می گویند صبح ها باید آب پرتقال بخورید، و صبحانه حلیم جو پرک (اوت میل) می چسبد. اما چرا؟ هیچ دلیل خاصی ندارد. کارشناسان علم تغذیه متوجه شده اند خوردن این دو خوراکی با هم به مراتب بهتر از جدا خوردن آنها برای تندرستی ما مفیدتر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛کارشناسان علم تغذیه بر این باورند که خوردن بعضی مواد غذایی باهم اثر بهم فزاینده دارد، و شاید به همین دلیل باشد که ایتالیایی ها به روی گوجه فرنگی روغن زیتون می ریزند، و ژاپنی ها با ماهی سویا می خورند.

یک کارشناس تغذیه می گوید: "دانش ترکیب غذاها بسیار جذاب است، زیرا این دانش در طول دوران بدست آمده، کاری که ما با داروها نمی توانیم انجام دهیم. این ترکیب غذاها در یک سیستم پیچیده که همان روش زندگی است بدست می آید."

رابطه خورنده با خوراک یک رابطه تکاملی است، و شاید به همین دلیل باشد که رژیم های غذایی سنتی عمر انسان را طولانی تر می کند.

آخرین تحقیقات علمی نشان می دهد که خورد این مواد غذایی با هم می تواند اثر بهم فزاینده تندرستی داشته باشد.

گوجه فرنگی با آواکادو

گوجه فرنگی پیگمنت "لیسوپن" دارد که در کاهش خطر سرطان و بیماریهای قلبی بسیار موثر است. در صورت خوردن گوجه فرنگی با یک ماده غذایی چرب، امکان جذب لیسوپن بیشتر می شود، به همین دلیل توصیه می شود با سس کوآکامول (آواکادو) گوجه فرنگی بخورید.

شاید به همین دلیل هم باشد که در سواحل مدیترانه سس گوجه فرنگی را با یک چیز چرب مانند روغن زیتون می خورند. با سالاد هم حتما روغن زیتون بخورید، و اگر روغن زیتون دوست ندارید از گردو، پسته و یا پنیر رنده هم می توانید استفاده کنید.

حلیم جوپرک و آب پرتقال

خوردن این دو غذا باهم هنگام صبحانه، دو برابر بهتر از خوردن یکی از آنها می تواند رگهای شما را از چربی ها پاک کند، و امکان حمله قلبی را کاهش دهد.

علت چیست؟ وجود ترکیب ارگانیک "فنول" در این دو غذا، کلسترول ال.دی.ال شما را بهتر از خوردن جدا جدای این دو تثبیت می کند.

بروکولی با گوجه فرنگی

تحقیقات جدید نشان می دهد که ترکیب این دو غذا باهم جلوی سرطان پروستات را می گیرد، اما هیچکس مطمئن نیست که دلیل آن چیست.

به گفته استاد دانشگاه ایلینویز آمریکا، این ترکیب غذایی در موشها باعث شکسته شدن غده سرطانی در پروستات می شود، در حالیکه تنها را موثر دیگر عقیم کردن حیوان است. این کارشناس می گوید: "ما می دانیم که پودر گوجه فرنگی رشد غده را کم می کند. ما می دانیم که بروکولی هم همین کار را می کند، و می دانیم که باهم خورد این دو بهتر است. اما ممکن است سالها طول بکشد تا بفهمیم دلیل آن چیست."

بلوبری و انگور

به گفته یک کارشناس تغذیه، "خوردن بعضی از میوه ها با هم از خوردن تک تک آنها مفیدتر است. تحقیقات نشان می دهد اثر آنتی اکسیدانت خوردن چند میوه باهم اثری بهم فزاینده است.

کارشناسان می گویند خوردن چند وعده میوه‌های متنوع در روز خطر ابتلا به بیماریها را کاهش می دهد و بسیار ارزانتر و مفید تر از خرده مغذی های جانبی است.

سیب و شکلات

سیب قرمز ماده ای ضد التهابی به نام "کرستین" دارد. این ماده خطرات ناشی از آلرژی، حمله قلبی، الزایمر، پارکینسون، و سرطان های پروستات و ریه را کاهش می دهد.

شکلات، انگور، شراب قرمز و چای هم ماده دیگری به نام "کاتچین" دارند که یک آنتی اکسیدانت است. بر اساس یک تحقیق انجام شده، مصرف این دو ماده باهم می تواند گرفتگی رگها را کاهش دهد و به سلامت قلبی و عروقی شما کمک کند.

لیمو با کیل

کارشناسان می گویند که آبلیمو کار جذب آهن موجود در گیاهان را راحت می کند. به همین دلیل آنها توصیه می کنند تا ویتامین س میوها، توت فرنگی، گوچه فرنگی، فلفل دلمه ای و بروکلی را با سبزیجات آهن دار مانند اسفناج، تره فرنگی، چغندر، کیل و شارد بخورید.

سویا با ماهی سالمون

سویا دارای ویتامین د است و ماهی های تن و سالمون هم یکی از منابع خوب این ویتامین هستند. ما از طریق پوست بدن می توانیم ویتامین د تولید کنیم، اما تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد از کمبود ویتامین د رنج می برند. خوردن این دو غذا با هم می تواند این کمبود را جبران کند.

کره بادام زمینی و نان سبوس دار

آمینو اسیدهایی که در گندم نیست، در بادام زمینی فراوان است. معمولا کم پیش می آید که شما تمامی طیف آمینو اسیدها را در یک غذا پیدا و عضلات خود را با آنها تقویت کنید (به ویژه در سن پیری).

بعد از ورزش خوردن یک برش نان تست سبوس دار با کره بادام زمینی از خیلی از مواد غذایی که برای ورزشکاران توصیه می شود بهتر است.

گوشت قرمز و رزماری

گوشتی که روی زغال کباب می شود، تکه های سوخته دارد که سرطان زا هستند. استفاده از رزماری، و بخاطر انتی اکسیدانتهای موجود در آن می تواند این خطر گوشتهای کبابی را کم کند.

زردچوبه و فلفل سیاه

زردچوبه از ادویه های بسیار پرخاصیت است، اما جذب آن در بدن اگر به تنهایی مصرف شود کند است. برای رفع این مشکل متخصصان توصیه می کنند که زردچوبه را با فلفل سیاه مخلوط کنید و به این ترتیب قدرت جذب آن هزار بار بیشتر می شود.

سیر و ماهی

علاقمندان به غذاهای دریایی می دانند که مواد بهم فزاینده بسیاری در یک تکه ماهی وجود دارد. مواد معدنی مانند روی، آهن، ید، مس، سلنیوم، همراه با روغن های کاهند کلسترول.

اما خوردن ماهی با چند پره سیر کلسترول شما را بهتر کاهش می دهد، تا زمانی که ماهی را به تنهایی مصرف کنید.

تخم مرغ با طالبی

اگر صبح ها تخم مرغ می خورید، نوشیدن یک لیوان آب طالبی با آن می تواند اثری بهم فزاینده برای انرژی روزانه شما داشته باشد.
ترکیب این دو غذا میزان قند خون شما را متعادل می کند و جلوی سوء هاضمه را می گیرد.

ماست و بادام

ویتامین د موجود در ماست، شیر و ماهی با چربی بادام بهتر جذب بدن می شود. از ماست معمولی استفاده کنید، و با خوردن چند بادام از تمامی مواد غذایی آن بهره مند شوید.

منبع:العربیه

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.