نکیسا: چمنیان بهترین گزینه سرمربیگری تیم های ملی پایه است

مسئول تیم های پایه فدراسیون فوتبال گفت: مشکلات مالی فدراسیون فوتبال در حذف تیم ملی نوجوانان ایران از دور گروهی رقابت های زیر ۱۶ سال آسیا تاثیر گدار بود.

نکیسا: مشکلات مالی فدراسیون فوتبال اصلی ترین عامل حدف نوجوانان ایران بود/ چمنیان بهترین گزینه سرمربیگری تیم های ملی پایه استنیما نکیسا مسئول تیم های پایه فدراسیون فوتبال در گفت و گو با  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جواندرباره حذف تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران در مرحله گروهی رقابت های زیر ۱۶ سال آسیا بیان کرد: یکی از مهم ترین عوامل حذف تیم ما به مسائل مالی فدراسیون فوتبال باز می گردد. مهدی تاج برای تامین ارز مورد نیاز تیم های ملی به صورت مداوم با فیفا و وزارت ورزش مذاکره می کند تا آنها برای سفرهای برون مرزی مشکلی نداشته باشند. به همین دلیل مجبور شدیم تنها ۲ روز پیش از آغاز مسابقات قهرمانی آسیا تیم ملی نوجوانان را به مالزی اعزام کنیم.

او ادامه داد: آب و هوا و غذای کشورهای شرق آسیا با ایران کاملا متفاوت است و در این وضعیت کار برای ملی پوشان کشورمان بسیار سخت شد. شرایط بیولوژیکی، خواب و خوراک بازیکنان ما در مالزی به هم ریخت و تمام این عوامل در نتیجه نگرفتن تیم ملی نوجوانان در مالزی تاثیرگذار بود.

عباس چمنیان برای به نتیجه رساندن این تیم زحمات زیادی کشید

نکیسا تصریح کرد: عباس چمنیان برای به نتیجه رساندن این تیم زحمات زیادی کشید. او مربی سازنده، بادانش و در عین حال یک انسان به تمام معنا است. چمنیان با بازیکنان نوجوان و جوان بسیار باشخصیت رفتار می کند و بازیکنان به راحتی می توانند با او ارتباط برقرار کنند اما باید این نکته را بپذیریم که تیم های آسیایی با سرمایه گذاری مناسب در حال پیشرفت هستند. متاسفانه ما به دلیل مشکلات اقتصادی و فراهم نشدن بودجه تنها شش تا هفت ماه پیش از شروع مسابقات در رده پایه تیم تشکیل می دهیم و گاهی مواقع با چنین شرایطی مواجه می شویم که تیم هایمان در همان مرحله گروهی رقابت های قهرمانی آسیا از دور مسابقات حذف می شوند. باور کنید وضعیت اقتصادی و بسته بودن دست فدراسیون فوتبال در این ناکامی تاثیر زیادی داشت.

مسئول تیم های پایه فدراسیون فوتبال افزود: من همراه محمدرضا ساکت روز اعزام تیم نوجوانان به مالزی در تمرینات این تیم شرکت کردم و بازیکنانش را نفرات باکیفیتی دیدم. نمی دانم در کنار عوامل اقتصادی چه عاملی منجر به ناکامی آنها شده است. عباس چمنیان و دستیارانش با حقوقی اندک مرد و مردانه پای تیم ملی نوجوانان ایستادند و فدراسیون به دلیل مشکلات مالی و محدودیت منابع اقتصادی نتوانست بسیاری از برنامه های این تیم را اجرا کند. باور کنید این معضل باید به شکل درستی انعکاس داده شود تا مردم بدانند فدراسیون فوتبال چه مشکلاتی دارد. خودم از کسانی بودم که پیش از حضور در فدراسیون فوتبال به نحوه اداره آن انتقاداتی وارد کردم اما از زمانی که در فدراسیون سمت گرفتم و از نزدیک در جریان مسائل قرار گرفتم متوجه مشکلات شدم.

نکیسا ادامه داد: شاید من هم به نتایج تیم ملی نوجوانان در رقابت های قهرمانی آسیا انتقاد داشته باشم اما باید خودمان را جای مسئولان فدراسیون و کادرفنی این تیم بگذاریم تا بدانیم آنها در چه وضعیتی کار کرده اند.

اندونزی شگفتی ساز این دوره از رقایت های زیر ۱۶ سال قهرمانی آسیا می شود

او درباره اینکه با تمام این تفاسیر به نظر می رسد تیم ملی نوجوانان از لحاظ فنی هم ایرادهای اساسی داشته که نتوانسته است از گروهی که تیم های اندونزی، ویتنام و هندوستان در آن حضور داشتند به مرحله بعدی صعود کند، بیان کرد: قول می دهم اندونزی شگفتی ساز این دوره از رقایت های زیر ۱۶ سال قهرمانی آسیا می شود چراکه تیم قدرتمند و تاکتیک پذیری است که می خواهد در تمام بازی هایش به پیروزی برسد. ما هم باید سرمایه، علم محوری و تخصص محوری را وارد فوتبال پایه کنیم. نباید آزمون های آنتروپوموتری، پیکرسنجی و بدن سنجی را در سن های ۱۶، ۱۷ سالگی انجام دهیم بلکه این امر باید در سن ۸ تا ۹ سالگی اتفاق بیفتد چراکه دنیا به این سمت رفته است.

نکیسا ادامه داد: در همین دربی اخیر دیدید اگر بازیکنان ایرانی فوتبال را به صورت آکادمیک یاد می گرفتند می دانستند باید در چه زمانی پاس خود را به چه شکلی ارسال کنند. این مسائل جزئی در آکادمی های بزرگ دنیا مانند آژاکس و بارسلونا به صورت تئوری و عملی آموزش داده می شود. تاکنون افراد زیادی برای فوتبال پایه ایران زحمت کشیده اند اما من سعی می کنم به شکل دیگری جلو بروم. به مسئولان فدراسیون هم گفتم فوتبال پایه کشورمان باید متحول شود و بازیکنان درجه یک از این رده به تیم های ملی و باشگاهی تزریق شوند.

در حال حاضر مربی بهتری از عباس چمنیان برای تیم های ملی پایه ایران نداریم

مسئول تیم های پایه فدراسیون فوتبال درباره شانس عباس چمنیان برای ادامه حضور در تیم ۸ملی نوجوانان با توجه به حذف این تیم از رقابت های قهرمانی آسیا گفت: آیا یواخیم لوو پس از حذف تیم ملی آلمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از سمت خود اخراج شد؟ مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور می دانستند مقصر این نتایج یواخیم لوو نیست. در حال حاضر مربی بهتری از عباس چمنیان برای تیم های ملی پایه ایران نداریم.

یا دست کم تعداد این افراد بسیار اندک است. شاید از رحیم میرآخوری و علی دوستی مهر بتوانیم به عنوان مربیانی که می توانند در این رده فعالیت کنند نام ببریم. مهدی مهدوی کیا هم بنیان گذار نگاه ویژه به تیم های پایه است که از جیب شخصی برای نونهالان و نوجوان های مستعد هزینه کرد و بسیاری از بازیکنان آکادمی کیا در سال های آتی به تیم های ملی کشورمان می رسند.

او در پایان تصریح کرد: باید نگاه و توجه ما به فوتبال پایه جدی تر شود و نباید تنها تمرکز خود را به تیم های بزرگسالان ملی و باشگاهی اختصاص دهیم.


بیشتر بخوانید:

فوتبالیست های نوجوان تیم ملی راهی اردن شدند

تیم ملی نوجوانان ایران ۲ - ۱ عمان / پیروزی شاگردان چمنیان در مصاف تدارکاتی

سرمربی تیم ملی عمان: بازی‌های تیم ملی نوجوانان ایران در آسیا معروف است


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار