به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ آیت الله حسین نوری همدانی مراجع تقلید شیعیان در دیدار اساتید و دستاندرکاران همایش «تصوف؛ شاخصهها و نقدها» از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار میشود تصریح کرد: تصوف از فرقههای انحرافی است و آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان در جلد پنجم، فرقههای انحرافی که در اسلام هستند را ذکر کرده و در آنجا از صوفیه نام برده است که از چه جهتی در اسلام انحراف ایجاد کرده و از آیات قرآن استفاده کردهاند.
وی با نقد وحدت وجود در تفکر صوفیه بیان کرد: در فقه ما چند جا درباره صوفیه بحث شده است، باید توجه کرد که عرفان ما دارای درجات بلندی است و صوفیه خود را به نام عرفا قلمداد کردند و نخستین بحث ما این است که باید فرق بین عرفان و تصوف را روشن کنیم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه امام خمینی(ره) و آیت الله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستند ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، گفت: صوفیان چهره سازی کردند و شخصیتهای خود را با چهره بسیار درخشان نشان دادهاند.
وی با بیان اینکه آنها بعد از چهره سازی، چهره آرایی کردند، به طرح این سوال پرداخت که به چه دلیل از حسن بصری، شقیق بلخی، معروف کرخی، بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده است؟
آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: این چهره سازی به اندازه ای حیله گرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را در شمار چهرههای بزرگان خود قرار داده اند یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کردهاند.
این مرجع تقلید گفت: تمام خصوصیاتی که ما برای ائمه خود قائل هستیم که ائمه(ع) طی الارض داشته و در جمادات و نباتات و حیوانات تسلط دارند را اینها در چهره سازیهایی که کرده اند، برای صوفیان بیان کرده و عظمتی که ما منحصر در اهل بیت میدانیم را برای بزرگان خود حراج کردند.
وی افزود: بنده لازم دانستم که به سراغ کلمات آنها بروم و در کتابی مانند تذکرة الاولیاء که از کتب معتبر صوفی است، کلماتی از صوفیان نقل میکنند که از روایات ما است و آن را سرقت کرده اند و آن را به نام خود جا زده اند.
آیت الله نوری همدانی بیان کرد: برای نمونه در بحار در مورد دعا روایتی از حضرت امیرالمومنین(ع) ذکر شده که آن حضرت، علت مستجاب نشدن دعاهای بندگان را در هشت علت بیان میفرماید، آن وقت صوفیه این روایت را به نام ابراهیم ادهم جعل کردهاند .
این مرجع تقلید با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است گفت: مولوی یک صوفی سنی وحدت وجودی بوده و از طرفی هم این کتاب از لحاظ ذوق شعری در حد بالایی قرار دارد و صوفیه معتقدند در هر دوره یک قطب و مرشد وجود دارد و به جای ائمه علیهم السلام به اقطاب و مشایخ خودشان مراجعه میکنند.
وی اضافه کرد: مولوی امامت را امامت نوعی میداند اما ما شیعیان امامت را شخصی میدانیم که همان 12 امامی است که اصل و نسب این بزرگواران مشخص است.
آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه یکی از کتابهای مهم ما حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی است، گفت: این کتاب به جنگ صوفیه آمده است زیرا در زمان صفویه تصوف را رونق میدادند و سلاطین صفویه فرزندان شاه صفی هستند که قبرش هم در اردبیل است بنا بر این صفویان به صوفیه علاقه داشتند و در آن زمان علمای بزرگ ما مانند مقدس اردبیلی سعی میکردند در برابر آنان بایستند.
وی با بیان اینکه یکی از عبادتهای صوفیان رقص است و در مساجد میرقصیدند گفت: وقتی دیدند که این اعمال در مسجد با واکنش مردم مواجه میشود خانقاه ساختند و برای خود مراسم خود را برگزار میکنند.
آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه مقدس اردبیلی در کتاب خود 72 فرقه از صوفیان مانند ذهبیه، نعمت اللهیه و ... را برشمرده است، گفت: تمام فرقههای صوفی باطل هستند و فرقی ندارند و ما از اهل بیت(ع) روایات زیادی در طعن و طرد آنان داریم و امام صادق(ع) در روایتی فرموده اند که آنان دشمنان ما هستند.
وی تاکید کرد: صوفیان سعی کرده اند که بگویند حدیقه الشیعه از مقدس اردبیلی نیست، ولی نتوانستند ثابت کنند و جلد سیزدهم شرح نهج البلاغه خویی نزدیک به 50 صفحه در ارتباط با صوفیه مطالبی را نوشته است حتی اگر کلمات خودشان را مطالعه کنیم بر باطل بودنشان یقین میکنیم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود، گفت: این همه روایات و آیاتی که در بحث جهاد است را کنار گذاشته اند و فقط نشسته و مثنوی میخوانند و سرشان را تکان میدهند و میرقصند و اسم خود را صوفی گذاشته اند.
وی با بیان این که صوفیان انحرافات زیادی ایجاد کرده اند، افزود: من مطالب زیادی از لحاظ فقه و روایات در رد صوفیان نوشته ام ولی بنا بر مصالحی آن را منتشر نکردهام و این مطالب را در اختیار برگزارکنندگان این همایش میگذارم تا منتشر کنند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی دیگر از مشکلات را بزرگداشت شمس تبریزی دانست و افزود: باید همه کتاب مولوی را مطالعه کرد. چهار تا شعر میخوانند و میگویند چقدر عالی گفته است، خوب این اشعار از نظر ذوقی خیلی خوب است، اما اگر این کتاب را تا آخر بخوانید متوجه میشوید که مولوی یک صوفی سنی است و لغزشهای فراوانی دارد و مولوی حضرت ابوطالب علیه السلام را مشرک میداند.
آیتالله نوری همدانی با تقدیر و تشکر از مسئولان و اساتید همایش تصوف، این همایش را حرکتی خوب و پسندیده قلمداد کرد و افزود: علمای بزرگوار همیشه با صوفیه گرفتاری داشته اند. خداوند به شما توفیق دهد. این کار شما کار بسیار مهمی است، چون صوفیه افراد کثیری را گمراه کرده اند.
برگزاری همایش تصوف، شاخصهها و نقدها
در ابتدای این دیدار نیز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریانهای انحرافی، از برگزاری همایش تصوف شاخصهها و نقدها در مهرماه سال جاری خبر داد.
انتهای پیام/ت