باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌ دهد؛

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

کشاورزان شهر‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود و ساری پس از سال‌ها دوری از کشت پنبه برای مدیریت مصرف آب و پیشگیری از کم آبی کشت طلای سفید را دوباره انتخاب کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،در دو دهه اخیر کشت برنج، کلزا و گندم  به لحاظ اقتصادی برای کشاورزان مازندرانی مقرون به صرفه‌ تر بود، اما افزایش قابل توجه قیمت و کمبود آب سبب شد کشت پنبه پس از سال‌های فراموشی تدریجی بار دیگر رونق بگیرد.

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

کاهش سطح کشت پنبه از ۵۰ هزار هکتار به ۴۰۰ هکتار

پنبه کاری در سال‌ های نه چندان دور یکی از مشغله‌های اصلی کشاورزی مازندران بود و به همین دلیل نیز صنعت نساجی در این استان چنان رونق داشت که گویی صنعت ویژه این است.

صنعت نساجی مازندران از قبیل: کارخانه‌های نساجی قائمشهر و چیت سازی بهشهر و دیگر کارخانه‌ ها و کارگاه‌ ها در اقصی نقاط استان سال هاست که به تاریخ پیوسته اند، ولی بازگشت دوباره کشت پنبه به مزارع استان امید احیای این صنایع را هم زنده خواهد کرد.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در دهه ۵۰ تا ۴۵ هزار هکتار از زمین‌ های استان هر ساله زیر کشت پنبه می‌رفت، ولی سطح زیر کشت این محصول در سال ۷۳ به حدود ۱۶ هزار هکتار با تولید ۲۷ هزار تن و در سال ۹۳ به یکهزار و ۶۰۰ هکتار با تولید به ۲ هزار و ۷۰۰ تن و سال گذشته هم به ۴۰۰ هکتار کاهش یافت.

کاهش پنبه کاری به عنوان کشت دوم مزارع مازندران در همه این سال‌ها در حالی شتاب گرفت تا به صفر نزدیک شود که در مقابل کشت محصول آب دوست مانند برنج به دلیل قیمت مناسب و تعریف بسته‌ های حمایتی ویژه و همچنین کشت دانه روغنی کلزا به عنوان کشت دوم مورد توجه قرار گرفت.

خشکسالی و کمبود بارش که در دو سال گذشته بیشتر رخ نشان داد سبب شد تا سد‌های مهم استان از جمله سد شهید رجایی و سد گلورد تا ۵۰ درصد کمتر نسبت به سال گذشته ذخیره آب داشته باشند و این امر سطح کشت برنج را در پائین دست این سد‌ها طی دو سال گذشته تا ۱۰ هزار هکتار کاهش داد.

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

 بازگشت کشت پنبه به زمین‌ های خشکزاری مازندران

احمدی مسئول کشت پنبه در اداره کل جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: مازندران قطب تولید انواع محصولات کشاورزی بخصوص برنج و مرکبات است و کشاورزان به دلیل سود زیاد تولید برنج سال‌ها است که مردم پنبه کاری را کنار گذاشته اند، اما ۴ سالی است با کشاورزان مناطق شرق مازندران به دلیل کاهش منابع آبی و افزایش قیمت پنبه اقدام به به کشت دوباره پنبه کرده اند.

وی افزود: پنبه امسال در ۳۰۸ هکتار از کشتزار‌های استان کشت شد که از این میزان ۴۰ هکتار به دلیل بارندگی کم محصول با کیفیت تولید نشد و هم اکنون ۲۶۸ هکتار سطح سبز این محصول اختصاص دارد.

احمدی گفت: رقم تولیدی پنبه در استان لطیف و زمین‌های مستعد کشت این محصول زمین لب شور و کم بازده است.

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

بسته تشویقی وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت وش 

حسن عنایتی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی امسال قیمت هر کیلو وش پنبه را ۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد گفت: به دلیل مقدار کم این محصول در بازار در هنگام تحویل این محصول به کارخانه از کشاورزان ۵ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌شود.

 وی افزود: به دلیل کمبود آب و کاهش سطح کشت برنج، هم اکنون در برخی مناطق شهر‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، نکا و ساری پنبه کشت می‌ شود.

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

تحویل ۴۴ تن وش پنبه به تنها کارخانه پنبه پاکنی روستای خورشید نکا

مجیدعرب مسئول کارخانه پنبه پاکنی روستای خورشید نکا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: ۱۸۰ بهره بردار پنبه تولیدی را به خورشید نکا، تنها کارخانه پنبه پاک کنی استان، تحویل می‌دهند.

وی افزود:  از آغاز برداشت پنبه در مازندران تا کنون ۴۴ تن وش پنبه از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است.

عرب گفت: پنبه در مازندران از ۱۰ اردیبهشت تا ۳۰ خرداد کشت می‌‌شود و نیمه دوم مرداد بهترین زمان برداشت این محصول است و تا آذرماه برداشت و خرید تضمینی از کشاورزان ادامه دارد.

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

کشت پاییزه پنبه امسال انجام نشد

احمدی مسئول کشت پنبه در اداره کل جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و کاهش بارندگی  بعد از برداشت گندم و کلزا کشت پاییزه پنبه انجام نشد.

وی به میزان برداشت پنبه در مناطق کوهستانی و دشت پرداخت و افزود: برداشت پنبه وش بصورت دیم در هر هکتار ۳ تن و در مناطق دیم هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برداشت می‌ شود.

 احمدی گفت:زمان کشت پنبه به عنوان کشت دوم در مازندران اوایل خرداد آغاز می‌‌شود و برداشت آن نیز اواخر شهریور و اوایل مهر است.

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

صرفه جویی در منایع آبی کشاورزی مازندران با کشت پنبه

کشت پنبه با هدف کوتاه کردن طول دوره رشد گیاه در زمین اصلی و به تبع آن کاهش مصرف آب به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد و رعایت دقیق تراکم بوته در واحد سطح و جلوگیری از خسارت آفات اوایل فصل در مازندران انجام می‌شود.

طبق سیاست وزارت جهادکشاورزی برنامه طرح خوداتکایی پنبه تا افق ایران ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دارد، زیرا این محصول نسبت به چغندر بهاره، برنج و یونجه کمتر آب مصرف می‌کند،اما اگر سیاست‌های حمایتی دولت سریعتر صورت بگیرد، تا پایان برنامه ششم به خوداتکایی در پنبه می‌ رسیم.

آشتی کشاورزان شرق مازندران با کشت طلای سفید

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار