نایب رئیس انجمن برنج گفت: بورس کالا بدون شک کمک قابل توجهی را به تنظیم بازار برنج خواهد کرد.

تنظیم بازار برنج با عرضه در بورس کالاعلى اکبریان نایب رئیس انجمن برنج  در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به مزایاى عرضه کالا در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا بدون شک کمک قابل توجهی به تنظیم بازار برنج خواهد کرد؛ چرا که در دو سال گذشته که برنج هاشمى در بورس کالا عرضه شد، با موفقیت بسیارى همراه بود. بر همین اساس اکنون هم مى‌توان اقدامات لازم براى عرضه برنج در بورس کالا را در دستور کار قرار داد.

 اکبریان بیان کرد: برنج نوعى تولید ملى محسوب مى‌شود؛ به همین دلیل تمام گروه‌ها باید به تنظیم این بازار کمک کنند و لازم است اقدامات ملى هم جهت بهبود معاملات برنج در بازار صورت گیرد.


بیشتربخوانید: بورس در اولین روز کاری هفته خوش درخشید


اکبریان افزود: نقش بورس کالا در بازار برنج مثبت است و تا زمانى که برنج در بورس کالا عرضه مى‌شد، شاهد تأثیرات مثبت آن در بازار این کالا بودیم.

وی با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یک اهرم براى تنظیم قیمت‌ها محسوب مى شد، گفت: دولت در سال ٩٢ براى نخستین بار برنج پرمحصول و باکیفیت را به صورت توافقى خریدارى و آن را در بورس کالا عرضه کرد که این اقدام مانع از افزایش کاذب قیمت و نیز منجر به ایجاد شفافیت و برقرارى تعادل در معاملات شده بود.

اکبریان بیان کرد: دولت هر سال باید برنج را به صورت توافقى خریدارى کند، اما به دلیل پایین بودن قیمت‌ها در خرید تضمینى کسى تمایل چندانى به خرید برنج ندارد. از سال ٦٨ که قیمت تضمینى لحاظ شد، باید هر سال براساس تورمى که از سوى بانک مرکزى اعلام مى شد افزایش قیمت صورت مى گرفت. اما این تغییر در قیمت تضمینى لحاظ نشد.

نایب رئیس انجمن برنج تأکید کرد: در حالى که اگر این طرح پیش مى رفت، دولت مى توانست از طریق اجرای سیاست قیمت تضمینى در بورس کالا را از کشاورز خریدارى و آن را به بازار عرضه کند که متاسفانه برخی افراد منفعت طلب یک سرى سنگ اندازى‌ها را ایجاد کردند تا بتوانند اهرم اصلى را در اختیار خود بگیرند.

انتهای پیام/

بورس کالا به عنوان یک اهرم براى تنظیم قیمت‌ها محسوب می شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار