اردوهای جهادی جایی است که دانشجو یاد می گیرد با حداقل داشته ها زندگی کند و در این فضا دانشجوها به خود واقعی شان نزدیک می شوند و در واقع ساخته می شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ هنوز می‌شود می‌توان همت و غیرت جوانان و نوجوانان را دید، برای مقابله با مشکلات آستین‌های خود را بالا زدند تا نور امید را در دل و خانه‌های  مردم روستا‌های محروم روشن نگه دارند و زخم‌های آن‌ها را التیام ببخشند.

جوانان جهادگران عرصه محرومیت/عشق جوانان به آبادانی کشور پایانی ندارد
اردو‌های جهادی را شاید بتوان به یک کلاس انسان سازی  تشبیه کرد، کلاسی که  دانشجویان آن  الگو‌های بزرگی برای جامعه هستند. اینجا کلاسی  برای اندوختن و یادگیری دایر شده است.
 
شاگردانی که که  شاید بسیاری از آن‌ها هنوز تاب این حجم از سختی را در زندگی نداشتند، اما آمده اند برای یک هدف که آن هم شرکت در یک اردوی جهادی است.
 
در اردوی جهادی، دانشجویان با وضعیت زندگی یک منطقه محروم کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اعتقادی، معیشتی و بهداشتی و … آشنا شده و از طریق تلاش مخلصانه برای سازندگی در آن منطقه در آن ابعاد، می‌کوشند که خود را ساخته و رضوان الهی را کسب کنند.

جوانان جهادگران عرصه محرومیت/عشق جوانان به آبادانی کشور پایانی ندارد


اردو‌های جهادی یک کارگاه خود شناسی و خودسازی است

علی سیادتی یکی از دانشجویانی است که تا به حال در ۶ اردو جهادی شرکت داشته و در ۳ اردو جهادی مسئول اعزام واحد خواهران بوده است.

وی می‌گوید: فضایی که دانشجویان در اردو جهادی با آن  رو به رو می‌شوند، فضایی است که عملا هیچ امکاناتی  وجود ندارد. دانشجو در این اردو‌ها یاد می‌گیرد با حداقل داشته‌ها چه از لحاظ غذایی و سایر امکانات بتواند زندگی کند، در این فضا بچه‌ها به خو واقعی شان نزدیک می‌شوند؛ اصلا اردو‌های جهادی یک کارگاه خود شناسی و خودسازی است.

سیادتی  در مورد حال وهوای که در اردو‌های جهادی وجود دارد می‌گوید: ما در اردو‌های جهادی هر روز صبح برنامه زیارت عاشورا داشتیم وشب‌ها سعی می‌کردیم فارغ از هر دغدغه، با نماز و دعا به خدا نزدیک‌تر شویم. همه این برنامه‌ها زمینه ساز ایجاد بصیرت در محیط معنوی اردوی جهادی  می‌شود.
 
وی می افزاید: ما در اردو‌ی جهادی با مردمی زندگی کردیم که با حداقل امکانات شب و روز خود را می‌گذراندند. محیطی انجا باعث شد قدر داشته ونعمت‌هایی که خدا در اختیارمان گذاشته را بدانیم و سعی کنیم به شرایط خود راضی شویم و از زیاده خواهی و طمع های مالی اجتناب کنیم.
 
جوانان جهادگران عرصه محرومیت/عشق جوانان به آبادانی کشور پایانی ندارد
سیادتی در رابطه فعالیت‌های که خانم‌ها در این اردو‌های جهادی انجام می‌دهند می‌گوید: در کنار فعالیت‌های تخصصی از قبیل: پزشکی، دندان پزشکی وروانشناختی خانم‌ها در فعالیت‌هایی از قبیل: کارگاه‌های گلیم بافی، قالی بافی و نمد دوزی، کارگاه‌های ایجاد خلاقیت در کودکان، مشاوره تحصیلی و کلاس‌های آموزشی مثل زبان، عربی، مربی مهد کودک و  هم چنین خدمات بهداشتی شرکت می‌کنند.

وی در مورد زمان‌هایی که دانشجویان به اردو‌های جهادی اعزام می‌شوند می‌گوید: اردو‌های جهادی ۲ اعزام انبوه دارد که در فروردین و شهریور ماه می‌باشند. علاوه بر این دو به طور متوسط هر ماه یا هر دو هفته یکبار هم گروه‌های جهادی کوچکتری برای پیگیری کار‌ها به روستا‌ها اعزام می‌شوند.

ضرورت حمایت های مالی برای اردوهای جهادی

سیادتی در ادامه بیان می کند: اردو‌های جهادی  می‌تواند به لحاظ اقتصادی برای کشور بسیار مفید  باشد. برای توسعه و گسترش اردو‌های جهادی حمایت‌های مالی بسیار ضروری است.
 
جوانان جهادگران عرصه محرومیت/عشق جوانان به آبادانی کشور پایانی ندارد
 
وی می گوید:در حال حاضر بخش بزرگی از منابع مالی برای این اردو‌ها توسط خیرین ما تامین می‌شودکه برای گسترش اردو‌های جهادی نیازمند حمایت مالی نهاد‌های دولتی  هستیم.
 
سیادتی می افزاید: متاسفانه این روز‌ها تعداد بچه‌های که به اردو‌های جهادی اعزام می‌شوند از تعداد استقبال کنندگان بسیار کمتر است وکمبود‌های مالی بزرگترین دلیل این مساله می‌باشد.

اساس وبنیان  اردو جهادی بر پایه رفاقت است 

احمد کمالی یکی دیگر از دانشجویانی است که به اردو‌های جهادی رفته  است. وی در مورد این اردوها می‌گوید: گروه ما یک گروه ۱۰۰ نفره برادران از مجموع دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد  بودیم که به منطقه درخت بید از توابع سرخس اعزام شدیم .

 وی  در رابطه با فعالیت که در این اردو انجام دادند می‌گوید:روستای درخت بید به دلیل زلزله‌ای که اخیرا در آن ناحیه رخ داده بود در آبرسانی روستا مشکلاتی داشتند.  به همین دلیل اب روستا بسیار کم شده بود و مردم  روستا  مجبور بودند به طور مشترک با روستای همسایه از یک منبع آبی استفاده کنند.
 
کمالی می افزاید: در این مدت مردم روستا یک روز در میان آب داشتند که این وضع مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود آورده بود. گروه ما به صورت تخصصی در بخش عمرانی فعالیت داشت و دراین مدت توانستیم قنات روستا را مجددا احیا کنیم. البته قسمتی از کار باقی ماند که گروه بعدی آن را تکمیل کردند.
 
جوانان جهادگران عرصه محرومیت/عشق جوانان به آبادانی کشور پایانی ندارد
 
وی ادامه می‌دهد:گروه ما  در این روستا موفق به ساخت یک مسجد ۴۰۰ متری شدند که بخش مهم مسجد در عید امسال ساخته شد و در حال حاضر کار نازک کاری مسجد باقی مانده است. هم چنین برای چند خانواده که خانه دام نداشتند تعداد ۴ خانه دام را ساختیم که حدود ۷۰ درصد آن‌ها تکمیل شده ویک خانه دام دیگر نیز پی ریزی شده است.

این دانشجو هدف اصلی اردو‌های جهادی را خدمت رسانی می‌داند وبیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین اهدافی که  اردو‌های بسیج دانشجویی  دارد این است که بچه‌ها روش زندگی کردن به صورت دسته جمعی را یاد بگیرند. ما باید خودمان را برای ظهور اقا امام زمان (عج) آماده کنیم. در این اردو‌ها ما همه از جان و دل برای سازندگی و آبادانی کشورمان مایه گذاشتیم.

کمالی ادامه می‌دهد: پایه و اساس اردو جهادی بر پایه رفاقت است  در کنار این رفاقت پایداری که بین بچه‌ها ایجاد می‌شود خدمت به مردم و مستضعفین هدف اصلی ما بود.
 
وی می‌گوید: حاشیه شهر مشهد یکی از بزرگترین حاشیه‌های شهری کشور است و اردو‌های جهادی در خدمت رسانی به این مناطق نقش مهمی را ایفا می‌کند.

افزایش ۱۵ درصدی متقاضیان اردو‌های گروه جهادی در خراسان رضوی

محمد روحانی مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در رابطه با شیوه شناسایی مناطق محروم ومناطق هدف اردو‌های جهادی در استان خراسان رضوی  می گوید: ما در هر شهرستان یک دهستان را درقالب هدف اردو جهادی قرار می‌دهیم که این مناطق باید از ویژگی  های محرومیت و نیازمند به خدمات جهادی  ، مستعد بودن منطقه برای پیشرفت و آبادانی و پای کار بودن آن منطقه برای پیشرفت و آبادانی برخوردار باشد.
 
جوانان جهادگران عرصه محرومیت/عشق جوانان به آبادانی کشور پایانی ندارد
وی  می افزاید:پس از شناسایی منطقه محروم، گروه‌های جهادی در این مناطق متمرکز می‌شوند و بسیج جامعه پزشکی برای ویزیت رایگان، بسیج کشاورزی برای غنی سازی دامداری و کشاورزی، بسیج محلات برای بهسازی مساجد وخانه هاو بسیج دانش اموزی برای بهسازی مدارس مستقر می‌شوند.
 
مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی تصریح می کند:این گروه ها در یک دوره یک یا چند ساله خدمات اصلاحی را در آن منطقه انجام می‌دهند.

روحانی در خصوص موثر بودن گروه‌های جهادی در بحث محرومیت زدایی می گوید:این گروه ها در سال ۹۵ شصت و هفت مدرسه را بهسازی کرده وسال ۹۶ دویست و شانزده مدرسه را بهسازی، مرمت و رنگ آمیزی شدند و در رزمایش امسال هم ۷۶ مدرسه  را بهسازی کردند.
 
وی در ادامه می افزاید: مردم نیز نسبت به پروژه‌هایی که گروه های جهادی انجام می‌دهند تعلق خاطر دارند ودر نگهداری آن‌ها بسیار تلاش می‌کنند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی خاطر نشان کرد:زمانی که مردم روستا ومنطقه محروم به کمک گروه‌های جهادی می‌آیند ودر به سازی و مرمت مکان‌ها و سایر پروژه ها‌ی جهادی فعالیت می‌کنند ما بیشترین اثر بخشی را از آن اردو دریافت می‌کنیم.
 
روحانی گفت: ما اصرار داریم که گروه‌های جهادی به صورت محله محور و مردمی فعالیت داشته باشند.

وی در رابطه با فرهنگ سازی مردم مناطق هدف اردو‌های جهادی گفت: ما استان را به ۹ قسمت تقسیم کرده برای هر قسمت یک  مسئول انتخاب کردیم که هر کدام از مسئولان اردو جهادی وظیفه دارد تا به صورت چهره به چهره ارتباط سر گروه‌های جهادی با افراد روستا را برقرار کرده وافراد ساکن روستا را جهت همکاری منطقه شناسایی کند.
 
جوانان جهادگران عرصه محرومیت/عشق جوانان به آبادانی کشور پایانی ندارد
مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود:ما هر سال نسبت به سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش در متقاضیان گروه‌های جهادی داشتیم وامسال هم با وجود مشکلات اقتصادی جوانان استقبال زیادی از این طرح داشتند.
 
فواید اردو‌های جهادی برای جهادگران  بسیار زیاد است. اما دو ثمره بزرگ آن را می‌توان  سازندگی وخود سازی دانست. همانطور که در روایات دینی ما آمده است برترین جهاد‌ها جهاد اکبر در معرکه نفس است. این گذر از خود و اجابت حق بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین غنیمتی است که از این سفر برای آدمی می‌ماند.
 
در کنار این مزایا، رسالتی بر دوش جهادگران است و آن توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه است.
 
انتهای پیام//م.ص
 
گزارشگر :مرجان صدیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار