روزنامه النشره لبنان در مطلبی با اشاره به شکست سیاست‌های داخلی و خارجی ولیعهد سعودی نوشت او جایگاهش را به تدریج از دست خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه النشره چاپ لبنان در یادداشتی نوشت: همچنان که ستاره بخت و اقبال محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بیش از یک سال پیش به صورت سریع و چشمگیر و ناگهانی درخشید؛ مدتی است ستاره بخت وی رو به افول نهاده است. او که زمانی خبرهایش دنیا را پر کرده و مردم را به خود سرگرم کرده بود هم‌اکنون به طور کلی از کانون توجه خارج شده است و حتی روزنامه‌های خارجی از جمله روزنامه‌های کشور‌های اروپایی و آمریکایی این روز‌ها از «به شماره افتادن روز‌های» ولیعهد (حضورش در قدرت) سخن می‌گویند.

در این مطلب آمده است: در واقع این مسئول سعودی جوان موفق نشد جایگاه و موقعیت خود را در میان باشگاه رهبران عرب حفظ کند و از زمان به قدرت رسیدن خود و به صورت غیرمستقیم بر عهده گرفتن مسئولیت‌های پادشاهی، شیوه نادرستی را در برخورد با افراد دور و نزدیک خود در پیش گرفت و با همه آن‌ها رفتار بی‌رحمانه‌ای داشت و «خیزش» اجتماعی که تلاش کرد به وجود آورد و فکر می‌کرد ضامن کسب مصونیت مردمی برای اوست نیز سودی برایش نداشت، اما لغزش‌های ولیعهد عربستان خیلی بیشتر از آن بود که بر آن‌ها سرپوش گذاشته شود. از روابط سست داخلی با افراد خاندان پادشاهی و بازداشت خانگی برجسته‌ترین آن‌ها و گرفتن پول‌های زیادی از آن‌ها تا وعده‌های عمل نشده در تأمین اشتغال برای جوانان و بهبود شرایط زندگی و ایجاد طرح‌های سرمایه‌گذاری که به گفته وی چهره عربستان را تغییر می‌داد تا نبرد‌های سیاسی و نظامی شکست‌خورده‌اش در یمن و قطر و روابط متزلزلش با آمریکا که دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، تنها از آن برای کشور خود (از نظر مالی) بهره برداری کرد.

بن سلمان همچنین سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در اروپا کرد که از نظر سیاسی نتیجه مثبتی برایش به دنبال نداشت.

در ادامه این مطلب آمده است: عربستان طی چند هفته‌ای است روابطش را با کانادا کاهش داده، اما به حدی نرسیده است که ریاض قادر بسازد با قدرت به عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بازگردد و بر اساس واقعیت‌های کنونی به نظر نمی‌رسد ستاره محمد بن سلمان مجددا بدرخشد زیرا نشانه‌های یک بحران اقتصادی در عربستان ظاهر شده و همچنان از نقطه ضعفش یعنی یمن رنج می‌برد و نمی‌تواند به یک پیروزی قاطع در این جنگ دست پیدا کند تا از بازندگی خارج و برنده شود.

النشره افزود: ولیعهد عربستان با وجود آنکه تام‌الاختیار بود و تصمیماتی گرفت که کسی جرأتش را نداشت بگیرد، کشور را خوب اداره نکرد  و تقدیر با تدبیر جور در نیامد به همین سبب چه بسا در آینده شاهد رکود و انسداد در عربستان باشیم و این موضوع اثر منفی بر اوضاع عمومی این کشور در میان کشور‌های عرب خلیج (فارس) و کشور‌های عربی بر جای می‌گذارد؛ زیرا اوضاع داخلی عربستان همچنان نا به سامان و اختلافات همچون خاکستری زیر آتش است. افزون بر آن اوضاع سیاسی، مالی و اقتصادی این کشور نیز دچار بی‌ثباتی است و ریاض از زمان به درستی استفاده نکرد تا به مسئله یمن فیصله دهد و موضوع روابط با قطر را چه مثبت یا منفی نتوانست حل کند و همین باعث می‌شود امتیازات و وجهه‌اش را به عنوان رهبر کشور‌های عرب خلیج (فارس) و به عنوان کانون پیشتاز در تصمیمات عربی از دست بدهد.

نویسنده این مطلب در انتها نوشت: در پایان نوشت هیچ کس نمی‌تواند، آینده را پیش‌گویی کند، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد همه طرف‌ها یک گام در حال فاصله گیری از محمد بن سلمان هستند و اگر این مسئول سعودی برای اصلاح امور کاری نکند، چه بسا به مرور زمان این فاصله گیری‌ها بیشتر و بیشتر شود. آیا در تلاش‌هایش موفق خواهد شد یا آنکه به برداشتن گام‌هایی ناموفق بسنده خواهد کرد که تأثیری بر اوضاع نخواهد گذاشت و فقط شرایط کنونی را حفظ خواهد کرد و چه بسا عرصه را به روی برخی تلاش‌های داخلی و خارجی برای برخی تغییرات اساسی در حکومت به منظور اطمینان بخشی به سعودی‌ها و نواختن آهنگی جدید باز خواهد گذاشت تا سعودی‌ها بر اساس این آهنگ جدید در مسیر تحولات شتابان منطقه حرکت کنند؟!

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار