یک دبیرستان شبانه‌روزی نمونه دولتی در سیستان بلوچستان، مدرسه‌ای است که در کنکور ۹۷، ۳۰ دانش‌آموزش موفق به کسب رتبه کمتر از هزار شدند.

دانش‌آموزانی که محرومیت را به زانو درآوردند!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛خبر کوتاه بود و عجیب، 30 دانش‌آموز سراوانی در کنکور 97 رتبه زیر هزار کسب کردند؛ این خبر خلاف روالی بود که پیشتر از سیستان‌وبلوچستان و محرومیت‌هایش مخابره می‌شد، اینبار اما خبر موفقیت دانش‌آموزان یک مدرسه شبانه‌روزی در شهرستان سراوان تمام معادلات قبلی را به هم می‌ریزد.

همواره از محرومیت‌های سیستان‌وبلوچستان صحبت بود از کودکان بدون شناسنامه و شاخص‌های پایین عدالت آموزشی که باعث می‌شد این استان در بحث شاخص‌های کیفی رتبه آخر جدول را به خود اختصاص دهد و با اختلاف بسیار در مقایسه با سایر استان‌ها،‌محرومترین استان کشور در شاخص‌های کیفی آموزش باشد.

اینبار اما دانش‌آموزان سراوانی ثابت کردند با وجود تمام محرومیت‌ها حرفی برای گفتن دارند و استعداد اگر باشد محرومیت هم به زانو در می‌آید؛ صحبت از دانش‌آموزان مدرسه‌شبانه‌روزی نمونه دولتی است، همان دانش‌آموزانی که در فضای مجازی با هشتگ ژن خوب معروف شدند.

این مدرسه چند سالی است در کنکور خوش می‌درخشد و امسال هم 30 دانش‌آموز آن رتبه‌های زیر هزار را کسب کردند همچنین چهار رتبه زیر 100، سه رتبه دو رقمی و یک رتبه تک رقمی توسط دانش آموزان این مدرسه اوج استعداد در محرومیت را به جلوه کشید.

پای صحبت‌های مدیر مدرسه

مدیر مدرسه نمونه دولتی شبانه روزی می‌گوید: در چند سال گذشته با توجه به تاثیر معدل در کنکور تلاش کردیم دانش‌آموزان مدرسه در بحث مطالعه کتاب‌های درسی و کسب معدل خوب موفق باشند تا این مسئله امتیازی برای قبولی در کنکور باشد. امسال برای کنکور سه کلاس در گروه ریاضی، انسانی و تجربی داشتیم، دانش‌آموزان تجربی 30 نفر بودند که 16 نفر در رشته پزشکی، یک نفر داروسازی و بقیه پیراپزشکی پذیرفته شدند در گروه انسانی هم آقای عبدالله رئیسی رتبه دو منطقه 3 را به خود اختصاص داد و رشته دبیری دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرد.

دانش‌آموزانی که محرومیت را به زانو درآوردند!

رتبه دو رشته انسانی، معلمی را انتخاب کرد

وی درباره عبدالله رئیسی گفت: او جزو دانش‌آموزان ممتاز ورودی مدرسه بود و زمانی که معدل 19 را کسب کرد، کادر مدرسه تصور می‌کردند که رشته تجربی یا ریاضی را انتخاب خواهد خواهد کرد اما انسانی را انتخاب کرد چون می‌گفت از مطالعه دروس رشته انسانی لذت می‌برد و حالا هم به دلیل علاقه به شغل معلمی و خدمت به دانش‌آموزان منطقه خود رشته دبیری دانشگاه فرهنگیان زاهدان را انتخاب کرده است.

نکته جالب درباره این مدرسه، شبانه روزی بودن آن است. مدارس شبانه‌روزی که در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بودند این بار با موفقیت دانش‌آموزانش سرآمد شده است. در اینباره اربابی عنوان کرد: این دبیرستان ، نمونه دولتی و شبانه‌روزی است یعنی دانش‌آموزان روستایی از مناطق دوردست در آزمون ورودی مدرسه شرکت کرده و پس از پذیرفته شدن درخوابگاه‌ها اسکان داده می‌شوند.

