به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا مسایلی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به نقش پیشرو ۱۰۰۰ تولیدکننده بخش خصوصی تجهیزات پزشکی، گفت: این شرکتها محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر میکنند و محصولات صادراتی شرکتهای ایرانی، بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه را هدف قرار داده است.
سال گذشته ۲۴ میلیون دلار صادرات تجهیزات پزشکی داشتهایم که رشد ۱۰ برابری معادل ۲۴۰ میلیون دلار برای پوشش بازار آفریقا، خاورمیانه و اروپا مد نظر قرار گرفته است، همچنین ۲۲۰۰ شرکت به نمایندگی از ۶۱۰۰ کمپانی بینالمللی واردات برخی دیگر از تجهیزات پزشکی به کشور را بر عهده دارند.
مدیرکل ادراه تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بر تاکید بر حضور موثر تولیدکنندگان در نمایشگاه عمان هلث، افزود: کشور عمان، ظرفیتهای قانونی مناسب را تدارک دیده است و بر این اساس تولیدکنندگان ایرانی قادر خواهند بود با سرمایهگذاری مشترک در این کشور صادرات محصولات ایرانی را شتابی دوچندان بخشند.
جمعیت عمان به تنهایی برای صادرات، هدف نخست ایران نیست و با توجه به قوانین مناسب و دوستی و ارتباط پایدار با عمان، امکان ثبت محصولات ایرانی در این کشور و عرضه آن به بازارهای خلیج فارس امکانپذیر شده است. از سوی دیگر طبق تفاهم نامه همکاری با معاون بهداشت کشور عمان، این امکان برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی فراهم آمده است تا زیرساختها را توسعه دهند و برنامهریزی مناسبی برای عرضه محصولات ایران داشته باشیم.
مسایلی درباره استاندارد محصولات ایرانی یادآور شد: تجهیزات پزشکی صادراتی ایران نه تنها براساس ضوابط استاندارد اتحادیه اروپا تولید میشود، بلکه قیمتی پایین تر از رقبای خارجی دارد. در واقع وقتی محصولات ایرانی منطبق با استانداردهای اروپایی است قطعا میتواند با اقبال مشتریان همراه باشد.
عمده ترین دلیل قیمت پایین تحهیزات پزشکی ساخت ایران، ظرفیتهایی مانند محصولات پتروشیمی و نیروی کار ارزان است که قیمت تمام شده محصول را نسبت به نمونههای اروپایی کمتر میکند.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه عمان هلث، فرصتی ارزشمند برای صادرکنندگان تجهزات پزشکی فراهم کرده تا تولیدکنندگان محصولات خود را معرفی کنند، همچنین دولت تمهیداتی را فراهم آورده تا ارز حاصل از صادرات را به نرخ بازار عرضه کرده و متناظر با آن ارز دریافت کنند.
مسایلی در پایان تاکید کرد: حضور تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در نمایشگاه عمان هلث، میتواند در توانمندسازی این شرکتکنندگان سودمند باشد و به سمتی بروند تا با ایجاد هلدینگها مقدار و تیراژ تولید را صرفهمند سازند و هزینه تمام شده محصول را بیش از پیش کاهش دهند. این اقدامی موثر در برندسازی محصولات ایرانی است. متقابلا وزارت بهداشت، تسهیلاتی را برای شرکتکنندگان ایرانی برای توسعه صادرات و شرکت در نمایشگاهها در دستور کار قرار داده است.
انتهای پیام/