به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،حسین شاهی یکی از هنرمندانی است که با الهام از طبیعت، هنر مینیاتور را بر روی برگ های درختان به تصویر می کشد. وی سه سالی می شود که این هنر را به مردم معرفی کرده است، هنر بی نظیری که با وجود اهمیت و شایستگی آنچنان شناخته شده نیست.
هنر والای این هنرمند وثبت این هنر با نام تابلوبرگ در صنایع دستی ایران یکی دیگر از افتخارات صنایع دستی اصفهان است که بر ارزش کار این هنرمند می افزاید.
حسین شاهی متولد آذر 1331 در اصفهان است و 40 سالی می شود که به هنر نگارگری و مینیاتور مشغول است.
وی در حجره کوچکی در بازاچه چهارسومقصود بر روی برگ های مختلف نقاشی می کشد.
تصمیم گرفتم به حجره او بروم و از نزدیک با وی و هنر بی نظیرش آشنا شوم.
از سن پانزده سالگی در اصفهان نزد استادم شادروان مصطفی شریفیان اصفهانی مشغول به کار شدم و از سن بیست و دوسالگی به صورت جدی شروع به کار کردم.
من از کودکی با رنگ ها قصه جدانشدنی داشتم و همیشه با رنگ ها بازی می کردم و همین باعث شد که من به سمت هنر نقاشی ترغیب شوم.
در سال 58 سفری دو ماهه به هندوستان داشتم و نمونه نقاشی روی برگ را در کشمیر دیدم اما مینیاتور ایران این برگ ها کار نشده بود بلکه نقاشی سنتی بومی هندوستان مثل نقاشی مردی در هنگام بازگشت از مزرعه و زنی بالای سرش ظرف میوه گذاشته در حال راه رفتن و مردی در حال طبل زدن و نمونه ای از اینها کار شده بود.
من نمونه این کارها را دیدم و ایده نقاشی روی برگ در ذهنم شکل گرفت و آن را پردازش می کردم اما این موضوع را فراموش کردم و هنگامی که در کارم به پختگی رسیدم پس از سه سال آزمون و خطا در سال 94 اولین مجموعه از تابلو برگ در میدان نقش جهان بازار چهارسو مقصود نگارستان شاهی رونمایی شد و مورد استقبال مردم بویژه گردشگران اروپایی و ایرانی قرار گرفت.
من هم به صورت انتزاعی و هم به صورت رئال کارمی کنم. گل و مرغ، شکارگاه و ابنیه تاریخی، میدان نقش جهان، بازی چوگان، لیلی و مجنون و پرندگان طرح هایی هستند که روی برگ ها کار کرده ام.
در اواخر فصل پاییز که برگ ها قوام پیدا کرده آن را جمع و فرآوری می کنیم .من برگی از درخت نمی چینم چون معتقدم چیدن برگ ها از درخت گناه است.
روی همه برگ ها نقاشی می کنم تنها برگی که روی آن کار نمی کنم برگ کاج است که حالت سوزنی شکل دارد.
بعد از جمع کردن برگ ها آن را با پارچه ای تمیز می کنیم و آن را لای کتابی می گذاریم و یک وزنه بیست کیلویی روی آن گذاشته می شود هر چند وقت یک بار جای آن را لای کتاب ها عوض می کنیم تا آب آن تبخیر شود و مثل یک تیکه مقوا شود. جنس کاغذ کتابی که برگ را لای آن می گذاریم نباید گلاسه باشد چون کپک می زند.
این کار مشترک من و همسرم است برگ باید در هفت مرحله فرآوری بشود سه مرحله قبل از نقاشی و چهار مرحله بعد از نقاشی تا تابلو برگ شکل بگیرد.
همسرم کار فرآوری برگ را انجام می دهد و رنگ آمیزی می کند، بعد کار من شروع می شود.
گواش و آبرنگ
در حدود 3500 تابلو تا به حال کار کردم که نیمی از آن ها را گردشگران خارجی بویژه گردشگران آلمانی و فرانسوی خریداری کردند.
من هفت برگ را در دست می گیرم و به نیت هفت خوان رستم، هفت دور کعبه و یا هفت آسمان برگ ها را نقاشی می کنم. انتخاب این هفت برگ بستگی به اندازه و موضوع نقاشی دارد. روزی پنج تا هفت ساعت مشغول به کار هستم. اگر موضوع درباره نقاشی گل و مرغ باشد سه روز زمان می برد و اگر موضوع آن چوگان و شکار باشد پنج تا شش روز و اگر درباره میدان نقش جهان و بازی چوگان باشد بیست و سه روز تا بیست و پنج روز زمان می برد.
شاهی: خیر. چون مکانی برای آموزش نداریم. در اصفهان بیش از 2000 نفر کار مینیاتور انجام می دهند که علاقه مند به کار روی برگ هستند.
انفجار نور است برگ فوق العاده زیبا با زمینه سبز و زرد که بازی چوگان را روی آن کار کردم .
25 نمایشگاه. 4 نمایشگاه در تهران برگزار کردم و در بیشتر استان ها نمایشگاه داشتم.
خیر. چون صادرات مقوله ای سنگین است و هزینه بالایی دارد.
این چهارسال با سال های قبل متفاوت بوده چون هنر تابلوبرگ هنر جدیدی بوده است.
کارهایم را هم به صورت قاب و هم کاور شده می فروشم.
به آن صورت حمایت نکردند در تلویزیون اصفهان و شبکه خبر یک مستند از من پخش کردند و همچنین برنامه زنده رود و برنامه زنده باد زندگی از من دعوت کردند.
هنری مشترک بین خالق و مخلوق است برگ به عنوان بوم و رنگ آمیزی بوم اثر خداوند و نقاشی روی بوم اثر مخلوق است که سبب خلق تابلوبرگ می شود. همچنین گذاشتن برگ کوچکی در سمت راست هر تابلو که به من الهام شد، بنابر تفکر عرفانی و هنری من نقاش این برگ کوچک نمادی از امضای خداوند است چون کار مشترک بین خالق و مخلوق است.
انتهای پیام/م