زمانی که هنوز خیلی از قوانین اولیه فوتبال هم به شکل کنونی نبود رقابت بین دو تیم همشهری در اولین دیدار‌ها نمایان شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دربی، شهرآورد رویارویی همشهری‌ها و خلاصه نبرد غول‌هاست که هریک هواداران خود را تا سکوهای ملتهب استادیوم می‌کشانند. دربی به هیچ چیزی ربط ندارد، نه به لیگ، نه به جایگاه داخل جدول، نه به اخراجی و مصدوم‌های پیش و پس از خود، نه به حاشیه‌ها، فقط آن زمان که سوت آغاز بازی به صدا در می‌آید متولد می‌شود و با سوت پایان بازی نیز می‌میرد.


بیشتربخوانید : استقلال - پرسپولیس در پیونگ یانگ/ دربی های ناشناخته و مهم دنیا را بشناسید


دربی‌های بزرگ دنیا را نمی‌شود به راحتی با هم مقایسه کرد، هریک مختصات خودش را دارد، حال و هوای شهر ریودوی برزیل، هیجان بی‌نظیر شهر میلان، صدای کر‌کننده استانبول، زلزله وصف‌ناپذیر آزادی تهران و لمس تن تاریخ در شرجی منچستر. امروز عصر ساعت 18:30 به وقت آزادی تهران دو تیم بزرگ پایتخت، پرسپولیس و استقلال برابر یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند. در این باره از چند روز پیش و تا چند روز بعد مطالب فراوانی نوشته‌اند و خواهند نوشت اما به بهانه این فرصت نگارشی نگاهی می‌کنیم به شرایط دربی‌های بزرگ جهان در زمان پیش از بازی و اتفاقات جاری در محدوده این مسابقات بزرگ.

دو دربی بزرگ اسپانیا

اول به سراغ اسپانیا برویم، دو دربی مهم در این کشور تجربه می‌شود، ال‌کلاسیکو دربی(بین بارسلونا و رئال مادرید که البته دو تیم از یک شهر نیستند) و دربی مادرید(رئال و اتلتیکو)، خیلی هم فرقی نمی‌کند، چه نبرد جدایی‌طلبان با هواداران دولت مرکزی باشد، چه نبرد قوهای رقصنده و سپید با خرس‌های خشمگین، در هر حال متروی شهر مادرید در آن روز رایگان است، از دو شب قبل کارناوال‌های شادی در خیابان‌ها به راه می‌افتند و دولت اسپانیا با هزینه خود(ناشی از مالیات مردم) دکه‌های متعددی برای خدمات رایگان تغذیه و تفریح و سرگرمی به راه می‌اندازد.

نیروی نظامی در اسپانیا برای ارائه خدمات به فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ورزشی، قرارداد مالی داشته و پول می‌گیرد. هر باشگاه در شرایط میزبانی موظف به ارائه خدمات ازجمله تغذیه رایگان، مکان مناسب استراحت و تعویض لباس و تخصیص انبار تجهیزات امنیتی و نظامی است و هزینه برقراری امنیت را پرداخت می‌کند. این نیروها با نیروهای داخل استادیوم فرق دارند و بخش اعظم نیروهای امنیتی داخل استادیوم را داوطلبان و جوانان از قبل ثبت‌نام شده تشکیل می‌دهند.

تسهیلات ویژه برای دربی منچستر

به سراغ شهر منچستر انگلیس برویم، در آستانه دربی بزرگ این شهر بین منچستریونایتد و منچسترسیتی، گارد سلطنتی خیابان‌های اطراف استادیوم محل برگزاری دربی را تحت کنترل می‌گیرند. دروازه‌های مخصوص عبور هواداران به تعداد کافی در نظر گرفته می‌شود و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های اطراف استادیوم باید هزینه بیشتری برای باز بودن در آن چند روز پرداخت کنند. آنها همچنین حق افزایش قیمت را ندارند و بازرسان اداره بهداشت سلطنتی با استقرار در چند دکه کوچک در آن چند روز مراقب کیفیت غذاها و محصولات عرضه شده خواهند بود. تراموا، مترو و کلیه وسایل نقلیه عمومی در مناطق درگیر با دربی منچستر در روز مسابقه کاملا رایگان است.

تعطیلی میلان قبل از دربی

به شهر میلان سفر می‌کنیم، جایی که یورو دربی در آن متولد شده است، جدال تاریخی و مهیج اینترمیلان و آ.‌ث میلان که البته سال‌هاست هیجان یک دهه پیش را ندارد. در هر حال میلان یک روز قبل از دربی تقریبا به حالت تعطیلی کامل در می‌آید و حتی مدارس و اماکن عمومی اطراف استادیوم که گاهی سن سیرو است و گاهی مئاتزا، در عمل یک تعطیلی رسمی را تجربه می‌کنند. وسایل نقلیه عمومی در میلان هنگام دربی رایگان نیست اما حجم خدمات آنها دو برابر می‌شود و نظم حاکم بر دربی و خیابان‌های اطراف آن مثال‌زدنی است.

استانبول؛ دربی یا جنگ؟

سری هم به استانبول ترکیه بزنیم، جدال وصف‌ناپذیر فنرباغچه و گالاتاسرای که البته گاهی نیز برای بشیکتاش در این هیجان سهمی هم قائل می‌شوند. معمولا چند روز پس از دربی استانبول، اوضاع همچنان ناآرام است و درگیری هواداران دو تیم فارغ از نتیجه کسب شده و متاسفانه تخریب اموال عمومی به بخش طبیعی از این دربی تبدیل شده است. پلیس ترکیه هنوز هم برای مهار این دربی خطرناک سازوکار درست و منطقی‌ای ارائه نکرده است.

و تهران؛ جایی برای تخلیه هیجان

دربی تهران اما با تمام فرازونشیب خود، با همه داشته‌ها و نداشته‌هایش، دوست‌داشتنی است، جوانانی که غیر از حضور در رستوران‌ها و کشف کافی‌شاپ‌های تازه، یک راه جدید برای شادی پیدا می‌کنند و هیجان و نیروی جوانی خود را در شلوغی آزادی فریاد می‌زنند و البته همیشه ناهنجاری‌های مختص دربی‌ها نیز به اندازه کامل مشاهده می‌شود!

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

دربی یا جنگ؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.