بیشترین زمان احتمال ابتلا به سرماخوردگی ماه های مهر تا اسفند است و این بیماری معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد.

دکتر فاطمه رضوان مدنی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه در خصوص بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا گفت : علائم این بیماری معمولاً با خستگی ، احساس سرما ، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد.

وی گفت : در صورتی که فرد، علائم معمول سرماخوردگی را داشته باشد عموما نیازی به مصرف دارو خصوصا آنتی بیوتیک ها نیست و رعایت برخی نکات در درمان این بیماری بسیار مهم است.

رضوان مدنی افزود :  استراحت کردن ، مصرف میوه ، آب و مایعات گرم مانند شیر و سوپ در پیشگیری و درمان بیماری موثر است.

وی افزود :  ویروس‌های عامل این بیماری می‌توانند تا مدت زمانی طولانی در محیط زنده بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند ، منتقل شوند.

رضوان مدنی ادامه داد :  با توجه به ماندگاری ویروس سرماخوردگی و انتقال آن از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده ؛ مبتلایان به این بیماری برای جلوگیری از شیوع آن در خانواده مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود :  اقداماتی از جمله شستن دست‌ها ؛ لمس نکردن چشم‌ها ، بینی یا دهان و دور ماندن و خودداری از دست دادن و روبوسی با افراد بیمار در پیشگیری از این بیماری مناسب است به شهرواندان توصیه میشود در صورت ابتلا به بیماری و بروز علائم از استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنند و در صورت تشدید بیماری تحت نظر پزشک به درمان دارویی بپردازند

وی ادامه داد : با شروع فصل پاییز سوالات زیادی در خصوص لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا مطرح می شود و باید به خاطر داشت بیماری سرماخوردگی با آنفلوآنزا متفاوت بوده و سرما خوردگی واکسن ندارد.

رضوان مدنی گفت :  با توجه به اینکه بیماری آنفلوآنزا به سرعت شیوع می یابد و توسط سویه های مختلفی که هر ساله تغییر می کنند ایجاد می شود به همین دلیل است که هر سال نیاز به تزریق واکسن جدید است.

وی گفت : بسیاری از افراد جامعه نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند و توصیه میشود افراد سالخورده ، کودکان ۳ تا ۱۲ سال ، افرادی که بیماری ‎هایی نظیر سرطان ، پرفشاری خون ، دیابت ، مشکلات ریوی و کبدی ، نارسایی کلیوی و کم ‎خونی دارند و همه‌ی کسانی که به نوعی با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی سروکار دارند بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

 

 

انتهای پیام/د

راه های پیشگیری از سرماخوردگی

 

برچسب ها: اخبارپزشکی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.