محرم که می‌شود شور حسینی چرخ، چرخ خیاطی‌ها را می‌چرخاند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مشهدی رضا سالهاست با عشق و ارادت به سالار شهیدان به پیشواز محرم می‌ر‌ود، او هر ساله از هفته‌ ها قبل دل به دریای بی کران محرم سپرده و خود را آماده استقبال از عزای پیشوای شیعیان می کند.

احترام و خلوص نیتی که در کار این پیرمرد موج می زند پای خیلی از مسئولین هیات‌ ها و حسینیه ‌ها را برای تامین پارچه ‌های عزاداری و شالهای عزا به این دکان باز کرده است.

نقش زدن نام حسین (ع) بر روی پرچم های قرمز ، مشکی و سبز هر کدام معنای متفاوتی دارد که مشهدی رضا درباره آن اینگونه می گوید: پرچم قرمز بيدار كننده همه عاشقان و دلباختگان آن حضرت است تا بدانند كه امامشان چگونه و با چه مظلوميتی به شهادت رسيده و همانند آن حضرت هميشه آماده جانفشانی در راه خدا باشند.

محرم و کسب و کاری با رنگ ولایت

پرچم سبز نشان خاندان پیامبر (ص) و تقدّس آن است و اشاره به اینکه حسین( ع) از ذریه پاک نبی مکرم اسلام است و پرچم مشکی نشان غم و ماتم در سوگ بی پایان شهدای کربلاست و شيعيان و محبان آن بزرگواران با به تن کردن جامه سياه نیز، حزن و اندوه خود را ابراز کرده و به سفارش ائمه(ع) که فرموده اند: شيعيان در حزن ما محزونند، عمل می کنند.

ماه محرم از دیرباز برای ایرانیان اهمیت بسیاری داشته و همه ساله مساجد، حسینیه ها و تکایا به استقبال سوگواری سید و سالار شهیدا نرفته و علاوه بر دسته ها و هیاتها، کسبه و بازاریان هم با جنب و جوش خاصی به پیشواز محرم می روند.

قرآن و روايات، دوستی خاندان رسول اکرم (ص) را بر مسلمانان واجب کرده اند و خوشا به حال آنان که شرط دوستی را چنان که بايد و شايد به جای می آورند.

محرم و کسب و کاری با رنگ ولایت

محرم و کسب و کاری با رنگ ولایت

پیوند مستقیم شغل با سبک زندگی انسان

عشق به ائمه معصوم نه تنها در قلب مشهدی رضا نقش بسته بلکه کار او نیز با برکت مکتب اهل بیت گره خورده است، وی که شغل پارچه نویسی را از پدرش به ارث برده درباره سالهای جوانی خود اینگونه می گوید: یکی از مهم‌ ترین تصمیماتی که هرجوان در زندگی می‌ گیرد انتخاب شغل بر اساس ارزشهای دینی و اعتقادی خود است.آن سالها پدرم می گفت شغلی که انسان انتخاب می‌ کند، پیوند مستقیمی با سبک زندگی او دارد.

انسان‌ های دیندار حساسیت زیادی در انتخاب شغل خود دارند و کار کردن را برای خود نوعی عبادت می‌‌دانند و در پی کسب و کاری هستند که علاوه بر خیر دنیا، سعادت آخرت را نیز برای آنان به همراه داشته باشد.

وقتی در آن دوران به پدرم می نگریستم میدیدم که هر روز قبل از آغاز کار وضو می گرفت و با چند صلوات همراه با شور و عشق خاصی شروع به دوختن پارچه های حسینی می کرد.از همان موقع فهمیدم که انتخاب شغل نباید صرفا برای کسب درآمد بیشتر باشد ، زیرا زمانی که مبنای کارمان عشق و معنویت باشد پول اندک نیز به زندگیمان برکت فراوان می آورد.

 اگر در زندگی هدفی که برای آینده شغلی ترسیم کرده ‌ایم در آوردن پول بیشتر باشد، ممکن است برای رسیدن به پول به هر فعالیتی روی آوریم.

طبیعتا در چنین شرایطی ملاحظه تبعات معنوی شغل انتخابی به هیچ وجه مد نظر نیست. هر فردی می ‌تواند با روی آوردن به مشاغل کاذب یا حتی نامشروع به تحصیل مال اقدام کند.

اگرچه انسانهایی مانند مشهدی رضا غرق در ثروت مادی و زندگی پر از تجملات نیستند اما برکت حاصل از شغل آمیخته با معنویتشان ، آرامش را مهمان همیشگی قلبشان می کند.

محرم و کسب و کاری با رنگ ولایت

محرم هدایت کننده و تاثیرگذار

حجت الاسلام اباذری کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید: تأمین مخارج زندگی و خدمت به خلق خدا، از برترین عبادات است اما کسب و کارهایی که در ماه محرم رونق بیشتری می‌گیرد اگر آگاهانه و در راستای کسب سود اقتصادی نباشد هدایت کننده و تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه عزاداران امام حسین (ع) باید همچون ایشان در عرصه های مختلف حضور پیداکرده و کار کنند، افزود: کسب و کارهای محرمی باید اثرگذار و انسان ساز باشد و بتواند انسان ها را اصلاح کند.

حجت السلام اباذری می گوید: بر اساس فتاوای مراجع تقلید راه اندازی کسب و کار در ایام عزاداری حرام نیست و هیچ اشکال شرعی بر آن مترتب نیست اما بخاطر گرامیداشت و احترام اهل بیت علیهم السلام مردم سعی کنند این ایام با شرکت در مجالس عزا باعث خشنودی و شادی اهل بیت عصمت و طهارت شوند.

محرم و کسب و کاری با رنگ ولایت

سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.