کاخ سفید بعد از شکست دو مقام سیاسی تحت حمایتش در عراق از کاهش حضور و نفوذ خود، در مقابل افزایش حضور ایران در این کشور به شدت نگران است.

به گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس عراق سرانجام رئیس جدید خود را انتخاب کرد و محمد الحلبوسی با کسب ۱۶۹ رای به عنوان رئیس پارلمان این کشور معرفی و گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربود. محمد ریکان الحلبوسی سیاستمدار عراقی متولد دوم اکتبر ۱۹۸۲ و استاندار سابق الانبار است که از سال ۲۰۱۴ به عنوان معاون رئیس پارلمان عراق فعالیت کرده و عضو فراکسیون الحل به رهبری جمال الکربولی بازرگان عراقی هم بوده است. انتخاب وی در چند روز گذشته واکنش‌های زیادی به همراه داشته و مخالفان ریاست او بر مجلس عراق، تحت این عنوان که رئیس پارلمان جدید با سیاست‌های ایران در منطقه همسوست، سعی در تخریب او  دارند.

الحبوسی و تلاش برای تعامل با تهران

اما هجمه‌ها علیه الحلبوسی مبنی بر سیاست دوستانه وی در قبال ایران توسط مخالفانش بی راه نبوده و او در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی مخالفت خود برای استفاده از خاک عراق به منظور حمله به ایران را اعلام کرد و گفت که تمام تلاش خود، برای دفاع از عراق و همسایگانش را به کار خواهد گرفت. این سخنان رئیس مجلس عراق آب سردی بر پیکره دشمنان ایران، عراق و جبهه مقاومت و در راس آنها آمریکا بود که برخی از نقشه‌های آنان برای نفوذ بیشتر و ایجاد ناآرامی‌های جدید در کشور عراق را خنثی کرد.

رئیس جدید مجلس عراق و همسویی با جبهه مقاومت

تمایل الحلبوسی برای برقراری ارتباط عمیق‌تر با جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی او با علی لاریجانی همتای ایرانی اش بیشتر نمایان شد و رئیس مجلس عراق در این تماس آمادگی خود برای بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه را آنهم در کنار ایران، به روشنی اعلام کرد و با بیان اینکه مردم و نمایندگان مجلس این کشور همواره قدردان حمایت‌های بی شائبه تهران از بغداد به ویژه کمک به آزادسازی عراق از وجود تروریست‌های داعش بوده اند، تاکید کرد که نمایندگان مجلس این کشور مخالف هرگونه اعمال فشار و تحریم اقتصادی علیه ایران هستند و این تحریم‌ها را ناعادلانه دانسته و در کنار ایرانیان باقی خواهدماند.

این اولین بار نیست که ریاست جدید مجلس عراق  مخالفت خود را با حضور نیرو‌های آمریکایی در کشورش نشان می دهد، بلکه او در گذشته هم سیاست‌های مداخله جویانه واشنگتن را مورد نقد قرار داده بود، به طوری که در زمان تصدی استانداری الانبار با صدور دستوری خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یابی با حضور فرمانده پلیس و مدیر امنیت ملی و معاون امنیتی استاندار این منطقه جهت تحقیق درباره حمله بالگرد آمریکایی به منطقه البغدادی شد، حمله ای که در جریان آن برخی خودرو‌های شخصی و امنیتی هدف حمله قرار گرفته بودند.

واکنش ها به یک انتخاب در عراق

بی جهت نیست که واکنش آمریکایی‌ها نسبت به این انتخاب زیاد طول نکشید و اولین موضع گیری آنها با ولید فارس مشاور سابق سیاست خارجی ترامپ شروع شد که در صفحه توئیتر خود، عراق را برای آمریکا از دست رفته دانست و نوشت"رئیس جدید پارلمان عراق اعلام کرده که بغداد، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرا نمی‌کند و رئیس مجلس ایران را به منظور تقویت ائتلافشان به عراق دعوت کرده است. " ولید فارس انتخاب محمد الحلبوسی به ریاست پارلمان عراق را  "بسیار بد" خوانده و تاکید می‌کند؛ "دولت ترامپ باید درباره تیمِ کاری آمریکا در عراق بازنگری کند، زیرا همانطور که می‌بینیم نتیجه حاصل شده واقعا بد است". این اظهارات همگی نشان از اهمیت مجلس عراق برای آمریکایی‌ها دارد، از نظر واشنگتن پس از انتخاب الحبوسی به طور حتم اخلالی در پیشبرد سیاست‌های آنان در عراق ایجاد می‌شود.

جدا از اظهارنظرهای آمریکایی ها، واکنش احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراق پس این انتخاب جالب توجه بود، به طوری که مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در اولین ساعات پس این انتخاب پیروزی محمد الحبوسی به عنوان  رئیس مجلس تبریک گفت و شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش اهل الحق عراق هم در توئیتی در واکنش به انتخاب الحلبوسی به ریاست پارلمان جدید عراق نوشت " انتخاب رئیس جدید مجلس این کشور سرآغازی موفقیت آمیز برای آینده‌ای بهتر بود".

رئیس جدید مجلس عراق و همسویی با جبهه مقاومت

نگرانی واشنگتن از روی کار آمدن الحبوسی

شکست خالد العبیدی نامزد تحت حمایت آمریکایی‌ها در انتخابات پارلمان و کاهش مقبولیت العبادی در میان احزاب عراقی، کاخ سفید را درباره کاهش حضور و نفوذ خود، در مقابل حمایت های بغداد از ایران آنها را نگران کرده و شکست مقامات تحت حمایت ایالات متحده در رقابت‌های سیاسی عراق بر سر دو پست کلیدی و مهم در دولت این کشور هم نشانگر آن است که آمریکا در جاه‌طلبی‌ها و تلاش برای تثبیت نفوذش در عراق پس از جنگ، متحمل دو ضربه شدید شده است، ولی به طور حتم واشنگتن به راحتی حضور و نفوذ در عراق را از دست نداده، در عین حال خود را برای توطئه‌های جدید آماده خواهند کرد، همچنین روند رو به جلو تشکیل دولت در این کشور در کنار ایجاد وحدت و ائتلاف بین مردم و گروه‌های سیاسی عراق، می تواند مانع جدی در مقابل سیاست های آمریکا در قبال بغداد باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس عراق ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
اگر اتحاد باشد در بین کشورهای منطقه امریکا بیرون خواهید کرد به امید خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
آمریکا را از خاورمیانه بیرون میکنیم.
آخرین اخبار