خداوند چندین بار در قرآن کریم از سرنوشت افراد رباخوار سخن به میان آورده است و این موضوع در احادیث و سخنان ائمه نیز به چشم میخورد که میگویند سرنوشت رباخواران پر شدن شکمشان از آتش جهنم است و دیگر جزاهایی که ذکر شده است.
در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز به بررسی ربا و انواع آن و همچنین جزایی که پروردگار برایشان در نظر گرفته است بپردازد، پس پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
یکی از مواردی که قرآن کریم به صراحتاً درباره آن سخن گفته و مردم را از ارتکاب به آن نهی فرموده، «رباخواری» است.
رباخواری از نظر قرآن کریم حرام است و رباخوار با این عمل به جنگ با خدا میرود.
این مطلب را از دست ندهید: با این ذکر از آتش جهنم در امان بمانید!
امیرالمؤمنین (ع) در این خصوص میفرماید: هرکس ربا بخورد خداوند شکم او را از آتش جهنم پرمیکند و به قدر آنچه که از ربا مال بدست آورده اگر در راه خدا انفاق کند، خداوند قبول نمیکند، همچنین رباخوار همیشه مورد لعنت خدا و فرشتگان است.
رسول اکرم میفرماید: هرکه ربا بخورد سرانجام او به فقر و بیچیزی میانجامد (نهجالفصاحه)
قانونگذار در تعریف جرم رباخواری به موجب مادهی ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی عنوان میدارد که: «هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل: بیع، قرض، صلح و امثال آن که جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید، ربا محسوب میگردد و جرم شناخته میشود. مرتکبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطهی بین آنها علاوهبر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم میگردند.»
این مطلب را از دست ندهید: جهنم ابلیس به چه صورتی خواهد بود؟
با عنایت به مادهی فوق، درواقع ربا به معاملهای گفته میشود که طرفین با ایجاد قراردادی (در قالب عقد بیع، عقد قرض و…) توافق میکنند که شخصی بابت پولی که به دیگری قرض میدهد در سررسید مشخص، علاوهبر مبلغ اصلی موردقرض، سود اضافهای از طرف دیگر قرارداد دریافت کند. در معاملهی ربوی دو شخص ربادهنده (کسی که در ازای دریافت مبلغی، سود اضافه پرداخت میکند) و ربا گیرنده (کسی که مبلغی را قرض میدهد و سود اضافه را دریافت میکند) وجود دارد که به موجب قانون هر دو شخص مجرم و قابلمجازات میباشند (معاونت در معاملهی ربوی، به این صورت که با وساطت شخصی ارتکاب ربا تسهیل یابد هم به موجب قانون جرم انگاری شده است.) مگر در صورت وجود استثنائاتی که طبق شرع و قانون از آن صحبت شده است و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
بیشتر بدانید: آتش جهنم چگونه انسان را میسوزاند؟
لازم به ذکر است که ربا به وسیلهی پرداخت و دریافت سود اضافی محقق میگردد که در معاملات ربوی این شرط دارای اجزائی ضروری است و درصورتی که عمل ارتکابی فاقد یکی از اجزای ذیل باشد از شمول ربا و مادهی ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی خارج میشود:
به این معنی که بلافاصله و همزمان با انعقاد قرارداد و دریافت مبلغ موردنظر، طرفین صریحا یا ضمنا با هم توافق کنند که سود اضافهای که به مبلغ اصلی قرض تعلق میگیرد، چه مقدار و در چه سررسیدی باشد. در غیر این صورت، اگر علاوه بر مبلغ مورد قرض، مقترض (کسی که مبلغی را قرض میگیرد) بهصورت کاملا اختیاری و آزادانه مبلغ اضافهای را به مقرض (کسی که به دیگری چیزی را قرض میدهد) پرداخت کند، چنین عملی ربا تلقی نمیشود.
وجود این شرط برای تحقق ربا ضروری است و مقدار شرط مازاد باید بهصورت کاملا قابلتوجهی باشد که به اقتصاد فرد لطمه وارد کند.
به معنی دادن و گرفتن سود اضافی میباشد. درغیراین صورت حتی با پرداخت ربا دهنده، درصورتی که به قبض ربا گیرنده نرسد حتی در صورت توافق بر شرط اضافه در معاملهی ربوی، ربا محقق نمیشود.
این مطلب را از دست ندهید: شلوغترین طبقه جهنم کجاست و چه کسانی در آن هستند؟
اهمیت این شرط تا جایی است که صرف دریافت سند پرداخت وجه مازاد (مانند اعطای وکالت فروش منزل ربا دهنده به ربا گیرنده یا دریافت چک و سفته) بدون اخذ و قبضوجه یا مال موردنظر ربا تحقق پیدا نمیکند.
