صدهاهزار عاشق و دلباخته حسینی از سراسرکشور، روز هشتم محرم خود را به شهر زنجان می رسانند تا با شرکت در مراسم بزرگ‌ترین اجتماع عزاداری کشور عشق و ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت را در برابر دیدگان جهانیان به نمایش بگذارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ صدای پای کاروانی به قدمت تاریخی طولانی با ندای یا ابوالفضل به گوش می رسد.

امروز صدای این کاروان به وسعت دنیای اسلام و به پهنای قلب شیعیان شنیده می شود.

حسینیه اعظم زنجان حکایت دلدادگی مردان و زنانی عاشقی است که دلباخته کوی دوستند و در روز ۸ ماه محرم گرد هم می‌آیند تا در سوگ آفتاب با زینب (س) هم ناله شوند.

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود


حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب شهر زنجان واقع شده ‌است. قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.این حسینه توسط دو فرد بنام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد.

همزمان با آغاز ماه محرم الحرام ، پرچم این مسجد که میعادگاه خیل عاشقان اباعبدالله حسین (ع) است با سلام و صلوات بر اهل بیت و با مداحی و روضه خوانی مداحان اهل بیت (ع) تعویض می شود.

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود
ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی مربوط به حسینیه اعظم زنجان به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سید الشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین (ع) جهانی کرده است.

یوم العباس در زنجان؛ بزرگترین میعادگاه عاشقان حسینی در کشور

سلام آقای مهربانیها سلام بر تو و یاران اندک و وفادارت، سلام بر ابوالفضل نامدارت، سلام برغیرت عباس؛ غیرتی که شکوهش را از نام نامی ابوالفضل بر می گیرد.

اینجا گویا دوباره تاریخ زنده شده است صدای هل من ناصر ینصرنی حسین  شیفتگانش را به این مکان می خواند فریاد "یل یاتار، طوفان یاتار ، یاتماز حسینین پرچمی"دل آسمان را در می نوردد.

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود

مهمترین و باعظمت‌ترین روز برگزاری حسینیه اعظم زنجان هشتم محرم(شب تاسوعا) است.این مراسم مزین به نام نامی حضرت ابوالفضل است سال‌هاست شکوه و عظمت این مراسم عاشقان کوی دوست را به این مکان سرازیر می کند آنها می آیند تا قطره ای شوند در دریای خروشان عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) .

قدمت این مراسم که پرشورترین تجمع آیینی زنجانی‌ها است به دوران قاجاریه می‌رسد که گذشت زمان نه تنها موجب محو آن از خاطره ها نشده، بلکه کشش و ژرفايی آن هرساله بر اجتماع عظيم مردم در دسته این عزاداری؛ افزوده است.

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود
دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان نه تنها همه ساله میزبان عاشقان ابا عبدالله حسینی از جای جای ایران اسلامی است بلکه به برکت جهانی شدن این دسته هر ساله عاشقان حسینی از نقاط مختلف دنیا خود را به این مکان می رسانند تا قطره ای باشند در دریای بیکران ارادتمندان این بارگاه.

حضور بانوان در دسته عزاداری امام حسین (ع)

روز هشتم محرم، در زنجان دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امام زاده سید ابراهیم این شهر حرکت می‌کند در میان راه خیل جمعیت از راه های مختلف خود را به دسته می رسانند بطوریکه در میدان انقلاب تعداد جمعیت به اوج خود می‌رسد .
حضور گسترده زنان در این دسته عزاداری به یاد شیر زن دشت کربلا از جلوه های ویژه این مراسم است در گذشته زنان تنها به عنوان تماشاگر در این مراسم حضور داشتند اما سال های اخیر حضور منظم بانوان به همراه کودکان در پشت سر دسته عزاداری صحنه های ویژه ای را در این مراسم خلق می کند.

مضامین اشعار و نوحه های خوانده شده در روز یوم العباس

مداحی در کشور ما امروز به یک هنر مذهبی و اثرگذار تبدیل شده است ، چراکه فعالیت مداحان به خودی خود ارزشمند است و به واسطه همین فعالیت‎‎ها، دل‌ها به اشکال مختلف متوجه اهل بيت(ع) می‌شوند.

در روز هشتم محرم در زنجان جلوه های ناب و بی بدیل از عزاداری در رسای عبدالله الحسین به نمایش گذاشته می شود که در نوع سبک عزاداری و اشعار و مرثیه ها به عنوان یک نمونه و الگو مطرح است.

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود
مداحان بزرگی همانند حاج ولی الله کلامی زنجانی، مرتضی حیدری، محمود حسینی، یوسف شبیری، جواد رسولی، مهدی رسولی، علیرضا بیگدلی، جلیل محمدی در این روز به مداحی می پردازند.


حاج ولی الله کلامی شاعر و مداح اهل بیت (ع) بیش از 30 سال است که افتخار خادمی در این آستان را دارد.


وی با بیان اینکه هر سال افتخار سرودن نوحه های شب تاسوعای حسینیه اعظم را دارم افزود:جلسات متعددی در مورد تهیه نوحه و آهنگ وگنجاندن مطالب روز، با عوامل و امناء و بویژه ذاکرین تشکیل می شود، ومحصول نظرات در نوحه گنجاده می شود.

                                                                     

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود


این مداح اهل بیت افزود: امر به معروف ، عزتمندی، حمایت از مظلوم ،ظلم ستیزی ولایتمداری وعرض ادب وتوسل به سیدالشهدا علیه السلام وقمربنی هاشم را از اهم موضوعاتی عنوان کرد که در محتوای نوحه ها گنجانده شده است.


کلامی ادامه داد: امسال نیز همچون سنوات گذشته موضوعاتی همچون ایثار و فداکاری حضرت ابوالفضل ، مقاومت یاران سیدالشهداء(ع) در برابر ظلم و ستم و اخلاص یاران آن حضرت و حفاظت و دفاع از حریم اهل بیت در متن اشعار گنجانده خواهد شد.

جلیل محمدی از مداحان استان زنجان است که چند سالیست افتخار مداحی در دسته حسینیه اعظم زنجان را دارد وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛  با بیان اینکه خیلی وقت است که افتخار نوكری اهل بيت(ع) را دارم ولی به طور رسمی از سال 1394 افتخار مداحی در دسته حسینیه اعظم را در کنار پیشکسوتان ستایشگر و پیر غلامان این آستان کسب کردم و این را مدیون توجهات وِیژه امام حسین(ع) می دانم.

وی افزود: از برکات محرم در زنجان تجمع عزاداران حسینی در پایتخت شور و شعور حسینی است که نه تنها افتخاری برای مردم استان بلکه از افتخارات بزرگ عالم تشیع محسوب می شود.

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود


محمدی ادامه داد :مداحی های حسینیه اعظم زنجان تلفیقی از سبک های سنتی و قدیمی و با مضامین استکبار ستیزی و دفاع از مظلومین سروده شده است تا بیانگوی اهداف قیام عاشورا باشد.

این مداح اهل بیت افزود: در سال 96 شعری را با این مضمون ما در مصاف دشمن همچون طوفانیم  در قلب ظلم و ظالم تیری برانیم در دسته اجرا کردم که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت.

 

اجرای طرح ادای نذر نیابتی در حسینیه اعظم زنجان

محمد جواد غم‌پرور رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان با بیان اینکه برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم نشان دهنده ارادت مردم استان به علمدار کربلا امام حسین (ع) است، گفت: هر ساله صدهاهزار سوگوار حسینی از  سراسر کشور، و حتی خارج از کشور روز هشتم محرم خود را به زنجان می رسانند تا در بزرگ‌ترین اجتماع عزاداری کشور شرکت کنند.

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان ادامه داد :حسینیه زنجان؛ دومین قربانگاه جهان بعد از منا است زیرا بعد از "منا" در هیچ کجای دنیا، این تعداد احشام قربانی نمی‌شود.

وی ادامه داد:  مردم  از سراسر کشور با نیت های مختلف  نذورات را پیشکش این آستان می کنند  هزاران راس گوسفند، صدها راس گاو، و ده ها شتر و حتی طیور نذر قربانگاهی است که فقط در منا می شود نظیرش را دید.

غم پرور اضافه کرد:در سال های اخیر عزاداران قربانی های خود را بیشتر به صورت زنده به حسینیه تحویل می دهند و پس از مراسم در مکانی کاملا بهداشتی و با حضور ناظرین شرعی و بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان ذبح می شوند و در بسته های تقریبا نیم کیلویی بسته بندی می شوند.

وی ادامه داد: گوشت های بسته بندی شده هر ساله به صورت دوره ای در یکی از نقاط شهر زنجان بین مردم تقسیم می شود و تقریبا هر شش سال یک بار گوشت های متبرک بین همه مردم استان توزیع می شود.

غم پرور با اشاره به اجرای طرح ادای نذر نیابتی در حسینیه اعظم زنجان گفت:نذورات دقیقا بر اساس نیات عزاداران و زائران در محل مورد نظر هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح در راستای تسهیل در ادای نذر گوسفند و رفاه حال هموطنان انجام می شود اضافه کرد:در این طرح وسایل و لوازم مورد نیاز مسجد حسینیه اعظم براساس نیت صاحب نذر خریداری و دقیقا در محل مورد نظر استفاده خواهد شد.

غم پرور زائران و عزاداران در قالب طرح نذر نیابتی هم می توانند با مراجعه به دفتر نذورات حسینیه اعظم زنجان و یا با شماره 33323030-024 تماس بگیرند.

اجرای طرح اسکان در زنجان

غم پرور با اشاره به اینکه طرح اسکان برای نخستین بار توسط حسینیه اعظم زنجان اجرا خواهد شد گفت: امسال حسینیه اعظم زنجان با توجه به فصل تابستان و پیش بینی حضور گسترده ارادتمندان سید الشهدا(ع) از سایر استان های کشور در مراسم عزاداری  طرح اسکان عزاداران حسینی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: حسینیه اعظم زنجان از ظرفیت همه سازمان ها و مدارس در راستای راحتی و آسایش عزاداران حسینی و اسکان  آنها استفاده خواهد کرد.

خدمت رسانی 4 هزار خادم افتخاری در حسینیه اعظم زنجان

تلاش و ارادات خالصانه خادمین امام حسین (ع) در خلق این حماسه باشکوه ستودنیست بی شک این خلوص نیت و کار برای ائمه اطهار و امام حسین (ع) در پیشگاه خداوند و همچنین امام حسین (ع) مغفول و پنهان نخواهد ماند.

 

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود
مجتبی شهامی مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به اینکه، این تعداد خادم در بخش‌های مختلف حسینیه اعظم زنجان مشغول خدمت‌رسانی هستند، تصریح کرد: از این تعداد 400 نفر خانم ها و 360 نفر آقایان هستند.

وی از هماهنگی‌های انجام شده در حسینیه اعظم زنجان برای برگزاری مراسم باشکوه هشتم محرم خبر داد و افزود: به منظور برقراری نظم دسته عزاداری 400 خادم به بخش انتظامات در این روز اختصاص داده شده است.

زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود


مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان اضافه کرد: امسال 100 خادم جهت پذیرایی از عزاداران، 196 خادم در واحد صوت، 489 خادم در واحد کشتارگاه، 585 خادم در واحدهای ثابت و سیار جمع‌آوری نذورات و امور مالی و 150 خادم نیز در واحد حمل و نقل فعالیت دارند.

وی یادآور شد: امداد و نجات، بسته بندی گوشت تبرک، تحویل، فروش و ذبح احشام، توزیع قبض تبرک، دارالشفاء، تبلیغات، واحد روابط عمومی و خبر، فناوری اطلاعات، اجرای طرح نیابتی و پخت حلوا از دیگر بخش هایی است که خادمین افتخاری جهت برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم خدمت رسانی می کنند.

شهامی همچنین گفت: جهت شناسایی، برای همه خادمین افتخاری حسینیه اعظم کارت شناسایی مخصوص صادر شده است.

ویزیت رایگان در دارالشفای حسینیه اعظم زنجان / حضور دو پزشک اهل سنت برای ارائه خدمت به عزاداران حسینی

شعبانی مسئول دارالشفای حسینیه اعظم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: در ۱۲ روز اول ماه محرم خدمات پزشکی، پیراپزشکی و دندان پزشکی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات دارالشفا روزانه در سه شیفت کاری ارائه می‌شود، اظهار داشت: در این ایام ۲۵ پزشک متخصص، ۳۰ پزشک عمومی و ۷۰ کارشناس پرستاری از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ مشغول به فعالیت هستند.
 
زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود

شعبانی در خصوص ارائه خدمات پیراپزشکی در دارالشفا توضیح داد: با توجه به عدم وجود امکانات پیراپزشکی در دارالشفا، طبق هماهنگی صورت گرفته با علوم پزشکی زنجان خدماتی از قبیل: عکس برداری، سی تی اسکن، فیزیوتراپی و ... به بیمارستان‌های آیت الله موسوی، ولیعصر و بهشتی ارجاع داده و به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به خدمات دندان پزشکی در دارالشفا حسینیه اعظم، تصریح کرد: در دهه اول محرم خدمات کشیدن دندان به صورت رایگان انجام می‌شود که به صورت متوسط روزانه ۳۵۰ خدمت در این بخش به بیماران ارائه می‌شود.
 
زنجان در روزیوم العباس/ در هشتم محرم، زنجان وسعتی به تمام جهان می شود

شعبانی تعداد خادمین افتخاری مرکز دارالشفا را ۲۳۶ نفر اعلام کرد و افزود: روزانه ۳ الی ۴ پزشک عمومی و ۵ الی ۶ پزشک متخصص، بیماران را بصورت رایگان ویزیت می‌کنند.

وی همچنین از ارائه خدمات پزشکان غیربومی به صورت افتخاری در دارالشفای حسینیه اعظم زنجان خبر داد و اظهار داشت: در بین این پزشکان افتخاری دو نفر از پزشکان از اهل سنت هستند تا در دهه اول محرم به ارادتمندان حسینی در دارالشفاء خدمات ارائه کنند.
 
مسئول دارالشفای حسینیه اعظم ارولوژی، جراحی عمومی، متخصص قلب، اعصاب و روان، جراح مغز و اعصاب، زنان، فوق تخصص کودکان، متخصص پوست و مو، ارتوپد و ستون فقرات، طب فیزیکی و سالمندان و داخلی را از جمله خدمات پزشکان متخصص عنوان کرد که در دارالشفای حسینیه اعظم زنجان به مراجعان ارائه می‌شود.
 
 به جرات می توان گفت؛ این همه تلاش و اردات خالصانه خادمین امام حسین (ع) در خلق این حماسه در پیشگاه خداوند و همچنین امام حسین (ع) مغفول و پنهان نخواهد ماند.
 
زهرا نصیری
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
سردارموز ساغ اولسون ،دوشمان لارو خار اولسون،اجرتون با امام حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
خاک پای همتونم ،شما زنجانیها پرچم امام حسین رو بیش از پیش بالا بردید
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۴۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
بسيار زيبا وباشكوه . ويك پيشنهاد: ارسال بسته هاي گوشت نذري به مناطق محروم مثل سيستان وبلوچستان و...
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۴۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
بسيار زيبا وباشكوه . ويك پيشنهاد: ارسال بسته هاي گوشت نذري به مناطق محروم مثل سيستان وبلوچستان و...
Germany
حامد
۱۴:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
افرین بر مردم زنجان اجرتون باحسین ماشاالله