حمایت خیران از دانش‌آموزان مدرسه

اربابی ادامه داد: وقتی صحبت از محرومیت می‌شود،‌ نام استان سیستان‌وبلوچستان در راس است و این مسئله به دلیل کمبودها و عدم توسعه استان در سال‌های متمادی ایجاد شده است اما هیچگاه نمی‌‌توان محرومیت را درباره استعدادها به کار برد. استعداد قابلیت خدادادی است و افراد توانمند با قرار گرفتن در شرایط مناسب می‌توانند استعدادها و توانایی خود را شکوفا کنند در بحث دانش‌آموزان مدرسه ما هم استعداد دانش‌آموزان با حمایت معلمان و خیران بر محرومیت‌ها چیره شد. اعتبارات دولتی محدود است و اگر بخواهیم کار ویژه انجام دهیم برنامه ویژه می‌خواهد بنابراین تلاش کردیم در کنار سرانه دولتی برای مدارس شبانه‌روزی از حمایت خیران بهره‌مند شویم و موسسات خیریه و مردم‌نهاد در این زمینه پای کار آمدند با توجه به اینکه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه و جمعه به دلیل بعد مسافت با خطرات و هزینه‌های بسیاری همراه بود خیران به ما کمک کردند تا بچه‌ها در خوابگاه مدرسه بمانند و در بحث مسائل تغذیه‌ای و خوابگاهی حمایت کردند.

وی بیان کرد: در ایام نوروز دوره اعتکاف علمی داشتیم که تمام این مسائل با همراهی خیران و کادر مدرسه انجام می‌شود و باید به این مسئله تاکید کنم که علت موفقیت مدرسه، احساس مسئولیت اجتماعی بود یعنی دانش‌آموزان فارغ التحصیل سال‌های گذشته در قالب گروه جهادی رهپویان دانش به بچه‌های مدرسه خدمات ارائه می‌کنند، خیران و کادر مدرسه با احساس مسئولیت و دلسوزی از دانش‌آموزان حمایت کردند و نتیجه آن درخشش بچه‌ها در کنکور بود که همین‌ها می‌توانند به استان محروم سیستان‌وبلوچستان برای رفع محرومیت‌ها کمک کنند.

دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی شهید مطهری سراوان، مثال مشت نمونه خروار هستند یعنی تنها نمونه‌‌ای کوچک از استعدادهایی که در بخش‌های مختلف کشور هستند اما بی‌توجهی‌ها مانع از پیشرفت آنها می‌شود، اصرار بر عدالت آموزشی، حمایت از مناطق محروم و مدارس دولتی تنها بر این موضوع تاکید دارد که مانع هرز رفتن استعدادهای طبقات ضعیف جامعه شویم.نکته مهمی که این روزها زیر سایه سنگین بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش و مدارس دولتی به فراموشی رفته است و بالطبع مشهودترین نتیجه آن هرز استعداد فرزندان طبقات ضعیف جامعه، طبقاتی شدن آموزش و انحصار رشد و پیشرفت به داشتن پول و سرمایه است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

دانش‌آموزان یک مدرسه شبانه‌روزی معادله محرومیت را تغییر دادند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
همش دروغه
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۷:۰۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
خدا خیرشان دهد ! اینها : " ما می توانیم " را معنا بخشیدند !! خداوند پشت و پناهشان ! آیا مسولان و دولتمردان ؛ از این اسوه های تلاش و پایداری ، تقدیر خواهند کرد ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۷:۰۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
خدا خیرشان دهد ! اینها : " ما می توانیم " را معنا بخشیدند !! خداوند پشت و پناهشان ! آیا مسولان و دولتمردان ؛ از این اسوه های تلاش و پایداری ، تقدیر خواهند کرد ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
چقدر خوشحال شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
چقدر خوشحال شدم