به موجب ماده یک قانون، نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی ربا بر دو نوع است:
در هشت آیه از آیات قرآن کریم درباره «ربا» سخن گفته شده است که ما بخشی از این آیات را همراه با تفسیر آنها از تفسیر نور حجتالاسلام محسن قرائتی برای علاقهمندان میآوریم:
این مطلب را از دست ندهید: علت خلق جهنم چه بود؟ / جهنم چه زمانی خلق شد؟!
سوره بقره آیه ۲۷۸
«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الْرِّبَو اْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! تقواى الهى پیشه کنید و آنچه را از (مطالبات) ربا باقى مانده است، رها کنید، اگر ایمان دارید.
نکتهها
در آیات قبل به مفاسد ربا اشاره شده که ربا فرد و جامعه را از تعادل خارج و آشفته مى کند؛ «یتخبّطه الشیطان» و روشن شد که ربا در حقیقت کم شدن است، نه زیاد شدن؛ «یمحق الربا» اکنون نهى از ربا را صریحاً بیان مى کند. «ذروا مابقى من الربا»
بیشتر بدانید: هفت نفر اول جهنم را بشناسید
در تفاسیرِ مجمعالبیان، المیزان و مراغى نقل شده است که وقتى آیه تحریم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن ولید، عباس و عثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبکارى خود، از پیامبر (ص) کسب تکلیف کردند و آیه فوق نازل شد. پیامبر (ص) بعد از نزول این آیه فرمود: عباس، عموى من نیز حق مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، باید خویشان من دست از ربا بردارند. همچنان که در طى خطبه اى فرمود: «وکلّ ربا فى الجاهلیة موضوع تحت قدمىّ هاتین و اوّل ربا اَضع ربا العباس» تمام رباهاى مقرر در دوره جاهلیت را زیر پاى مى اندازم و از همه پیشتر رباهایى که براى عباس است.
پیامها
سوره بقره آیه ۲۷۹
«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَ لِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ»؛ پس اگر چنین نکردید (بدانید که) اعلان جنگ با خدا و رسولش دادهاید و اگر توبه کنید، (اصل) سرمایههاى شما از آنِ خودتان است. (ودر این صورت) نه ستم مى کنید و نه بر شما ستم مى شود.
نکتهها
در اسلام، نه اجازه ربا و بهره کشى و استثمار داده شده و نه اموال مردم یک جانبه مصادره مى شود. در بعضى نظام ها، مالکیت ملغى و تمام اموال را از صاحبانشان مى گیرند و در برخى دیگر، استثمار و بهره کشى و ربا، به هر شکلى آزاد است.
پیامها
این مطلب را از دست ندهید: نظر مراجع تقلید درباره ربا/ عاقبت ربا خواری چیست؟
سوره نساء آیه ۱۶۱
«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! ربا (و بهره پول) را با افزودن هاى مکرّر نخورید، از خدا پروا کنید تا شاید رستگار شوید.
نکتهها
این مطلب را از دست ندهید: با این ذکر در میان بالهای فرشتگان از آتش جهنم در امان باشید!
این آیه همراه با هشت آیه بعد، در میان آیات جنگ اُحد قرار گرفته است. شاید این امر به این جهت باشد که مسائل اخلاقى و اقتصادى، در یک نظام دفاعى مؤثر است. جامعه اى که افرادش اهل اخلاص و ایثار، و سبقت در کارهاى خیر، و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفق خواهند بود، ولى جامعه پول پرست و بخیل و نافرمان و مصرّ بر ارتکاب گناه، یقیناً شکست خواهد خورد.
آیات تحریم ربا، در چند مرحله و به صورت تدریجى نازل شده است. گام اول، انتقاد از رباخوارى یهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه» گام دوم این آیه است که منع از رباى چندین برابر مى کند و در گام سوم، اسلام حتّى یک درهم ربا را تحریم و به منزله جنگ با خدا معرفى کرده است.
پیامها
انتهای پیام/
1-همه ما کم و بیش یا در بانکها سپرده داریم و یا تسهیلات گرفته ایم.
2- ربا به فعل قرض تعلق می گیرد.
3- به بانک که مراجعه می کنید دو نوع حساب دارند الف قرض الحسنه ب- سپرده سرمایه گذاری
4- تسهیلات بانکها هم دو نوع است الف- قرض الحسنه ب- تسهیلات عقود اسلامی
بنابراین سپرده قرض الحسنه و یا تسهیلات قرض الحسنه به عنوان قرض می باشند.
و کدام بانک دیدی که کار اقتصادی کند.
از مومنین التماس دعا دارم .
با دعای خویش کمکم کنید تا از این چاه به سلامت خارج شوم. وکارم به زندان و دادگاه نکشد.