ممنون