یک کارشناس آمریکایی مسائل کره شمالی بر ضرورت تفکیک مسئله خلع سلاح شبه‌جزیره کره از موضوع مذاکرات صلح از سوی واشنگتن تاکید کرد.

تحلیلگر آمریکایی: ترامپ باید مذاکرات صلح شبه جزیره کره را از مسئله خلع سلاح هسته‌ای جدا کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه استریت تایمز، یک کارشناس امور کره شمالی در آمریکا گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باید با تفکیک مذاکرات صلح در شبه جزیره کره از موضوع خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ موافقت کند.

ویکتور چا، که سال گذشته از سوی ترامپ برای تصدی مقام سفیری آمریکا در سئول در نظر گرفته شد، به خبرگزاری فرانسه گفت ترامپ ، در زمان دیدار سران دو کره در هفته آتی، باید با مقامات آن‌ها در تلاششان برای دستیابی به اعلامیه‌ای به منظور پایان دادن به جنگ 68 ساله میان دو کشور همراه شود.

بنا به گفته این کارشناس آمریکایی، چین هم احتمالا از این اعلامیه حمایت خواهد کرد.

چا تاکید کرد این موضوع ترامپ را در موقعیت ناخوشایندی قرار خواهد داد زیرا سه کشور دیگر خواهان اعلامیه صلح هستند، اما ترامپ کسی است که اعتبار تحقق صلح شبه جزیره کره را برای خود و برای دست یافتن به جایزه صلح نوبل می‌خواهد. این کارشناس آمریکایی افزود: این بدان معناست که ترامپ باید از خواست خود از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای رها کردن برنامه هسته‌ای این کشور را کنار بگذارد. آنها در وهله اول خواهان اعلامیه صلح و سپس لغو تحریم‌ها هستند و ما ابتدا عاری سازی هسته‌ای را خواستار هستیم. بنابراین باید مذاکرات صلح از موضوع هسته‌ای جدا شود.

به گفته چا، از زمان نشست سنگاپور در ابتدای ژوئن، واشنگتن هر دو موضوع خلع سلاح هسته‌ای و پایان رسمی خصومت‌ها میان دو کره، که از زمان جنگ دو کره در سال 1950 آغاز شد، را با هم دنبال کرده است. از آن زمان تاکنون هیچ اقدام مشخصی حاکی از رفتن کره شمالی به سمت عاری سازی هسته‌ای مشاهده نشده است.

کارشناس مطالعات بین المللی و استراتژیک در واشنگتن اعلام کرد: ما فهرست تاسیسات هسته‌ای، اقدامات در جهت راستی آزمایی و برنامه زمانی کره شمالی را می‌خواهیم. هیچ نشانه‌ای حاکی از اقدام کره شمالی در این راستا مشاهده نمی شود. اگر کره شمالی و جنوبی به سمت اعلام توافق صلح پیش بروند، ترامپ باید در ازای تائید کردن آن چیزی دریافت کند.

چا یادآور شد خواسته ترامپ می‌تواند ایجاد توافق با مقامات پیونگ یانگ برای خروج واحدهای توپخانه‌ای مرزی از منطقه‌ای که به آسانی می‌تواند سئول را هدف قرار دهد، باشد. این کارشناس آمریکایی تاکید کرد اگر به دنبال توافق صلح در شبه جزیره کره هستیم، باید چیز با ارزشی را در ازای آن بدست آوریم. چا این احتمال را مطرح کرد که ترامپ ممکن است برای انجام اینکار خیلی وسوسه شود، برای اینکه آنها را دنبال کند سپس آنها را تحت کنترل بگیرد و بگوید تمام اینها ایده او بوده است.

چا چندان به دستیابی به یک توافق صلح قدرتمند میان دو کره خوش‌بین نیست. پیونگ یانگ از آمریکا می‌خواهد ابتدا تحریم‌ها را لغو کند و تا به امروز تمایل کمی برای اتخاذ گام‌های مهم از خود نشان داده و تنها به بستن سایت‌های آزمایشی خود بسنده کرده‌اند. چا این را یک خلع سلاح واقعی نمی‌داند.

این کارشناس آمریکایی همچنین موضوع گزارش‌های اطلاعاتی اخیر در این کشور را یادآور شد که حاکی از آن است که پیونگ یانگ تولید مواد هسته‌ای و تسلیحات خود را افزایش داده است. چا در پایان این سوال را مطرح کرد: آیا دستیابی به یک توافق خوب برای ما میسر است، یک توافق کاملا جامع با قابلیت راستی آزمایی. 

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار