به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقمآیت الله مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید به استفتائاتی پیرامون «نذر» پاسخ گفت که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.
پرسش : آیا نذر عمل غیر ممکن صحیح است؟
پاسخ : نذر در مورد کارهایى صحیح است که انجام آن ممکن باشد.
پرسش : آیا نذر عمل حرام یا مکروه جایز است؟
پاسخ : کارى را که انسان نذر مىکند باید شرعاً مطلوب باشد، بنابراین نذر کار حرام، یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب، صحیح نیست.
پرسش : آیا نذر به انجام واجبات نیز تعلق می گیرد؟ یعنی اگر آن واجب را انجام ندهیم باید کفاره نذر هم بدهیم؟ مثلا نذر کنیم که تا آخر عمرمان نماز بخوانیم. در نیت نیز باید کلمه واجب را باید ذکر کنیم؟
پاسخ : همین که بداند طبق وظیفه نماز نذر را بجا می آورد کفایت می کند و لازم نیست نیت را به زبان بیاورد . نذر به انجام واجبات نیز تعلق می گیرد و در صورت ترک واجب علاوه بر اینکه معصیت کرده باید کفاره نذر نیز بپردازد.
پرسش : اگر ختم دعا یا صلوات نذر کنیم که تا چند روز بخوانیم و بین آنها یک یا دو روز فاصله افتاد آیا باید قضای آن را بجا آورد یا اینکه از اول شروع کنیم؟
پاسخ : در صورتی که اتصال شرط نشده باشد می تواند ایام ترک شده را بیفزاید ولی اگر اتصال را شرط کرده و ترک آن ایام عمدا صورت گرفته مجددا بجا آورد.
پرسش : اگر نذر کند هر سال فلان مقدار اطعام کند. و سال به سال به علّت استقبال، مقدار اطعام را اضافه کند، بايد به اضافه نيز پايبند باشد؟
پاسخ : اگر از ابتدا نذر کرده که هر سال مقداری را اضافه کند، مقدار اضافه جزء نذر است. و الاّ تنها همان مقدار اوّل جزء نذر محسوب می شود.
پرسش : حکم گهواره علی اصغر و نذر آن چیست؟
پاسخ : بهتر است بجای آن جلسات پرشکوه برقرار کنند و وجوه نذر را در آنجا هزینه کنند.
پرسش : نذر طبل برای دسته جات عزاداری صحیح است و عمل به آن با شرایط نذر واجب است؟
پاسخ : عمل به این نذر لزومی ندارد.
پرسش : در شرایط کنونی نذر شمع چه حکمی دارد؟
پاسخ : چون در گذشته روشنایى اماکن وامامزادگان با شمع بوده و اکنون این مطلب از بین رفته، نذر شمع رجحانى ندارد.
انتهای پیام/ش