تاکید رهبران جهان بر چندجانبه‌گرایی و تعهد به پیمان‌های بین‌المللی، ترامپ را به دلیل دیدگاه‌های خودمحورانه‌‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل منزوی کرد.

انزوای رئیس‌جمهور آمریکا در برابر رهبران جهانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، بحث امسال سازمان ملل، تقسیم بندی شفافی از نظرات جامعه جهانی بین تک روی و چند جانبه گرایی بود. در پیش روی رهبران جهان، دونالد ترامپ، فردی بود که دیدگاه‌های خودمحورانه اش در یک سو قرار داشت و در سوی دیگر نظرات غالب جهانی بر همه جانبه گرایی و چند جانبه گرایی تاکید داشتند.

دونالد ترامپ در دومین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر این نکته تاکید کرد که «ما ایدئولوژی جهانی گرایی را رد می‌کنیم و از دکترین میهن پرستی استقبال می‌کنیم.» این در حالی است که سایر کشور‌ها بر رویکرد چند جانبه گرایی برای حل چالش‌های جهانی تاکید کردند.

ترامپ با بی اعتنایی به معاهدات بین المللی و پیمان ها، گویی فراموش کرده بود که در یک گردهمایی بین المللی خطاب به مخاطبان جهانی سخن می‌گوید. رئیس جمهور آمریکا در حالی که به پیمان‌های بین المللی و معاهدات جهانی بی اعتنایی می‌کرد، در جریان سخنرانی خود به چند موضوع اشاره کرد.

وی با حمله به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دادگاه رسیدگی به جنایات بین المللی، پیمان جهانی در حوزه مهاجران را رد کرد و گفت: «ما هرگز تمامیت ارضی آمریکا را تسلیم یک بوروکراسی جهانی غیرمنتخب و غیرمسئولانه نخواهیم کرد.»

این در حالی بود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در نطق آغازین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به ۱۹۳ عضو آن بر همه جانبه گرایی تاکید کرد و گفت زمانی که «ما به همه جانبه گرایی نیازمندیم، این امر دقیقا مورد حمله قرار می‌گیرد و من در این باره هشدار می‌دهم.»

گوترش با ذکر فهرستی از حوادث جهانی در چند کشور از قبیل جنگ در سوریه، یمن و دیگر کشور‌ها و همچنین بحران آوارگان، تغییرات آب و هوایی و تروریسم گفت: «هیچ راه دیگری جز تشریک مساعی برای رسیدن به یک راه حل درست پیش روی ما وجود ندارد. آینده ما بستگی به همبستگی ما دارد، ما باید طرح‌های های جهانی خود را تقویت کنیم.» 

امانول مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنرانی خود قویا از چند جانبه گرایی و معاهده آب و هوایی پاریس درباره تغییرات آب و هوایی حمایت کرد.

وی گفت: «من بی توجهی به چند جانبه گرایی را نمی‌پذیرم و نمی‌توانیم نادیده گرفتن تاریخ را بپذیریم.» مکرون در حالی که خواستار گفتگو و تاکید بر چندجانبه گرایی در سخنانش شد تصریح کرد بدون این‌ها جنگ‌هایی جهانی ممکن است تکرار شود.

او زمانی که درباره پیمان آب و هوایی پاریس حرف زد، هشدار داد ملی گرایی همیشه به شکست خواهد انجامید و تاکید کرد «ما دیگر هیچ قرارداد تجاری را با قدرت‌هایی امضاء نخواهیم کرد که به معاهده پاریس احترامی نمی‌گذارند.»

در سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم گفت: مواجهه با چند جانبه گرایی نشانه قدرت نیست بلکه دال بر ضعف هوشمندی است.
روحانی گفت: به نظر می‌رسد دولت کنونی آمریکا قصد بی اثر کردن همه موازین و نهاد‌های بین المللی را دارد. او با اشاره به مثالی از برجام هم گفت: «ما خشنودیم که جامعه جهانی از کنار کشیدن غیرمشروع و یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای دنباله روی نکرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
امريكا فروش نفت داعش را نتوانست متوقف كند ، فروش نفت ايران را چگونه مي تواند به صفر برساند
Iran (Islamic Republic of)
سرباز ایران
۱۹:۵۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
ترامپ دیوانه تروریست پرور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
آمریکا تنهاست تنهای تنها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
مردم کشورم اگر کمی صبر کنیم پیروزی نزدیک است.آیه قرآن است پشت هر سختی آسانی است.فقط به خودمون بستگی داره کافیه که بخوایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
زنده باد ایران و ایرانی
Germany
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
ترامپ بمیر
آخرین اخبار